Trimmeröinti on helppoa. Kun olet itses suojannut ja koneen osaat käynnistää ja sammuttaa, niin lähinnä kolme asiaa pitää opetella: riittävästi kierroksia että heinä katkeaa eikä vain kierry siimakotelon ympärille; älä yritä niittää pitkää kasvillisuutta kerralla, vaan lyhennä pätkä kerraan (muuten kotelo on taas kiertynyt kasvillisuuden peittoon ja kolmanneksi, vältä hakkaamasta siimalla maata, kiviä, seinää, puuta yms kiinteää, kuluttavat siimaa vaudilla tai katkaisevat sen. Lycka till!
Sainpas koneen käyntiin. Aikamoisen tehokkaalta vaikuttaa, ei passaa meikäläisen mennä sen kanssa lähelle perennoja.
Täytyy hommata kasvot peittävä pleksi, roiskuu sen verran.
Huomenna pitää mennä tyhjälle tontille rikkaa hävittämään, ettei kotilot siellä pesisi.
Lisätty otsikkoon
Mulla on kolmatta syksyä lehtipuhallin. Olen jo siirtänyt sen turhakkeiden listalta välttämättömyyksiin. Ei pikkupihalla mutta kun on paljon lääniä ja suuria puita, ei yksi naisihminen kykene hoitamaan pihaa edes auttavasti haravalla. Muutenkin niveliä kolottaa ja joka syksy on aina vaan vuosi ikää lisää. Puhaltimella on kätevä siirrellä pikaisesti suurimmat lehtimassat syrjään kulkuväyliltä, jonnekin puskien juurelle odottamaan poiskeräämistä.
Mulla ei ole mitään imuritoimintoa, päin vastoin puhallan reilusti lehtiä penkkien päälle. Mutta vasta loppusyksyn lehtisadosta, en vielä.
Mulla on halppispuhallin jonka imutoiminnolla ei tee mitään, silppuritoiminto ei toimi auttavastikkaan, ja laite menee tukkoon. Puhallintoiminto pelittää ihan kivasti.
Laitetta käytän laatoituksella, kivikäytävillä ja kivituhkapihassa muutaman kerran syksyssä, kivituhkapiha on helppo haravoida käsinkin. Nurmikolla tuolla mun vehkeellä ei tee mitään.
Mulla on halpismalli myöskin. Sain sen kun sepelitä ei voi haravoida ilman että kivet tulee mukana. Puhallustehoa on kiitettävästi - puhaltaa pienet kivetkin liikkeelle, kuivia lehtiä jaksaa puhaltaa pihan poikki. Lauantaina oli niin märkää että puhalsin lehdet vain sepeliltä niityn reunaan. Haravoidaan sitte keväällä jämät kompostiin.
Tuo härveli meiltä vielä puuttuu!!!
Mä ostin tänään Boschin koneen ja sehän on ihan addiktoiva jehje! Ja millaista katetta ja kompostinkuiviketta tulikaan imuroiduista ja silputuista lehdistä! Tammen lehdet varsinkin tulee maatumaan paljon nopeammin kuin ennen. Tosi hyvä mun kivikolle, josta imuroin kivien välistä hetkessä lehdet pois. Mun uusi perennapenkki jossa on terijoensalavia ja vaahtera vasta tulikin puhtaaksi. Kivaa että on vielä lehtiä puissakin ja pääsen toisenkin kerran olemaan coastbusters äijänä!
Tuollainen minulta vielä puuttuu. paljonko maksaa Hieronymuksen laite. meillä tarvittaisiin juuri sellaista, joka silppuaisi. aikaisemmin on ajettu sähköruonoleikkurilla kerääjän kanssa. säiliö täyttyy liian nopeasti. Tästä ei kannata hiiskahtaakan etukäteen kenellekään. Pitää vaan mennä ostamanaan. Sitten todeta, että sai niin edullisesti, että piti ostaa. Paljonko maksoi??
mummi, on juuri tarjouksessa K-raudassa (ostin plussapisteillä). Sielä oli kaksi mallia, toinen muistaakseni 89 ja tämä 99. Valitsin tämän Bosch als25, koska tunnetumpi merkki ja oli mun mielestä aivan ehdottoman tärkeä juttu varusteena eli olkahihna. Laite alkaa painaa kun silppuripussissa on paljon tavaraa. Pitkän jatkojohdon käyn vielä hakemassa, nyt roikotin kainalossa letkukelaa koko ajan.
Tuomipihlaja. Kerro tarkemmin siitä trimmeristä. Mitä maksoi? pitääkö siitä siima vaihtaa usein. Onko se hankalaa ym?
Suosittelemkyllä kaikille naisille tehokasta trimmeriä tai siimaleikkuria/ruohonleikkuuterää raivaussahaan!
Muistakaa ottaa oma pituutenne huomioon laitetta ostaessa. Mie hommasin liian pitkän:(
Viime vuonna hankin polttomaattorikäyttöisen, näppärä vekotin.
Trimmeri on merkiltään Ryobi, jossa akun jännite on 36 volttia. Sama akku käy meidän samanmerkkiseen sähköruohonleikkuriin. Vaihdettiin siihen heti paksumpi siima (2 mm),ohuempi katkeili kaiken aikaa. Minä trimmeröin kiviä ja muovireunuksia vasten ja hakealueiden reunoja, siitä ei tule mitään, että siima koko ajan katkeis. Siimaa on helppo vetää kerältä lisää. Trimmeri on siis aika isokokoinen ja painava, mitoiltaan varmaan enemmän miesten kone, raivaussahan näköinen, mukana tulee sellainen olkahihna. Ite kyllä heitin olkahihnan hiiteen. Ei se mun mielestä auta siinä koneen painon tasaamisessa, kun niin usein trimmaan muutakin kuin tasaista nurmea. Kun mä teen penkkien reunoja, niin nostan trimmeriä paljon normaalia pystympään asentoon ja taas kun mä trimmaan esim. vadelmien kohopenkin reunoja, niin trimmeriä pitää kääntää toisinpäin vinoon. Ihan on punttisalilla käyneen olo. Trimmeri maksoi 240 e.
Mä tykkään näistä akkuvekottimista, kun en osaa huoltaa polttomoottoreita, enkä jaksa opetella.
Trimmeröin tänäänkin yhden akullisen. Nyt oon kolmena päivänä trimmeröinyt akullisen ja kukkapenkkien reunat ja vähän muutakin on hoideltu joka puolelta. Hommassa oli ihan eri teho kuin aikaisemmilla trimmereilläni. Olen edelleen tosi tyytyväinen. Kivaa on sekin, että pystyy säätelemään "kaasun" määrää. Ja tänään tuntui, että omat voimat olivat jo lisääntyneet.
Meidän raivaussaha on niin jämerää mallia (metsurimallia), että jos siihen vaikka saiskin siiman, niin minä en sitä pysty käyttämään kukkapenkkien reunojen siistimiseen, siksi ostettiin taas uusi laite (entiset trimmerit, paljon lelummat, on siis kaput). Tätä vempainta jaksan vielä suunnata maaston muodon mukaan, mikä on kukkapenkkien reunojen huolittelussa tärkeää. Mulla on siis kukkapenkeissä rajausmuovit ja niitä vasten vedän maan mullokselle trimmerillä.
Isäntähän nikkaroi aikaisemmin kesällä tuohon raivaussahaan kuluneesta terästä leikkuriterän, kun hän niitti lupiineja. Toimi ihan hyvin, mutta itse raivaussaha oli raskas. Nyt oli mielenkiintoista, kun kaupoissakin olevissa polttomoottritrimmereissä olikin metalliterät, just samanlaiset kuin mies oli tehnyt ja luuli keksineensäkin. Metalliterähän on ihana, kun ei niin helposti katkea.
Ens kesänä sitten katsotaan, voiko tällä uudella trimmerillä ryhtyä siihen lupiinisotaan, kun olis kevyempää, vai vaatiiko se tuon järeämmän vehkeen. Voi olla, että tuollainen 2 mm siima on liian lelu siihen hommaan.
Mun tarttis saada nyt nokkoset ja karrikkeet matalaksi, mutta viikate ei oikein toimi ahtaissa puiden väleissä. Tai itse asissa kunto loppuu kesken, koska aluetta on sen verran paljon. Appiukolla on kyllä kunnon raivaussaha, mutta se on aivan liian raju vehje mun käsiini, pelottava ja painava. Eli joku vähän kevyempi kone pitäisi löytää, mutta mitään pientä nurmikonreunakonetta en tosiaankaan tarvitse. Olisiko teillä mitään suositella?
Eihän raivaussaha miun mielestä paljon paina, mie kyllä tykkään sillä huiskia vitikot ja vatukot ja varsinkin ent. laitumen nokkosviljelmät.
Syytä en tiijä mutt trimmerin kans en päässy sinuksi ollenkaan joten se on ollu kauan jo jossain,hukassa.
Riippuu tietenki sahasta ja trimmeristä ja ihmisestä itestään.
Miulla on polttomoottori trimmeri ja se on tosi hyvä. Pitää vaan muistaa kunnolla katsoa koko kun ostaa. Mie liian pienenä joudun kannattelemaan hankalasti eikä siiä mallissa ollut valjaita.
Nyt syksyllä menee tunnin verran jo hienosti, mutta keväällä teki tiukkaa.
Noihinkin saa kyllä valjaat viriteltyä ihan naisen logiikalla Nimimerkillä testattu ja hyväksi koettu.