Tässä kuva viime kesältä. Näyttää olleen jo seitsemän kukkavanaa silloin. Tuossa kukat jo ohikukkineena, mutta sellaisenaankin ihan kivat muiden kasvien joukossa.
huitukalla komea Töyhtövanakokoelma!![]()
Minkäikäinen rykelmä tämä jo on?
Tummalehtinen upea kasvi taustalla - ilmeisesti kanna?
Oho, kasvaakos Huitukan upet
maassa? Ruukussa olen pitänyt ja tilanpuute vaivaa. Talvetatko Huitukka myös maassa? Mulla on kylmiössä ollut talvet ja nyt taas ruukutin ja on jo 4 vm versot, onko turhaa puuhaa. Lidlistä hankin jokunen vuosi sitten, kokoa ja sivusipuleita tekee kivasti.
4-5 vuotta sitten ihan surkeena ruikulana hankin. En edes sipuliksi tunnistanut sitä, jonka multiin laitoin. Ja ruukussa kasvatan ja kellarissa talvetan. Viikko sitten toin ylös ja seitsemän isompaa alkua sieltä taas työntyy + yksi pieni siippu. Siemenestä vai uusi sipuli, saa nähdä. Josko tänä vuonna vaihtaisin jo uuden mullan.
Ja taustalla on alkujaan Raakilta saatu värikanna, mun ehdoton suosikkini. Tähtivanan kanssa hallitsevat yhdessä kesän mittaan vihreäksi jäävää kevätkukka-aluetta.
Osaatteko sanoa, mistä voisin ostaa Töyhtövanaa? Meillä ei Riihimäeltä löydy mistään?
Itse löysin Lidlistä, kun siellä oli kukkasipuleita ja perennanjuurakoita myynnissä muutama viikko sitten. Muualla en ole kyseiseiseen kasviin törmännyt.

On nätti kuin mikä mutta haisee tosi pahalle 

Haju on todellakin sanoinkuvaamaton. Pahempi kuin jokin mädäntynyt raato
Erehdyin tässä illalla pihalla ollessani haistelemaan tuota ja haju jäi nyt kummittelemaan sieraimiin, yök.
Mä en ole edes kiinnittänyt mitään huomiota tuon hajuun. Mulla se kasvaa maassa eli ei ole ihan nenän edessä. Tai sitten meidän pihassa haisee toi koiran pissa niin voimakkaasti, ettei tuo pääse haisemaan sen yli ![]()
Ei sitä haista kaukaa. Kannattaa laittaa nenä kiinni kukkaan ja nuuhkaista oikein olan takaa 
Voi kun tähän sais vielä tosiaan tuoksun mukaan 

Voi kun ihania… Mullakin oli, mutta sitten mä tyhmyyksissäni, kun en tiennyt että pitää talvehdittaa, heitin kesän jälkeen pois. JA se oli vielä punainen, eli kaiketikin aika erikoinen. Tänä vuonnakin hain keväällä kaupoista, mutta mistään en löytänyt. Olisiko teillä kellään antaa yhtä sipulia mulle… siitähän se lähtee. Mulla ainakin silloin oli ruukku täynnä niitä sipuleita… Voi voi… Pelastaisiko joku minun päiväni???
Tämä vois olla aika mielenkiintoinen kukka johonkin kimppuun ja sisätiloihin 

Ei tää ainakaan haise yhtään pahalle:
Kuinka lähelle olet uskaltanut nenäsi laittaa? Ainakin tuo mikä mulla on, niin haisee yhtä pahalle kuin eltaantunut jalkoväli.
Piti vielä käydä nuuhkimassa oikein nenä kiinni kukassa ja täytyy todeta, että jos eltaantunut jalkoväli haisee tuolle, niin saa haista. Tai melkeinpä tuoksua
.
Sullon kyllä joku ihan extra lajike tuo sitten? Vai olenko ainoa joka yökkäilee tuota lemua?
Kyssis, onhan siinä tietty se pointti et ihmiset tulkitsee hajuja eri lailla. Mutta en itse kyllä enää vapaaehtosesti mee tuota nuuskimaan.
Tämä ainakin haisee tosi epämiellyttävästi.