Anna vaan sitruunoidenkin Pintamullan kuivahtaa vähän ennen uutta kastelua… tai kata nekin pinnat. Helpommalla pääset niin. Mua niin rasittaa noi kärpyläiset kanssa kun oon niin pihi etten viitsi versottaa herneitä ja muutakaan muussa kun isoissa säkeissä kaupattavassa halvassa puutarhamullassa ja sieltä niitä vasta tuleekin
Noo… nyt en meinaa tän vuoden puolella versotella niin eikähän nuo taas vähene.
Joo on ne öttiäiset aika ärsyttäviä, varsinki kun nukun samassa huoneessa missä pidän niitä kasveja ni ties mitä ne örkit tekee mulle yön aikana hehh
Toivottavasti sais kohta ihan oman olohuoneen mistä pääsis täyttämään kasveilla.. vaikka ihan viidakoks asti kunhan ite vielä mahtuu olemaan siellä
ostin (taas) traakkipuun öö oisko juovatraakkipuu… no ei sillä niin väliä mutta kysyisin että kannattaako sille vaihtaa kunnon multa? se on nyt tuollaisessa (oisko) turpeessa… mietin että millaisessa se viihtyy parhaiten… onko normaalissa mullassa se mahdollisuus että kastelen liikaa? kuivuuko tuo turve paremmin? on vähän hakusessa kuinka useasti ja paljon tuota kannattaa kastella… yhdenhän jo yritin opettaa uimaan eikä se onnistunut
Suikale, itse vaihtaisin sen turpeen pois. Kokemus on osoittanut, että se on huonoin mahdollinen vaihtoehto. Kotioloissa turvetta ei vaan saa pysymään juuri sopivan kosteana, olen kyllä yrittänyt mutta ei Turve kuivuu ehkä paremmin, mutta kun sen on kerran kuivaksi päästänyt ei se tahdo enää kunnolla kostua uudestaan. Ja kun sen pitää jatkuvasti kosteana, juuret helposti kärsii.
Iske huonekasvimullan sekaan vähän kevytsoraa, se tuo ilmavuutta eikä ole heti kuolemaksi jos lorahtaa kastellessa liikaa.
no niin sitten sille uudelle puulle on käynyt näin.. ja nyt tiedän etten ole kastellut liikaa..
en varmaan saa koskaa tätä kasvia pysymään hengissä.. isompi kuitenkin tekee kovasti uusia lehtiä ja näyttää voivan hyvin.. olisiko tuo pienempi voinut muka ottaa nokkiinsa siitä kun pupumme puraisi yhtä varsista?
Tjaa… reunustraakkipuut on aika herkkiä erilaisille runkovaurioille ja viruksille. Viruksen huomaa siitä kun osa vartta vaan tummuu ilman mitään hyvää syytä ja sitten se hiljalleen leviää koko latvukseen. Leikkaa kymmenen sentin tapille se niin saattaahan se sieltä vielä nousta.
millä se kannattaa leikata? ja ihan suoraan vaan vai? kannattaako siirtää toiseen ruukkuun ettei isompi kärsisi?
Saha saattaa olla kätevin ihan millä poikki saat jotensakin tasasesti. Sitten haavaan sulaa steariinia.
Itse tekisin niin että leikkaisin sen, laittaisin steariinin ja laittaisin molemmat vaan pikkasen isompaan ruukkuun uuden mullan kanssa. En lähtis toisiinsa takertuneita juuria repiin mihkään ollenkaan. Siis leikkaisin sen alas siinä missä se on enkä irrottaisi muuta kun pois heitettävän osan.
Oksasakset?
mä niille laitoin uuden mullan vähän aikaa sit eikä ne silloinkaan mitenkään toisissaan kiinni olleet… sen takia mietinkin sitä erottamista…
nyt puu on tälläinen.. kuinka vaikea se on saada kasvattamaan uutta? kuoleeko helposti nyt kun on poikki eikä ole lehtiä?
tässä lähempää..
eli voinko tehdä tälle mitään auttaakseni kasvamaan?
Pidä multa kosteana, muttei märkänä. Ja sitten toivotaan ettei se kanto lähde kuivumaan. Sulla onkin sitä kynttilää siinä. Toivotaan parasta. Joskus kestää parikin kuukautta ennen kun sieltä lähtee puskemaan uutta.
Jos jollain tulee leikkuujätettä keväällä omastaan Traakkipuusta, niin otan niitä ilomielin vastaan, maksua tai ilman.
Muutama traakkipuu tuolla
Oho, no oli. Ei sitä muuten tulekaan ajatelleeksi, mistä ne kasvit peräisin ovat, mutta siellä oli kuviin päässyt henkilökunta Directoria myöten
Minun reunustraakkini on nyt viikon sisällä alkanut oikein urakalla kellastuttamaan ja pudottelemaan lehtiään. Mikä sillä voisi olla? Kun nyt on pitkästä aikaa ollut valoisaa eikä kovia pakkasia. Mitään liikkuvaa en ole löytänyt.
Liika kastelu?
Onhan se mahdollista, vaikka pinta on kyllä aina kuivahtanut ennen kastelua.
Tapoin nyt talvella oman reunustraakkini. Ei onneksi ollut vielä iso ja halvalla sain kukkakaupan alesta 1,5 vuotta sitten. Liikakasteluun se raukka kupsahti, vaikka annoin mullan pinnan kuivua kasteluiden välissä. Ensin kellastutti ja pudotti lehtiä. Vaikka teki koko ajan uutta huomasin vasta liian myöhään, että varsi oli aivan pehmeä. En edes pistokasta saanut säästettyä! Nyyh…
Täytyy vaan sitten pistää oma kasvini kuivatuskuurille! Toivottavasti omani vielä virkoaa.