Tsinnia (Oppineittenkukka), Zinnia

Nämä pitäisi olla lajiketta Lilliput, mutta aika pitkiä ovat

Miten olette saaneet nämä itämään? Ajattelin, josko on siemenissä vikaa.Laitoin kahta väriä, Oranssia ja purppuraa, huonoin tuloksin. Oranssia 12, joista 3. itänyt. Purppuraa 18, ei yhtään…

Voisiko siemenilläsi olla jo jokune vuosi ikää?

Mulla on tsinniat itäneet yleensä ihan mukavasti, mutta vanhemmat siemenet selkeästi huonommin kuin tuoreet.

Niin, kun en tiedä noiden ikää… Tänä keväänä tulivat, tilasin netistä…

Vieläkö ehtii Zinniat tälle kesälle? Jos, niin kukita ainakin taitaa mennä tosi myöhään.

Siis tuolla kun sanoin, ettei itäneet… ei sitten tullut mitään. Laitoin viestiä liikkeeseen, josta tilasin. pahoittelivat, että niin huonosti oli käynyt. Siemenet ei kuulema olleet vanhoja, mutta laittavat uuden pussin tulemaan… Ainakin siltä osin kannatti valittaa…

Yksi lempikukistani on oppineidenkukka. Tänään koulein niita ykssitoita kpl ei itänyt enenpää. vanhoja siemeiaä

Voi sentäs, tuo on just sitä jota en saanut itämään, ainakin on saman näköinen kuvan perusteella. On tosi ihana…

Minä ostin seemnestä kahta sorttia zinniaa. Toinen oli varmaan kuukivi ja toinen joku kellanvihreä. Taimia on aikas paljon vaikka jätin osan siemenistä kylvämättä. Kasvarissa ovat ja odottavat koulimista niin kuin samettikukat ja monet muut.

APUA! Osaako joku pikaisesti neuvoa, mitä teen? Apupoika leikkasi suurimman, niistä vähäisistä Oransseista, isoista Zinnioista poikki! Lähteekö juurtumaan ja jos, niin millä konstein mennään… Ensi hätään tökkäsin vaan vateen…

Minä olen laittanut suoraan hyvin kasteltuun multaan.

No, niin, Nyt oli jo 18.5. poikkileikattu Zinnia tehnyt kunnon juuret ja istutin sen taimimultaan eilen. En sitten vaihtanut sitä mihinkään, kun oli jo ehtinyt laittamaan veteen lasisessa maustepurkissa. Hitaasti, mutta varmasti juuret kasvoi, vaikka välillä meinasi usko mennä moiseen. Muutamat ala-lehdet poistin nestehukan estämiseksi. Kyllähän tää tietty hidastaa melkoisesti sen kasvua, mutta onhan ainakin hengissä.

Toinen ongelma sitten ilmaantui noiden toisten, pienempien, punaisten kanssa. Ihmettelin, kun latvat meinaa väkisin kuivua. Huomasin nyt, että joku öttiäinen on napostellut poskeensa ne tuoreet kasvut. Varsi poikki ihan uusimman lehtiparin alta. Yöt on olleet kasvarissa, päivät pihalla.

Tämän siis piti olla Oranssi, "Landreths Oriole'' siis tällainen.. tuleekohan vielä, vai onko näin punainen? No kaunis kumminkin.

Sitten vielä tämä, nyt vasta alkoi kukkimaan, vaikka kuin olin laskeskellut viime kesäsästä, että kukkisivat jo kesäkuun alusta..Tsinnia "Profusion Cherry"

Tällaiselta näyttää nyt tuo edellä mainuttu Zinnia. Eli, ei oiken oranssi/ keltainen, lähinnä on kirkas punainen, sama kuin palavarakkaus. kukassa,

Häikäisevän räiskyvän oranssinpunainen tsinnia iloitsi hellepäivästä ja avasi kukkansa täyteen loistoon.

Siemenpussin kuvan mukainen, mutta näin luonnossa paljon kauniinpi.

Kuva otettu, kun varjossa. Hehkuu auringossa.

Tässä tämän kesän yllättäjä. Seemnemaailman siemenistä kasvatettuja tsinnioita, isoimmat alkaa olla jo kämmenen kokoisia. Tosi näyttäviä ja niin kestäviä. Samassa ruukussa kirjosalviaa.

Oiskohan tää ollu silmkivi tai jotain sinnepäin

Eipä ole pitkään aikaan kukaan laittanut tänne mitään. Musta zinniat on ihan superhienoja. Tietääkö joku, miksi kaikista ei tule niin "kerroksellisia"? En esikasvattanut omiani ja siksi kai kukkivat näin myöhään - keräsin osan sisälle maljakkoon.

Keräsin omista kerrotuista siemeniä muutama vuosi sitten. Näistä siemenistä kylväessäni on tullut kaikista yksinkertaisia (hyvä itävyys useamman vuodenkin jälkeenkin). Olen ajatellut, että muuttuvat helposti yksinkertaiseksi.

Mihin aikaan zinniat kylvetään, vai oisko pitänyt jo ?