Varmaan, ei ole vaan tullut viriteltyä. Yhdellä tankillisella leikkaa paljon ja tehot riittää.
On tähän meidän mettäkoneeseen valjaat, mutta muuten pitäisi olla eukolla pituutta 185 senttiä ja mieluiten 120 kiloa painoa, että saisi sitä liikuteltua. Hirveä metelikin siitä lähtee ja tärinä ja vähän vielä krääsää lisäksi. Ei meillä ukkokaan sitä tahdo käyttää, on niin vaarallisen oloinenkin sen suojaamattoman teränsä kanssa.
Eihän sitä ole tarkoituskaan sillä mettäterällä käyttää vaan sen tilalle laitetaan siimapää.
Suosittelen pientä raivaussahaa tai suurta siimaleikkuria. Molemmat tarvitsee valjaat jotta homma on kevyttä. Ja kuulosuojaimet + kasvosuoja.
Laittaa kuka laittaa. Mökillä ajetaan viidakko aina tuolla mettäterällä pihasta kun ei ruohonleikkurilla enää pääse.
Sälää lentää sen verran että on pakko olla suojaimet. Täti vihreänä trimmeröinnin jälkeen.
Meilä on Stihl trimmeri, jokon sa siimanlisäksi muovilavat. Kyl heinä ja pikkuvarvut menee poikki.
Minä fanitan ehdottomasti raivaussahaa + trimmauspäätä. Etenkin jos trimmeröitävää on paljon ja se on nurmea vahvempaa kasvustoa. Siimakelasta ei tykännyt, siima menee helposti poikki ja sen päätä joutui välillä etsimään avaamalla koko kelakotelon. Nyt mulla on käytössä sellainen trimmeripää, johon tulee 2 kpl määrämittaan katkaistavaa vahvaa siimapalaa.
Kokoiseni 170cm kohtuukuntoinen nainen jaksaa raivaussahaa mennen tullen, kunhan on kunnolliset ja oikein säädetyt valjaat. Silloin homma on vähän kuin rinkan tai repun kantoa.
Raivaussaha pitäisi kuitenkin olla mallia “combi”, joka on tarkoitettu monipuoliseen käyttöön. Älkää kysykö mitään teknisistä eroista. Mulla on myös järeämpi pelkästään metsätyöhön tarkoitettu raivaussaha eikä sitä suositella trimmaukseen.
Metsurinkypärä silmikoineen on ihan fiksu suojain trimmaukseenkin.
Meillä on mökillä laite johon saa raivasterän tai siimaleikkurin, se tuntuu hyvältä vaikka en ole raivaussahaa käyttänytkään, siinä on valjaatkin.
Kannattaa rohkeasti kokeilla raivaussahaa. Meillä on “oikea” raivaussaha, kokoa en tiedä, mutta 165 cm riittää sen käyttöön mainiosti!
Laittakaas vähän noiden laitteittenne kokoja ja merkkejä, koska ainakin yhdessä liikkeessä, missä ohi mennessäni vekottima katsoin, oli kokoerot ja varsinkin hintaerot aika suuria.
Tosiaan tuon meidän raivaussahan olen joskus päälleni pukenut ja sen jälkeen tuntui siltä, etten pysty liikkumaan minnekään :D On siinä se siimaleikkurikin, muttei sitä kenenkään hermot ole kestäneet, koska siima on aina solmussa.
Olen sentään kesätöikseni joskus raivaussahaa valjaitten kanssa käytellyt varsin sujuvasti, joten kyllä näissä koneissa nyt jotan eroa pitää olla. Eikä sen työpaikan koneen siimakelassa ollut mitään ongelmia. En vaan muista sen merkkiä tai muutenkaan millainen se oli.
Tässä tuo miun oma. Kolmatta kesää olen yhdellä siimakerällä painellut.
Mun molemmat raivaussahat ovat Jonsered-merkkisiä ja se malli, jota käytän myös trimmerinä on RS41. On kyllä jo niin vanha, että on korvattu jollain toisella mallilla.
Edelleen olisin sitä mieltä, että koon mukaan ei raivuria osteta, vaan pääasiallisen käyttötarkoituksen. Ainakin Jonseredista löytyy hyvät vertailutaulukot malleista ja niiden käyttökohteista. Ja se hinta, no kyllä pohjimmiltaan pätee se, että jos käyttää enemmän ja haluaa kunnollisen, kannattaa sijoittaa myös enemmän.
ps. ainakin metsänhoitoyhdistykset järjestävät raivaussahakursseja, lisäksi erityisesti NAISILLE tarkoitettuja
Missä niitä hymiöitä oli, missä ne kieriskelee mahaansa pidellen ja nauravat? En osallistu raivaussahakurssille Punttisalia tässä nyt enemmän tarvittaisiin
Juuh, siis käyttötarkoitus olisi, niin kuvittelen, viitsiä ajaa nokkoset ja ohdakkeet muutamalta aarilta pari kertaa kesässä, jos se kävisi vähemmän kunnon päälle, kuin viikatteella. Metsän tulen hoitamaan puhelimella
Mulla on kolmas raivaus-saha menossa. Partneria älkää ostako. Kesti just takuuajan. Einhellistä tykkäsin, eikä oo iso vika ku muistas viedä korjattavaks. Nykysen merkkiä en muista on edellisiä järeempi, mut mä en saa säädettyä sitä itelleni oikein, ei tunnu hyvältä näin 160cm.lle. Muuten mainio peli. Kolmenlaiset terät ja siimapää. Kannattaa ottaa sellanen missä siima on paksua, käytän vielä ns. tähtisiimaa, sillä menee nokkoset, koiranputket ym.
Ei nyt pidä sekoittaa siimaleikkuria ja raivaussahaa jossa tehoja riittää vaikka lepikon karsimiseen.
Siimaleikkurin kun ostaa sieltä suuremmasta päästä jossa jo voi käyttää valjaita (ei olkahihnaa)niin pärjäilee hyvin muutaman aarin kanssa.
Omat kokemukseni ostamistani laitteista:
Husqvarna siimaleikkuri, täysi susi, meni kaatopaikalle.
Partner siimaleikkuri, uutena kolme kertaa huollossa, eivät saaneet kuntoon, kuluttajasuojaan vedoten sain rahat takaisin.
Stihl FS40 siimaleikkuri, mainio peli monta vuotta. Myin ostaessani raivurin.
Stihl FS250, pieni oikea raivaussaha. Oikein hyvä mutta iso reunusten siistimiseen.
Jos et katko vatukoita tai vastaavia niin hyvä siimaleikkuri hoitaa homman ja on kevyt.
Tämä oli juuri se arveluttava asia, että jaksaako isommatkaan siimaleikkurit noita isoiksi päässeitä paksuvartisia ruohoja. Vadelmaa ja taimikkoa ei kasva noilla alueilla, jotka mun pitäisi itse pystyä siivoamaan. (Ukot kyllä käyttävät sitä meidän raivaussahaa sitten tuolla muualla taloudellista hyötyä tavoitellessaan, mutta estetiikasta he eivät ole kiinnostuneita.)
Lehtipuhaltimien ja -imureiden omistajat ja käyttäjät. Tarvitsisin tietoa hyvästä merkistä/ mallista. Sivulla 3 Hieronymus kertoo omistavansa Boschin laitteen, onko muilla jotain muita ja onko ne hyviä? Itse tarvitsisin laitteen lähinnä lehtien imemiseen kivien koloista ja imemät mallit nähtävästi myös aina silppuavat imemänsä lehtimassan? Laitteiden ja koneiden testaustuloksia en onnistunut löytämään googlettamalla.
Sellainen rautakaupan halpis Black and Decker on ainakin ihan huono
Mulla Motonetin halpa (oliko 29€), jolla kyllä saa puhallettua ihan hyvin.
Imu+silppuri ei toimi mitenkään, heitin koko pussin mäkeen.Tuskin muutkaan halpavehkeet oikeasti imupuolella toimii.
Apua trimmaajat!
Ostin Boschin 26 litiumtrimmerin ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Mutta… ei käynnisty, ei niin millään. Mitä teen väärin? Yritän painaa molempia nappeja yhtäaikaa, mutta ei edes köhäise.