Töyhtövana, Eucomis

Kyllä voi viedä riippuen vähän millä vyöhykkeellä asuu, itse laitan ne pihalle varmaankin viikon
parin päästä, vähän sais vielä yöt lämmetä.

Purkitin tänään Kalliosalmelta tulleet töyhtövanat.

Tämä on niin symppis : )

Tuo on kyllä hassu. Minäkin odotan kovasti omieni kukintaa.

Minulta oli unohtunut yksi pieni töyhtövanan sipuli talveksi maahan ja ihme ja kumma sieltä se kesäkuulla ilmaantui näkyviin , kukan alku oli kuivettunut kun oli ilman kastelua viikko tolkulla mutta muuten suht virkeä täytyypä jatkaa tätä talvetus kokeilua

Minun töyhtövanani ovat pikkuhiljaa muuttuneet suppilomaisemmiksi kasvihuoneessa. Huomasin äsken niitä kastellessani, että molempien juuret tulevat jo pohjasta ulos. Pitäisikö ne vielä siirtää suurempaan ruukkuun, vaikka onkin jo elokuu, vai kukkivatko ne vähän pienemmissäkin purkeissa?

Kiurunkannus, samoin minulla se jäi yksi ulos, vaikka luulin kaikki ottavani ja keväällä pukkas lehtiä, nuppua ei ole tehnyt.

Viherpiiperöä en osaa auttaa, mutta jos se hyvin voi ja kasvaa,ehkä tykkäävät olla pienessäkin ruukussa.

Ompahan tuokin aika erikoisen näköinen kukka. Ikänä tuollaistakaan nähnyt! Hieno!

Onko meitä johdettu harhaan että olisikin talvenkestävä täällä(minusta on suunnattoman rasittavaa kaivella syksyllä kaikenmaailman juurakoita sisätiloihin, en hanki enää ikinä mitään muuta kun talven kestäviä rehuja, mitä nyt joskus pääsee kaupassa unohtumaan )

Tämäkin on lidlistä kahdella eurolla ostettu. Kolme mukulaa pussissa, jossa nimenä oli Eucomis " Bicolor". Ruukussa kasvoi ulkona tämäkin. Tällaisia valkoisia kukkia siihen kuitenkin tuli.

Nytkö onnistuin?Yritin laittaa kuvaa viime vuoden Eucomiksesta,eipä sitten onnistunutkaan.Minulla oli myös Lidlistä ostettu ja pussissa kolme sipulia,kaksi niistä lähti ja kukki komeasti ruukuissa.Nyt ne ovat uudella omistajalla,kun tuppaan aina haluta jotain uutta.

Neuvoja tarvitsisin! Sain ilmaiseksi Eucomis comosan ja se pukkaa uutta kasvua, on n. 4 cm noussut (on siis ruukussa). Nythän on vielä kovin aikaista, niin pitäisikö yrittää vielä saada se lepotilaan, vaiko antaa kasvaa vaan ja laittaa syksyllä lepoon? Nyt se on huoneenlämmössä, ikkunalla, kun en uskaltanut viileään ja pimeään laittaa ettei vaan kuole sitten valonpuutteeseen.

Jospas joku kiltti osaisi neuvoa!

Niin ja missä lämmössä nämä muuten talvehtii? Aiemmin luki, että joku pitää talven 5-10 astetta?

Mahdollisimman viileässä vaan pidät ja niukalla kastelulla, jotta kasvu on hidasta ja selviätte kevääseen. Valoa kumminkin.

Viimekesäinen kuva, valkoista haaveilin vaan tämmöinen tuli, pitänee käydä kurkistamassa kuinka talvehtii.

Tykkään tästä todella paljon! Alesipuleita ostin ja multaan tyrkkäsin.

Komea on ja ensivuonna vieläkin komeampi. Tykästyin myös ja ostin alesipuleita lisää keväällä, vaan eihän ne kuki.

Talvetetaanko ihan purkissa vai kuiviltaan ?

Ööö,aattelin nostaa vintinrappuun, missä saa sitten purkissaan oleilla sipulit ja jos keväällä istuttais uudestaan?
Sit mua mietityttää, että kun mä olen antanu sen tehdä noi siemenet, niin vieks se voimaa sipuleist?

No sitten laitan ne autotalliin ikkunan eteen purkkeineen.

Hieno istutus Kyssäkaalilla. Kaunis ruukku vielä korostaa kasvin kaunista olemusta.

Mulla kukkii nyt parhaillaan Eucomis pole-evansii. Siinä oli jo keväällä paljon pieniä sivusipuloita. Odotan siitä paljon tulevina vuosina, kunhan se vaan talvehtisi.

Tässä se on vielä nuppuvaiheessa.