Sain tupaantuliaisiksi traakkipuun "Dracaena Compacta". Onko jollakulla antaa hyviä vinkkejä hoitoon ja kasvin sijoittamiseen? Valoon vai varjoon, enemmän vai vähemmän vettä?
Pärjää kaikilla edellä mainituilla . Varjosta tykkää vähän vähemmän, eikä uida tykkää, mutta muuten on vaatimaton kasvi traakkipuu. Liika kuivuus ruskettaa lehtiä kärjistä alkaen. Toiset lajit nuupahtaa vinkiksi ensin, toiset vaan suoraan ruskettuvat.
OK, kiitos. Sopinee siis juurikin hyvin minun hoidettavakseni
Hei,
Äläkä tosiaan liikaa kastele, se kannattaa muistaa. Ja anna kevyesti kuivahtaa kasteluiden välissä. Muuten se on helppohoitoinen ja kiva. Minulla jo toinen menossa, ensimmäisen tapoin liikakasteluun..
Tämä täprätraakkipuuksi viime kesänä tunnistettu ystäväiseni kukkii. Mites kukintojen kanssa toimitaan? Osaako joku neuvoa. Minä en ole onnistunut tuosta pistokkaita saamaan aikaiseksi ja hoidon kanssakin olen hieman ymmyrkäisenä, kun välillä tahtoo litratolkulla vettä ja välillä pienikin määrä on liikaa? Kasvaa ja komistuu kovasti ja nyt tosiaan kukkii.. Hoitovinkkejä siis kaipailen!
Tästä täplätraakkipuusta vielä, että minun omani viihtyy nimenomaan varjossa. Kuukahtaa heti, jos aurinko vähänkin pidempään sen siiville osuu. hmm...
Nefertity, laitappa kuva koko kukastasi, en ole koskaan kuullut , enkä nähnyt , tuollaista täplätraakkipuuta, tai ainakaan nimi ei sano mulle mitään
Dracaena surculosa on täplätraakkipuun tieteellinen nimi.
MIKSI KURSIVOINTI EI TOIMI????!!!!
Kiitos Sailasi , nimestä, piti heti googlata ja aivan upea kukka sieltä tulikin vastaan. En ole koskaan nähnyt....elävänä. Tuollainen pitää joskus hommata
Sinulla on Tulikettu - sillä on vaikeuksia noiden lisukkeiden kanssa. :(
Sailasille tuo edellinen.
Kiitos, raakki.
Väärällä palstalla, mutta nyt on niin kiire, etten ehdi halkea oikeaa:
YLLÄPITO!!!! Käsittääkseni aika monella meistä on Firefox vakituisessa käytössä. Olisi aiheellista saada tämän softan lisukkeet toimimaan myös sen kanssa. Kursivointi on sentään jotenkin puutarhapalstalle hyvinkin oleellinen muotoilu.
Tällainen oli minun täplätraakkini kukinto viime vuonna... ehkäpä kukkii myös tänä vuonna. Kesti muuten vain muistaakseni vain päivän kauniina ja teki vain yhden punaisen "hedelmän", jonka annoin ystävälleni. En ole muistanut kysyä, että itikö siemen koskaan..
Täytyy etsiä asunto jossa on suuremmat ikkunat, että saisi tuollaisenkin kaunistuksen mahtumaan, mutta molemmat on ensin löydettävä.
No niin, nyt kun oikein katsoin traakkiani tarkemmin, niin viisi kukinnon alkua näytti olevan kokoa kasvamassa...
En oikein tiedä uskaltaisinko leikata reunustraakkipuuni kun on jo venähtänyt pituutta, silti on sellainen ranka. Juurtuuko varret helposti ilman juurrutushormoonia? Toivottavasti varret paksuuntuu leikkauksen jälkeen. Ja onkohan nyt jo liian myöhäinen vuodenaika leikata se...
Kyllä juurtuu ilmankin juurrutushormonia ja toki uskallat leikata sen. Jos tahdot että se jäljelle jäävä ranka myös tekee uutta latvaa niin hommaa jostain vaikka haavanhoitovahaa ettei se kuivu pois. Jos traakissa on useampi latva niin sen yhden leikkaaminen aiheuttaa vain jäljelle jäävän oksan poiskuivumisen ja saattaa ne kuivua vaikka leikkaisi kaikkikin, mutta uusi kasvu voikin taas lähteä sieltä paksuimmasta rungosta jos malttaa odottaa. Rungot paksuuntuvat kyllä, ne jäljelle jäävätkin, mutta ajan kanssa.
Latvaosan voit laittaa multaan heti kun näet että ekoja juuria alkaa tekemään tai laita heti jos se näyttää sille että vedessä lilluminen ottaa voimille. Muista vaihtaa vesi viikottain tai tarpeeksi usein. Jäljelle jäävän "kannon", jossa soisi olevan ainakin 15 senttiä tervettä vartta, haaroittumista ja kasvuunlähtöä edistää isompaan ruukkuun vaihtaminen. Kun juuria pääsee kehittymään lisää ja ne on elinvoimasia niin paljon elinvoimaisemmin lähtee sitten ne uudet latvatkin kasvuun.
kysäisenpä sellaista että pitäisikö kastella enemmän tätä ku sen alaoksat on vähän nuupallaan vai onko se ihan normaalia?
Tuohan on vielä ihan terhakas! Vanhemmat lehdet aina pikkuhiljaa painuu alemmas jotta uusi lehdistö saa paremmin valoa. Ihan totaalinen lehtien nuupahtaminen melkein runkoa vasten kielii sitten useammin liian kuumasta ilmasta kuin liian vähästä vedestä. Reunustraakkipuu (Dracaena marginata), joka tuo lohikäärmepuusi on, ei siedä märkänä olemista, mutta ei myöskään täysin kuivaksi pääsemistä. Vaikka se kuinka näyttäisi mieltään nuupahtelemalla niin älä kastele ennen kuin oot koittanut onko multa vielä pintaa syvemmältä märkä. Ahkera suihkuttelu vähentää lehtien vaipumista. Paras suihkutteluaika on päivän eka puolisko.
Tuo näyttäisi olevan paikassa jossa se ei saa paahdetta. Niin pitääkin, mutta luonnonvaloa tuokin tarvitsee paljon vaikka ei suorasta auringonvalosta tykkääkään.
no säikähdin sitten suotta.. hyvä homma.. olen aika ahkeraan kastellut kun vaikuttaa tosi juopolta.. suihkutellutkin silloin tällöin.. varmaan voisi useamminkin.. se saa valoa aika paljon etelä ikkunasta joka on muutaman metrin päässä.. eli valon puutetta ei luulisi olevan..