Tsinnia (Oppineittenkukka), Zinnia

Zinnian kylvöaika on maaliskuu - huhtikuun alku. Peitä siemenet ohuesti, sanoo vielä ohje .

Zinnian siemenet kylvetty! Ja tosi reilulla kädellä. Ensimmäistä kertaa kylvän itse kerättyjä zinnian  siemeniä, joten ei hajuakaan millä prosenttimäärällä itävät. Joten varmuuden vuoksi … ja  taisin juuri tehdä ihan klassisen virheen .
Värejä oli viime kesänä monta erilaista, tässä yksi aurinkoinen.

Täällä kanssakin tsinniat kylvetty, tänä vuonna lajikkeena sahara yellow

Veikkaan Queen, että saat tosi tiiviin taimiryppään.
Zinnian itävyys säilyy hyvänä vuosiakin. Viime keväänä kylvin 5 vuotta vanhoja omakeruu siemeniä; itävyys lähes 100 %:a.

Mutta hävikkikin saattaa olla melkoinen, on kuulemma erityisen arka taimipoltteelle. Ihme kun mulla ei ole näissä moista ilmennyt

Mulla on sisäkylvöissä tsinniat  vienyt aina taimipolte. Enää en niitä sisällä kasvata, vaan kylvän suoraan toukokuun alussa, ehtivät kukkia ihan yhtä hyvin kuin esikasvatetutkin.

Kesäkukka ja hyvä leikkokukkana. Itse olen kasvatellut enemmän niitä matalia lajikkeita.

Me ihmetellään hillasuon kanssa, että saako tsinnian taimia latvoa? Tietääkö viisaammat?

moonriver ja hillasuo,ei tarvii latvoa(lunttasin vanhalta puolelta) voi koulia sirkkalehtiin asti:)

Kiitos kuutamo

Kokeilen ensimmäistä kertaa zinniaa tänä vuonna (ostin valmiita pikku taimia ja olen nyt muutaman viikon niitä kantanut sisään-ulos ilmoista riippuen). Milloin nämä saa istuttaa ulos? Kestävätkö siis hallaa (tai yöpakkasta)? Selviäisivätköhän hallaharson alla?

Hei Caracal ja muut!

Mistä zinnian taimia saa ostaa etelä-Suomesta?

Minä olen kiertänyt jos jokusenkin taimimyymälän enkä mistään ole tätä kasvia löytänyt. :frowning:

Mulla ei tuo siemenestä kasvattaminen luonnistu, kokeiltu on surkealla menestyksellä eli taimet! Ne on mun juttu!

Ja zinnia on NIIN kaunis!

Mulla olis taimia, mutta missäs Tellu hääräät? Nyt voi varmaan vielä kylvää niitä suoraan uloskin.

Kylvin parisen viikkoa sitten isoon purkkiin tsinnioita harson alle, ja on jo tanakat taimet. En onnistu niitten kanssa esiksvatuksessa ja tuo harsotus nopeuttaa itämistä.

zinniat on minusta aika helppoja kasvatettavia… ompa ihme kun mulla niissä ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa… Tämän kevään kylvöissä huomasin just eilen jo isot nuput… Mutta niitä voi kylvää hyvin vielä avomaallekin : )

no niin, nyt mä hoksasinkin miksei mulla ole ollut ongelmaa zinnian kasvatuksessa, mä olenkin laiska koulimaan ylipäätään mitään… : ) kylvän harvaan ja suoraan kasvupaikalleen istutan sammarit ja zinniat…

Heipä hei!

Telluhäärää vyöhykkeellä I, aa tai bee ;)Lähetän sulle Paulastiina yksäriä justiinsa…

Mun muut siemennykset menivät niin kovin pieleen että päätin olla keskittymättä niihin. Ainoa joka onnistui edes jotenkuten oli hajuherne - jännä nähdä miten sen nyt käy kun maahan laitoin.

Tästä tykkään kovasti

Minäkin tykkäisin, en vaan saa noita kukkimaan. Kivan puskan tekevät, ja nuppujakin on, mutta eivät vaan kuki… mokomat!

Mun mielestä yksi kauneimmista kesäkukista.