Traakkipuu (Lohikäärmepuu), Dracaena

Minulla on kaksi traakkipuuta, molemmissa kolme lehtitupsua eri korkeuksilla, keskimmäinen kahden muun puolivälissä. Mutta toisessa on kolme eri runkoa, siis kolme eri traakkipuuta, ja toiselssa on kolme saman rungon haaraa eri korkeuksilla. Kolmerunkoinen on lisäksi haaroittunut kukin runko vähän tupsun alla kolmeen yhtä pitkään osaan. Onko yksirunkoinen jonkun puutarhurin taidonnäyte vai ovatko nämä jotenkin eri lajiketta? kuva

Ihan samaa lajiketta ovat, ja tuskin on puutarhurinkaan tekosia :slight_smile:

Tuoksutraakkipuun kanssa ollut ongelmia alusta pitäen, hankin sen lopputalvesta, kolme eri runkoa, ensin yksi runko pehmeni,  lehdet kellastuivat, sitten toinen. Ensimmäinen rungon otin kokonaan ruukusta pois, sitten toisenkin. Nyt tämä jäljellä oleva kellastuttaa lehtiä,  muutamassa lehdessä lehdenpäät ruskeina. Mitä ihmettä teen väärin,   reunustraakki oli edellinen kasvini samalla paikalla,  eli luonani lähes 20 vuotta,  ennen kuin oli niin rujon näköinen, että oli pakko heittää pois. Ja nyt tämä tuoksutraakki ei tunnu viihtyvän ollenkaan. Oletan että kastelin alussa liikaa, mutta tämän jäljellä olevan mullan annoin kunnolla kuivahtaa, nyt lisään vettä vain tarvittaessa, kun multa pinnaltakin on kuivahtanut. Luin täältä jostain, että suihkuttelu suhikupullolla tekee sille hyvää,  tekeekö, nythän juuri ilma on hyvin kosteaa. Pitänee ottaa kuva kasvista, muuten on vähän vaikea selittää. Yleisohjeeltaanhan tuoksutraakki on helppohoitoinen, mutta minusta se ei tunnut tykkäävän, mitä pahaa minä sille tietämättäni teen?

Meillä on tämmöinen “onnenbambusta” kasvatettu “hernekeppi”. Saako sitä jollain tavalla haaroittumaan tai tuuheammaksi?

Tällä viikolla ostin Dracaenan, mutta en vielä tiedä mikä niistä. Joissakin lehdissä on vaalean vihreet  raidat.

Minulla on muutaman vuoden ollut täplätraakkipuu, olen tasan kerran elämässäni näitä nähnyt ja silloin tämän ostinkin :slight_smile:
Nyt tämä lohikäärmeeni alkoi kukkia, mutta se myös selvästi kärsii jostain. Uudet mullat on pitänyt laittaa jo jonkin aikaa, joten varmasti siinä yksi syy huonovointisuuteen. Kasvi kellastuttaa ja tiputtaa lehtiä, nyt lehdissä alkanut olla myös ruskeaa ja irtoavat lehdet ovat nuutuneita. Myös toinen kukanalku oli ihan näivettynyt. Lehdet on nyt aika nopeasti mennyt tosi huonoksi niin pitää kiireellä ryhtyä toimeen. Voinko jotenkin muuten kuin mullat vaihtamalla auttaa kasvia selviämään? Lannoitetta on saanut nyt noin helmikuusta alkaen kasteluveden joukossa

Minulla on kolme erilaista traakkipuuta, joissa on leveämmät lehdet.
Massageana puhaltaa välillä tuoksua, kun uudet lehdet on tulossa ja se tykkää kun suihkuttaa vettä, mutta 
ne kaksi muuta ei tykkää, Lemon line ja joku White.
Kaadan vettä aina lautaselle.

Traakkipuu putruttaa latvasta lehtiruusun kautta tuoksua.

1 tykkäys

Meillä työpaikalla alkoi traakkipuu kukkimaan! Ihmeen vähällä hoidolla pimeässä nurkassa kasvanut ja silti jaksaa kukkia.

4 tykkäystä