Töyhtövana, Eucomis

Kyssiksellä ei muutes oo pilkkuja tuossa varressa eli varmaan jokin neutralisoitu lajike kyseessä.

Onkos kukaan nähnyt millaset öttiäiset tuossa kukassa käy? Mä en oo nähny ainuttakaan.

Jospa noi vaaleanvihreät haisee ja toi punertava ei? Täytyy testata miehellä vielä. Jos mun nenä ei toimikkaan.
Pieniä mustia koppiaisia on paljon ja ihan mehiläisen hätistin pois,kun kävin nuuskuttamassa.

Ja mies sanoo että "Tuttu tuoksu. Aivan kuin…"   (just se mitä aiemmin sanoin muistuttavan)  

No höh sun kanssas.

Hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaset. 

Vähän tummempivartinen haisi kyllä tooosi äglöltä…  Ei tee mieli enää nuuhkia. 

Eikös viime perjantain Puutarhamaailma jaksossa kerrottu juuri noista töytövanoista enemmänkin. Siinähän oli joku mies joka niitä kasvatteli oikein urakalla. Miltäköhän siinä pihassa mahtaa “tuoksua”?? ;DD

Sain keväällä puutarhayhdistyksemme taimenvaihdosta pienen töyhtövanan. Se on ollut vielä ulkona ruukussaan. Pitänee varmaan nostaa sisälle.

Annatteko sipulin kuivaa ruukussaan? Pimeässä vai valoisassa?

Keväällä varmaan uuteen multaan istutus?

kuva

kuva

Tumma on selvästi myöhäisempi

Kyssis, sä oot ajatustenlukija heart  Just äsken kävin tuolla vajan luona ja huomasin et mullakin kukkii tuo siellä. Mietin kuumeisesti et mikäköhän ton nimi oli, eipä tarvi enää miettiä. Kiitti 

Kyssäkaali... miten sinä teet.. nostatko ylös talveksi?

Olen täällä kahden vailla (tämänkesäisten) omieni kanssa... 

Masku ja Parainen olis niinkuin mailsuhtkoht "lähellä"...

Ruukuissa kasvatan ja kyllä, nostan sisälle talveks. En usko että säilyisivät edes maassa. Ja keväällä sitten vaihdan uuteen multaan. Samalla voi sivusipuleita irrotella, tekee meinaan niitä ihan mukavasti. Tänä keväänä lykkäsin sivusipuleineen päivineen ruukkuun, voi olla että siksi kukinta onkin niukempi, kuin viimevuonna.

Sä oot ahkera Kyssis. Mulla toi omani taitaa kasvaa samoissa mullissa kuin viimekin kesänä. Nostin purkin vaan talveks tonne kellariin. Ilmankos en oo mitään sivusipuleita huomannukkaan.

Hups, mut on sillä ainakin kokoa 

kuva

Kyssäkaali...  pelastan sitten minäkin omaakin maasta.. kiitokset vastauksesta!

Nää kukkivat nyt kolmatta kesää. Talveksi juurakot pitää toki nostaa ylös dahlioiden tapaan. En ole huomannut näiden tuoksuvat/haisevan millekään.

Kevään airueet

Sipuleitahan ne on. Tuo sipuli on jakautunut jo moneksi, pitääkin jakaa se.

Vanha juurakko, Eucomis ‘Bicolor’ piti muutaman välivuoden kukinnassa, mutta jaksaa taas tällä kasvukaudella kukkia. Pidin sen talven yli mökin peruslämmössä rutikuivana, jossa se alkoi valon ja lämmön lisääntyessä punkea piippaa. Lannoitusta ja vettä. Siinä kukinnan salaisuus?

Täällä pinnistetään ihmisten ilmoille jo reippaana autotallin nurkassa.