Traakkipuu (Lohikäärmepuu), Dracaena

Niin,tuossa on kyllä pitkät lehdet ja sanottiin että kasvaa korkeutta,mutta ois mukava tietää mikäs tuo on:)

Tässä on vähän parempi kuva.

Toivotar, tuo on ihan tavallinen tuoksutraakkipuu myös. Pieni vaan vielä, mutta varsi sillekin kasvaa sitten. Niiden vihreiden lajikkeita on mahdoton silmällä tietääkään kun ne muuntuu ja risteytyy helposti keskenään :slight_smile:

Spatzin edellisellä sivulla oleva kapealehtinen lohikäärmepuu on Dracaena marginata, eli reunustraakkipuu.

Siitä on kirjava versio joka kylkee yleisnimikkeellä sateenkaaritraakkipuu. Sellainen on ilmeisesti Kreeta-Eulaalialla :slight_smile:

Spatzin toinen traakkipuu on tosiaankin supputraakki. Niistäkään ei voi noista vihreistä tosta vaan tietää varsinaista lajiketta.

juu,tuli täältäkin sitten vahvistus että tuoksutraakkipuu on,no nyt on 2 erillaista,jännä nähä ton kehittymistä,kunhan säilyy:)

Nyt mulla on juovataraakkipuukin:)nuita näköjään kertyy mulle:)ja erivärinen reunustraakkipuu mitä minulla on,eiköhän ne säily,ku on valoa ja säännöllisesti kastelen.Tuleeko juovatraakkipuuhunki sitä puuta??

Tässä mun traakkipuita,on päässy kertymään:)yhtä on kissat maistelluvihainen.

Sitte vielä muutama,ne joissa ei oo puuta vielä.

Tulee juoviinkin puuvarsi :slight_smile: (Tuollasen juovan haluan ihtekin, ja kymmenen muutakin traakkia :smiley: mutta ehkä en vielä näin pieneen asuntoon…) Supputraakit on näistä yleisistä traakeista ainoita jotka antaa odottaa sitä varren näkyvyyttä ja sitten tietty myös kanariantraakkipuu joita ei kaupassa myydäkään. Se vaan kasvaa lopulta niin isoksi että se ei ihan jokaisen mielestä kivalta enää näytäkään.

Voisinkin päivittää tuon kehitysvaiheen kuvana. Tässä siis kanariantraakkipuu, Dracaena draco, kylvetty 15.3.2005, itänyt 28.4.2005. Siemenet tilasin Exotic gardenilta ja pussista iti kaksi. Toinenkin selvisi toki näin isoksi, mutta koska tuo nuista tosiaan kasvaa vähän kookkaampia, niin annoin toisen pois muuttaessani Helsinkiin. Ikkunatilakin väheni radikaalisti.

Mahtavan näköinen:)Nuin isoki vielä,meille ei mahtuisi:)

Mulla on traakkipuu länsi-ikkunalla ja viihtyy hyvin, mutta nyt tarttis ainakin taimikasvatusajaksi siirtää se etelä-ikkuna huoneeseen n. 1-1,5m päähän ikkunoista, seinustalle… mahtaako suuttua? Ja ruukkukin pitäis vaihtaa kun rupeaa juurta nousemaan pinnalle. Jos nyt senkin teen samaan syssyyn niin onko traakin menoa?

muoks

Yks vaihtopehto vielä olisi pohjoinen, siinä pääsisi ihan ikkunan viereen.

Mun tricolorini oli aivan eteläikkunalla, eikä ollenkaan pahastunut, kun siirsin sen länsipuolelle, eikä se ole nyt edes lähellä ikkunaa n. 3m päässä (todellakin), huone on kyllä erittäin valoisa, ikkunat on isot ja korkealla.  Pari kolme kuukautta on siinä nyt ollut. Siirtoon oli syynä suuri koko, se on ruukkuineen melkein puolitoistametrinen, aion sitä vähän metsuroida tässä, toinen latva lähtee, mutta annan sen latvan suoraan seuraavalle, joten saa vielä olla. Siirrän sen sitten takaisin eteläikkunalle, mutta varmaan annan olla ensin vähän aikaa verhon takana, ettei pahasti säikähdä. Se on ennenkin joutunut tällaista kestämään. En ole siihen aikoihin vaihtanut multaa, lisännyt vain hiukan pinnalle. Siellä on sitä kevytsoraa joukossa ja tuntuu, että mullan pinta vain aina painuu, eikä purkki tule koskaan täyteen. 

jos multa on aina vain painunut ja painunut niin multa kannattaisi ehkäpä vaihtaa ettei tiivisty liiaksi.

Juu, on sitä mullanvaihtoa tässä jo muutama vuosi suunniteltu! Taidan luottaa niihin kevytsorapalleroihin vähän turhan paljon.

Täytyy tähän nyt varmaan laittaa varmuuden vuoksi, ettei mullan lisääminen pinnalle vuosikausia ole tietenkään mikään hoito-ohje. Meillä on luonnonvalinta käytössä näihin huonekasveihin, eli vain vahvimmat ja vähään tyytyväisimmät jäävät henkiin. Tässä suhteessa traakkipuu on erittäin hyvä ja suositeltava kasvi epävarmoihin oloihin ja pitkiin kasteluväleihin. Se on jopa meillä viihtynyt jo 7v ilmeisen hyvinvoivan näköisenä. Mainittakoon vielä, että kaikki kasvit, joita olen ruvennut "hoitamaan" ovat yleensä kuolleet. Nykyään meikäläisen linjana on se, etten puutu hyvinvoivan kasvin olemiseen millään lailla. Multa vaihdetaan, kun ruukku tulee pieneksi, tai muutoin näyttää huonolta. Muut viisi huonekasviamme ovat pärjänneet samoin jo 15 vuotta.

Se minun traakkini on vielä pieni, 30-40cm ja ostoruukussaan ( muistaakseni kyllä silloin vaihdoin mullan). Nyt tosiaan nousee juurta pintaan sieltä, ja joka tapauksessa tarvii raskaamman ruukun ettei kohta kopsahda nurin… mullan lisääminen ei nyt siis auttaisi kun ruukku on tuppasen täynnä :wink:

Minun oli tarkoitus katkaista vanha reunustraakkipuuni tänä keväänä, mutta aloin miettimään, että onko jo turhan myöhäistä? Kerran olen aikaisemmin sille saman operaation tehnyt, mutta ei aavistustakaan mihin vuodenaikaan, silloin kyllä lähti hyvin uudestaan kasvuun. (Kasvilla on suuri tunnearvo, joten haluaisin katkaista sen mahdollisimman optimaalisena ajankohtana, jotta selviäminen olisi mahdollisimman varmaa.)

Eiköhän se paras puolivuotiskausi Orthilian operaatiolle ole juuri alkanut. Ja siitähän voi sekä juurruttaa latvan ja vielä se jäljelle

jäänyt varsikin versoo. Ainakin minusta oli tosi helppo aikanaan kun vielä oli tilaa noille.

Mun tuksutraakkipuu voi hyvin,ja mietinki kuin isoksi voi tämä kasvaa??En ole sumutellut tarpeeksi,niin yhen lehen kärki pääsi kuivumaan,mutta nyt sumuttelen useammin,ku tämä sitä kaipaa.Ihmeen hyvin säilynyt.

Se kasvaa vaikka kattoon asti, jos vaan annat sen kasvaa :smiley: