Tsinnia (Oppineittenkukka), Zinnia

Zinniakin aloitti kukkimisen.

Samoin täällä ;)

Täällä myöskin Zinnienit vauhdissa ja aivan ihana kukka, kun tukeva runko, erivärisiä  ja todella kestävä! Laitoin keväällä siemenistä, joita ostin Saksasta. Sitten "unohdin" missä taiimet olivat, vaan kun kukkaa alkoi pukata, niin kyllä ovat hienoja katseenvangitisjoita nekin!

Meillä on noiden kukinta vähän myöhässä.

Keltainen.

Tässä yhdessä zinniassa on aivan valtava kukka.

Minkäs kokoisia näitten kukkien pitäsi yleensä olla? Mulla ne on halkasijaltaan n. 5 cm ja äidilläni kämmenen kokoisia. Samoista siemenistä kasvatettuja taimia (äiti kasvatti molemmille).

Kinnu, en tiedä kuinka isoja pitäis olla, mutta tuon edellisen halkaisija on 13 senttiä, muut sitten paaaljon pienempiä hymy

Satues, sullakin on sitten sellainen älyttömän kokoinen. Onko se saanu enemmän kanankakkaa tai kompostia kun muut?

Mulla on kanssa sillasia minikokoisia kukkia ja tänään sitten yhtäkkiä muistin, kuinka "naapurin täti" sanoi, että tsinniat vaatii paljon tilaa ympärilleen, eli ne täytyy kylvää hyvin harvaan. Se on hyvä muistaa tässä vaiheessa.

OK! Kiitos Anita tiedosta

Välillä kukkii pienempi zinnia ja perhonenkin siitä tykkää. Tuohon edelliseen Kinnun kysymykseen vastaan että saman verran kanankakkaa on kaikki saanut ja kasvavat hyvin lähellä tosiaan, joten sekään ei pidä tässä tapauksessa paikkaansa, että tuo yksi oli tuollainen jättiläinen  ;))

Tämä tsinnia on melkein kuin daalian kukka - iso ja kerrottu.

Varuiksi uudelleen kun pikalisäys ei vaikuttanut toimivan...

Milloin aloitatte zinnian taimikasvatuksen, kuinka pitkä sisäkasvatusaika?

Latvotteko taimet?

Muita vinkkejä ja ideoita, eli miten olette onnistuneet?

Kaipailisin myös ohjeita Zinnian kasvatukseen? Olen jo kylvänyt niitä, nopeasti itivät ja venyvät pitkiksi. Yksi lehtipari on, jotkut taimet pyörtyilevät. Miten pelastan selviytyjät?

Tsinniat itävät ja venähtävät pitkiksi aivan liian nopeasti. Parasta olisi kylvää suoraan omiin kippoihinsa (sanoo hän, joka taas kylvi kaiken yhteen), koska eivät kuulemma tykkää koulimisesta. Minulla selvisivät koulimisesta, mutta ovat aika lailla juroneet sen jälkeen, eli nyt ei ole paljon kasvua näkynyt. Onneksi! Aion tehdä vielä uusintakylvön, jos se onnistuisi taas paremmin.

Latvomisesta en osaa sanoa. Matalille lajikkeille voisi olla hyvä, mutta pitkiä en aio itse latvoa.

Kokemuksesta viisastuneena kylvän tsinniat suoraan kasvupaikalleen toukokuun alussa ja laitan harson niskaan. Itävät ja kasvavat hyvin, eivät kaatuile taimet eikä tarvitse koulia. (Koulimista tässä on muutenkin ihan riittävästi. pla pla plaaa)

Viherpeukalo on aivan oikeassa, yksivuotisia ulos kylvettäviä ei kannata esikasvattaa ja koulia, suoraan uloskylvettynä tulee parempia taimia ja turha työ jää pois.

Tsinniat aloittivat kukkimisensa, niillä on tuo keskusta erikoinen, aivan kuin monessa kerroksessa. En vain saanut sitä kuvaan.