Töyhtövana, Eucomis

Viippu, osaatko sanoa vievätkö siemenet voimaa sipulta?  Ja kiitos kehuista, ekan vapaan ruukun nappasin, mikä käteen osus.

Mä annoin viime kesänä töyhtövanojen siementää ja pari niistä kuoli talvella. En sitten tiedä, johtuiko siemenistä vai mistä.

olen antanut aina siementen kypsyä. Ovat nekin kukinnan jälkeen ihan kivan näköiset. Ja silti on sipulit jaksaneet mehevästi ja jakaantuneet hienosti.

Huitukka, missä talvetat ne kasvit ja miten?

Viippu; sitten kun tuohon oranssiin tulee “liikaa” sivusipuleita niin käsi on ojossa; ihana.

nostan loppusyksystä ruukut sisään ja annan kuivahtaa. Sitten vien kellariin ja haen ne vasta keväällä ylös. Viime keväänä en jaksanut edes uutta multaa lisäillä. Vähän kanankakkaa tökin vanhan mullan joukkoon. Yhteensä kuusi sipulia emon ympärillä. Ja hyvin kukkivat kaikki.

Kiitti Huitukka. nostin ulkoa verannalle pari eucomistani, joissa on nuput, jos vaikka kukkisivat sisällä. Annan sitten kaikkien kuivahtaa ja vien varastoon. 

Ihania Töytövanoja teillä! Mistä noita saa hankittua / ostaa ?  Eurobulbs tai??
Taas yks lisää pakkosaadalistalle…

Mä ostin Plantsust, keväällä alennuksest, euron kappale.

Ok - kiitos Kyssäkaali…

Tilasin keväällä Eurobulbilta. 

Minä ostin kesällä Plantagenista. Sipulit oli  samaa hintaluokkaa kuin Kyssiksen taimet.

Eucomis pole-evansii talvehti. Istutin sen sipuloisen äsken uuteen multaan. Se oli ihan kuivana pahvilaatikossa koko talven autotallissa. Mies näytti sitä pahvilaatikkoa, että saako heittää roskiin… Arghhh ja istuttamaan. Tirheät piipat olivat jo hyvässä kasvussa. Hienoa . Muutkin töyhtövanat on jo lähteneet kasvuun.

Pakkosaadalistalta putosi nyt töyhtövana…

Lidlistä löytyi…

Mä löysin kans tuon. Meinasin ensin etten ota, mut onneks otin. On jo mullassa, katsotaan minkälainen tulee.

Mulla oli joku vuosi sitten niitä eurobulbilta, mutta ei ne noin kauniita olleet kuin tuossa kuvassa ja niin ne on talvi vienyt…

Sivulla 5 florindalle oli Lidlin sipuleista tullut valkokukkainen. Jään siis mielenkiinnolla odottelemaan minkälainen kukka tulee, jos edes vaivautuu kukkimaan.

Oiskoon tuo sipuli pitänyt jättää osittain pinnalle? Ei tullut aikaisempien juttujen perusteella ihan selvyyttä onko sillä väliä. Toisilla kun oli pinnalla, toisilla ei. Ohjeessa oli muistaakseni upotus.

Minulla on just tuon kuvan näköinen jokunen vuosi sitten Lidlistä hankittuna. Emosipulin ympärille on kasvanut jo useampi uusi sipuli ja kaikki kukkii hyvin yhdessä.

Kasvattelin uteliaisuudesta myös siemenestä, ja ainakin Zairalla kukki jo sellainenkin viime kesänä. Jostain puutarhaohjelmasta sitten näin, että lähtee myös lehdestä kasvamaan. Varmaan nopeampi tapa lisätä.

Siemenlisäyksestä luinkin tuolta aiemmin, mutta tuo lehtipistokas oli uutta, täytyy kokeilla. Kiitos vinkistä!

Eucomis bicolorin sipulit mullassa, nyt vaan odotellaan mimmonen töyhtis sieltä kasvaakaan, kun on lidlistä ostettu.