Töyhtövana, Eucomis

Minä ostin omani proosallisesti Tarjoustalosta ja näytti niitä viikko sitten olevan Tokmannillakin. Laadusta en sitten mene vannomaan noissa halpiskaupoissa…

Hyvin ne varmaan lähtee, mutta pistä se sipulipussi vielä vaikka tinapaperilla käärittynä jääkaappiin. Vähän on aikaista laittaa multaan kun se lähtee niin nopeasti kasvamaan vielä kuukauden- puolentoista päästä.

Tuossa yllä kuva Eucomis Bicoloristani. Kyselin silloin myös mahdollisuudesta lisätä kasvia siemenestä. No nyt se on kokeiltu ja kolme uutta alkua on terhakkaasti putkahtanut pintaan. Saa nähdä, miten pärjään niiden kanssa ja miten kauan saan kukkimista odottaa.

Onkohan kenelläkään kokemusta tämän siemenkasvatuksesta?

“tuossa yllä” tarkoittaa eka sivulla. En huomannut, että perään oli tullut jo kaksi sivullista asiaa. Siemenestä asti kasvatuksestakin puhuttiin. Aikaa ilmeisesti vie, mutta sitä minulla riittää. Onpahan mitä katella ja ootella.

Ostin Kauppilasta 10 kappaleen pussin töyhtövanoja ja nyt mietin, että kuinka monta laitan yhteen purkkiin kasvamaan… Kaikki kymmenen yhdessä varmasti liikaa, mutta olisiko jako kolmeen vai kahteen hyvä???

Laitan itse aina yhden mukulan noin 5-6 litran ruukkuun. Se kasvattaa kesällä sivusipuleita ja aina on ollut ruukku ahdas. Tänä keväänä kun se vähän heräilee tuolla kellarissa, jaan viimevuotisen kolmeen osaan. Kahdesta koitan taas päästä eroon. Virittelen niitä Ihaan taimenvaihtopäiville sopivaan kuntoon. Eli laittaisin vain yhden per ruukku. Sillä lailla saa jo hyvällä lannoituksella liki metrin halkaisijaltaan olevan kasvin.

Kiitos Tarleena! Olipas hyvä että kysyin :slight_smile: Olis tullut mukuloille ahdasta. Toisaalta tämä tarkoittaa myös sitä, että ystävät saavat yllätyksiä keväällä :slight_smile:

Nyt on täyhtövana tämän kokoinen, pitää varmaan muuttaa se isompaan ruukkuun, koska on kova kasvamaan.

Kolme sipolia ostin, kun halvalla jne... kun multiin nyt laitan onko mitään toivoa että kukkisivat vielä tänä kesänä ja onko hänellä jotain erityistoiveita viihtymisen suhteen?

Meinasin yhteen purkkiin ne laittaa mutta näyttävät sen verran reheviltä että eipä kannatakaan ja kolme purkkia vievät taas toivottoman paljon tilaa mutta ei auta maristano-jaa omapa on ollut valinta.

Kiurunkannus, maaliskuulla ostin ja nyt on nuppu ;)

Vautsi ihmetyssehän on syötävän ihana, siis kohta mullakin, tuo kannustaa.

Töyhtovanan kasvu etenee , nyt se on avannut kukkiakin, mutta ei kokonaan.

Töyhtövanoista alkaa kukkavanat kurkistella, tulossa yhteensä lähes 20 vanaa!

mun töyhtövana on hyvässäkasvussa

Istutin töyhtövanan 5.4 purkkiin, mutta ei ole vielä noussut :confused:

Sain tämmösiä. Pitääkös laittaa siis tuolleen sipuli mullan pinnan yläpuolelle osittain, tässä pussissa meinaavat että 10cm syvyyteen?

Heksu, silloin kun minulla oli, laitoin sen kokonaan multaan.

Pöh, sipuli oli mädäntynyt multaan. Harmi soikoon. Samoissa mullissa ovat daaliat ja miekkaliljat hyvin kasvaneet, mutta tämä kuoli.

Töyhtövanat laitan uusiin multiin tähän aikaan vuodesta tai aikaisemmin, jätän sipulista noin yhden kolmanneksen mullan pinnalle joko savi tai altakasteluruukkuun ja vien pihalle auringonpaisteeseen
kunhan yöpakkaset loppuvat. Hyvin kukkivat loppukesästä, lannoittelen kesän mittaan ja runsaiden
sateiden jälkeen kaatelen altakasteluista liiat vedet pois. Talven ovat viileässä (+5-10) eteisessä
pöydän alla täysin kuivana ruukuissaan.

Elikkäs voisi kohta viedä uloskin kunhan ei pakkasiin unohda, ei viileästä kevätsäästä hätkähdä?