Luin täältä, että traakkipuu ei kaipaa suoraa auringonpaistetta. Onko tämä reunustraakkini liian aurinkoisella paikalla, kun se eteläikkunassa lekottelee päivät pitkät? Pitäisikö siirtää syrjemmälle? Viime syksynä sen tuohon iskin eikä ole kummemmin valitellut.
Josa, ihan hyvällä paikalla on sinun reunustraakkipuu. Ainakin itse näyttää olostaan tykkäävän.
Tuoksutraakista taas epäilisin, että sillä on mielestään liian iso purnukka ja ehkä hiukan pimeäkin. Jos se on tuossa ruukussa yksinään ja sillä on kovin paljon juurilla tilaa, niin sitten sen voisi istuttaa pienempään (savi)ruukkuun, jonka sitten vuorostaan istuttaisi isompaan ruukkuun. Sillä tavalla sen saa pysymään pystyssä, mutta juurilla on silti sopivan ahdasta.
Voisiko se olla vetänyt herneet nenään jostakin muutoksesta? (Tai paistaako aurinko päivät pitkät juuri niihin karsiintuneisiin lehtiin?)
Dracaena surculosa eli täplätraakkipuu on tuon kuvan kukkivan nimi. Kuusi pallon muotoista kukintoa siihen lopulta kehittyi.. aiemmin ei ole ollut kuin yksi kevättä kohden. Harmittavasti vain päivän kestää kauniina ja kun nuo pareittain avautuivat, niin kolmessa päivässä oli kauneus kadonnut...
APUA, apua, apua!! nyt sitten oon kastellu reunustraakkipuuta aivan liikaa.. voi idioottia.. ei ilmeisesti mee päähän et ei paljoa vettä siis juuretkin on heikossa kunnossa kun otin ruukusta pois.. en laittanut uuteen multaan vielä vaan aattelin josko auttais jos antais olla ilman että kuivuis.. hmm.. voikohan sille tehdä enää mitää? juurtuuko jos leikkaan sen poikki? siinä on latvottu pää eli kolme latvaa.. samassa ruukussa oli iso ja pienempi ja tällä hetkellä näyttäis et pieni on vielä suht hyvässä kunnossa.. sekin ilman multaa.. auttakaa pian!
Laita uuteen multaan vaan äkkiä ja muista kunnon salaojitus. Pari senttiä soraa/lecasoraa/saviruukun palasia/jotain homehtumatonta pohjalle siis.. ja kastelu sillein että vesi tulee aluslautaselle asti muttei vuoda yli ja seuraavan kerran sitten kun multa on pinnasta kunnolla kuivaa. Kyllä se siitä kasvaa ja jos oikein meinaa että ei kasva niin leikkaa ne latvat jokainen esikseen mieluummin ja juurrutat ne.
Nyt kaipaisin neuvoja. Ostin eilen itselleni traakkipuun ja nyt haluaisin kaikenlaista tietoa siitä että mistä tykkää ja mistä ei! Mitä lajia mahtaisi olla kun siinä lehdet ovat pitkät ja kapeat ja osoittavat suoraan ylöspäin. Lehdet ovat väriltään aivan tumman vihreän-ruskehtavat,ja kärjet ovat aika terävät!!!
Jos jollain on kokemusta niin viestiä vain tulemaan!!
Mulla on supputraakkipuu alkanu yhtäkkiä voimaan huonosti, osaan lehdistä on tullu kuivia ruskeita kohtia… mikäköhän sillä on, kenties liikaa kastelua…? ainakin kirjojen mukaan viihtyy myös suht varjosassa paikassa niin ei pitäisi kai siitä johtua?
juu ok, tais muuten muuttua noi lehdet kans tollaseks just kun alko ilmat kylmenemään… ainakin sieltä kasvin keskeltä tulee vielä uusia lehtiä niin ei se kai ihan kuollu vielä ole
Ei se kuollut ole Traakkipuut on herkkiä äkkinäisille olosuhteiden vaihteluille. Tarkista kuitenkin vielä oikeen suurennuslasin kanssa ettei sitä mikään öttiäinen pistele naamaansa. Kastele varovasti mutta tarpeeksi, pidä poissa aukinaisten ikkunoiden alta ja pattereiden porotuksesta. Jos muistaa niin sumuttele aurinkoisina aamuina. Kyllä se siitä toipuu. Vanhoille lehdille nyt vaan voi talven tullessa käydä löpelösti. Sitä sattuu
Joo ei se onneks kuollu vielä ole, enkä päästä niin käymään
Sellasia pikku-kärpäsiä pörrää kyllä jonkun verran mun kasvien ympärillä, mutta en tiedä sitten että syökö niitä, kun ei ainakaan muille kasveille oo mitään tapahtunu… tai yleensä kun kastelee niin sieltä mullasta lähtee niitä pörräämään, yritän kyllä niitä aina listiä mutta on niin pieniä ettei aina saa kiinni…
Harsosääskiä varmaan. Niistä ei aikuiselle kasville ole mitään haittaa, mutta se kielii kyllä mullan liiasta kosteudesta. Anna pinnan kuivahtaa ihan kunnolla ennen seuraavaa kastelua. Jos ne silläkään ei häviä (edes vähene) niin kata mullanpinta huolellisesti vaikka lecasoralla niin eivät pääse munimaan sinne. Niiden toukat syö hiusjuuria, mutta se ei kyllä lehtiin mitään vaikuta.
Toipuu se Et uskokaan millasia traakkipuun raatoja oon miikin saanut kasvamaan hyvin
Juup, niitä ötököitä on enimmäkseen niissä sitruunaruukuissa, kun niissä oon yrittäny pitää mullan aika kosteena (niinkun kai pitäiskin?), mutta kyllä ne pörrää aika lailla joka kasvin mullissa…
Kiva kuulla, että mun supputraakilla on vielä toivoa =) Ajattelinki että toivottavasti on jotain ohimenevää, kun on se kuitenki ihan kivannäkönen kasvi, ettei pois haluais sitä heittää…