Trimmerit, Raivurit, Lehtipuhaltimet

Vastaan pa itse, jos jollekin on apua myöhemmin. Leikkurin pyöreähkö suojus oli jäänyt painamatta aivan alas asti. Miesvoimaa tarvittiin ja häneltäkin ekalla kerralla jäi vielä tarpeeksi syvälle painamatta. Lopulta käynnistyi, kun suojus oli tiiviisti paikallaan.

On kiva laite. Mökillä perinnekukkien kukkamaiden ympärykset trimmaan, niinei kasvaisi niittyheinät sekaan. Kiitos samalla teille kaikille, joilta sain viime vuonna vanhoja kantoja kukista. Taisivat kaikki nousta talven jälkeen, vaikka moni jalompi kuoli.

Kysymys: haluan akkutoimisen trimmerin. Netti kehuu Black&Decker siimaleikkureita parhaiksi. Mistä niitä voi ostaa, ja onko kenelläkään mitään kokemuksia?

Minä en kyllä aio enää ostaa ainuttakaan Black&Deckerin puutarhavempainta. Lehtipuhallin+imuri on ainakin ihan surkea. Puutarhakoneiden ostamisessa merkitsee tietysti paljon pihan koko.

Meillä kun on iso piha, niin koneet eivät voi olla leluja, vaan enemminkin ammattilaiskäyttöön trkoitettuja. Konetalo Vainikasta ollaan ostettu hyviä laitteita ja isompiakin koneita.

Mulla on tuo boschin akkutrimmeri, tarjouksesta ostin 169 tai sinnepäin. Olen tykännyt, mutta ei ole hehtaaritontti. Kahdella akulla toimii hyvin; toisen loppuessa on toinen latautunut.

Komppaa Tuomipihlajaa, Black&Deckerin härpäkkeet on leluja. Oon yrittäny tässä mietiskellä, mikä oli se valmistaja, jonka härveleissä oli yhteensopiva akku, porakone väsähti.

Tiedän, että aika lailla kaikki akkutrimmerit ovat leluja :slight_smile: Nyt tarttis löytää se vähiten lelu. Mitään isoa ei ole tarkoitus tehdä, lähinnä pienten nurmikkoalueiden siistimiseen tarvitsen.

Tarhaleidi, mikä boschin malli sinulla on? Ja kauanko siinä kestää akku?

Rilla V. Se on li 26. Trimmaan akulla ehkä puoli tuntia, en ole katsonut kelloa. Käytännössä noin 2000 neliömetrin tontista puolet siistin yhdellä akulla sitten toisella loput. Minusta se on kätevä. Muita en ole kokeillut. Näköjään oppii asettamaan kojeen paremmin ja nyt ei katkea yhtä usein muovi"terät" kuin alussa. Ne siis katkeaa, jos trimmaa kiveä, paksumpaa risua tms vasten.

Akkutrimmerit ovat aivan ihanan käteviä ja käytän tosi paljon. Onneksi eivät kumminkaan ole kaikki leluja :) Ainakaan Stihl FSA 65 ei ole. Se on kyllä ehkä liiankin järeä joihinkin tarkoituksiin. Myöskään toinen akkutrimmerini Ryobi 36 V ei ole lelu, vaikka on kyllä käytetty takuukorjattavana. Ryobilla saa siistimpää ja tarkempaa jälkeä ja on jotenkin ergonomisempi käytössä. Sillä trimmaan kaikki penkkien reunat maata myöten. Stihlillä trimmaan muut paikat, esim. kasvimaan reunat uskallan ottaa sillä niin, että viistän savea reilusti (ei ryömi nurmi kasvimaalle). Se pystyy ja jaksaa. Noin tunnin ajan kestää akku kummassakin laitteessa. 

Hinnat on tietysti jo selvästi suurempia. 

Oon tosi tyytyväinen, että vahvojakin laitteita saa akullisena.

Sarg, ainakin Makitan trimmeriin ja porakoneeseen sopii sama akku. Mies tykkää siitä porakoneesta tosi paljon. Meillä on siis vielä se Makitankin trimmeri , mutta sitä en ole tullut käyttäneeksi. Varmaan ihan ok sekin, vähän pienempi kuin nuo meidän kaksi muuta, mutta siimakone sekin.

Noissa isommissa trimmereissä tehoa lisää myös se, että niihin voi vaihtaa vähän paksumman siiman. Käytän molemmissa paksumpaa siimaa, kuin mitä niissä taisi ostettaessa olla. Ei katkea ollenkaan helposti, vaikka trimmaan paljon päin kiviä, muovireunoja, lautareunoja jne. Tuossa Stihlissä on myös ihan tosi kätevää saada siimaa lisää, polkaisee vaan jalalla "ajoasennossa" sitä konetta päältä, niin siima on taas pitkä. Ei ole vaikeaa kyllä Ryobissakaan, nappia painamalla onnistuu, mutta koneen joutuu kyllä kääntämään.

No niin, nyt alan kallistua tähän Ryobiin :slight_smile: Mies oli samaa mieltä kuin tekin, että B&D:t on ainakin työkaluissa yleisesti tiedettyjä leluja… Stihl olisi tietysti kaikkein paras, mutta ihan niin paljon en halua laittaa “omaan leluuni” :slight_smile:

Ryobi RLT36C3325 on 36V, mutta vaan 2,5Ah. Siinä on automaattisesti 2mm siima. Niillä olisi myös 36V raivuri, johon saisi siiman. Tämä raivuri olisi 4Ah, mutta maksaa taas jo enemmän enkä nyt ihan raivaussahaa reunojen siistimiseen tarvitse, vaikka tuo 4Ah kutkuttaisikin… Jostain syystä tässä raivurissa on vaan 1,6mm siima?

Jännittävää! Mies osti itselleen kameran, ja minä kuolaan siimaleikkureita :slight_smile:

Pitää varmaankin kävellä rautakauppaan sovittamaan käteen. Rautakaupan nettisivuja tuossa pläräsin, löytyyhän sieltä akkulaitetta jos jonkinmoista, jokaiseen työvaiheeseen omansa. Akkuiskuporakoneen kohdalla alkoi hieman huvittamaan, siis jos ihan oikeasti pitäis jotain piikata auki ja valu sattuu olemaan jotain muuta kuin pierunkuori tyhjän päällä

Mun Ryobini on RLT36. Sillä on mielestäni kohtuu mukava työskennellä. Sellainen vika siinä on, että moottori on tuuletusaukkoineen siinä päällä ja taitaa ruoho tunkea helposti vääräänkin paikkaan. Takuuaika oli vielä voimassa, kun trimmasin märkää ruohoa ja moottori kärähti. En muista, onko ohjekirjassa kielletty märän ruohon leikkaaminen. Ihmettelivät korjaamolla moottorin hajoamista. Kun saatiin laite korjattuna takaisin, niin pistettiin siihen moottorin ympärille hyttysverkkoa nippusiteillä, jotta ruoho ei niin helposti tunkeisi väärään paikkaan. Stihlissä moottori on fiksummin sijoitettu, mutta ei sillä penkkien reunoja saa yhtä nätisti mun mielestä.

Ryobin hinnoissa taitaa usein olla koneen ja akun hinta erikseen.

Onko Makita trimmerin käyttökokemuksia muila kuin Tuomipihlajalla ( jolla se on mutta ei ole käyttänyt)?

Mulla on Lidlin florabest trimmeri joka on kevyt ja kiva käyttää. Ongelmana ovat ne siimakelat. Ostin joskus Lidlistä varakeloja pari laatikkoa (yhdessä laatikossa on kolme kelaa), mutta nyt ne on kaikki käytetty. Onko kukaan ostanut verkosta Florabestin varaosia?

Raivaussahan kolmiterällä saa silputtua kasaksi koottua tuoretta, vihreää järviruokoa.  Kasaa kannattaa leikata reunoilta leikaten ja välillä kääntää alimmaisia esille, käsin rukkaset kädessa nostelu on kevyempää kuin talikon avulla. Repii ja pätkii katteeksi sopivaksi silpuksi. Ehdottoman hyvä juttu rannan väelle.

Raivaussaha ja kolmioterä siinä on hyvä yhdistelmä moneen hommaan.

Onko kenelläkään käyttökokemuksia esim boschin tai jonkun muun akkukäyttöisistä pensasleikkureista?

Ollaan hankkimassa kelaleikkuria ja pitäisi päättää Fiskarsin ja Gardenan välillä. Gardena olisi halvempi ja siinä olisi vähän samantyyppinen leikkuusysteemi kuin Fiskarsissa, eli terät eivät kosketa toisiaan.
Onko kellään kokemusta kummastakaan leikkurista? Mietin vaan että onkohan Fiskars sitten kuitenkin laadukkaampi vaiko eikö ja onkohan näiden leikkuutehossa mainittavaa eroa? Kun aika jämäkkää rikkaruohoa meidän ruohoalueella riittää.

Tervehdys taas. Mikäs vehje olisi paras ruovikon niittämiseen? Ala ei ole älyttömän suuri, reipas varmaan jaksaisi tavallisella viikatteella, mutta onko jollain kokemusta monitoimitrimmereistä tässä hommassa? Vai olisiko se kaislaviikate järkevämpi väline? Osa ruovikosta on aika tiheää, mutta se osa, mikä ehdottomasti pitäisi poistaa, on vaan sellaista harvaa muutama ruoko siellä täällä, toistaiseksi.

Näköjään mulla on ollut trimmeriasiaa muutama vuosi sitten myös. En ole lopulta trimmeriä omassa pihassa tarvinnut, viikate ja yhdenkädenviikate on toistaiseksi riittänyt raivaussahan lisäksi. Mökillä ei ruovikosta ole ollut moneen vuoteen ongelmaa, mutta nyt on vähän päässyt viidakoitumaan koko paikka.

No sitä vähän ajatelinkin, että monitoimitrimmeri on ihan liioittelua ja uusien lelujen haalimista, varsinkin, kun pitää vaan vähän tehdä tilaa laiturin viereen itselle ja veneelle. Tai onhan siinä tontin rannassa sitä ruovikkoa jonkin verran, mutta on niillä siinä tilaa kasvaa. Se ruokojen pois kerääminen siinä varmaan on se hankalin homma, mutta tuo pressusysteemi varmaan on se paras konsti.
Kaislaviikatteita näkyy olevan monen hintaisia, varmaankin sitten on laaduissakin eroja, mutta ei mulla ole juuri intoa ostaa kovin kallista vehjettä, jota ei käytetä mihinkään muuhun.
Joutsenia ja muuta linnustoa tuolla riittää, pitääkin sitten tarkkailla mitä tapahtuu, kun saan toimeksi.