Tsinnia (Oppineittenkukka), Zinnia

Oppineidenkukat ovat tänä kesänä pieniä ja pyöreitä :slight_smile:

Koskas voisi esikasvatetut tsinniat siirtää ulos? Mulla ei ole mitään hajua siitä, miten hallanarkoja ovat.

Kyllä kannattaa odotella reilusti kesäkuun puolelle jos ei tahdo peitellä niitä iltaisin, omani pidän tiukasti vielä kasvarissa

Kasvarissa mullakin - juu ja en jaksa mitään harsovirityksiä, joten saavat siis pysyäkin siellä vielä.

Mulla ollut jo parisen viikkoa ulkona. Hyvin ovat selvinneet ja ensimmäinen availee kukkaa.

Vihreät kukat ovat tällä hetkellä heikkouteni. Tämä ihka ensimmäinen zinniani aloitti vihereiden kukinnan.

Ens kertaa onnistu Zinnia tänä vuonna, yksi valkonen ja kolme punaista. Kumma juttu vanhoja olivat siemenet (jostain siemenkirjeestä) kuitenkin itivät ja taimet kestivät siirtämiset ja koulimiset. Nyt sitten pitää ottaa siemenet talteen ja istutan keväällä suoraan ulos, harso päällä.

Ihania zinnioita…  Kaikissa kuvissa näyttää kasvavan maassa. Olin suunnitellut laittamaan omat kasvamaan isoon puiseen laatikkoon, n. 1m-70cm, syvyys n. 50cm. Mahdollisesti isompikin, on vielä rakentamatta. Juurelle jotain muuta kivaa kesäkukkaa, Vaikka petuniaa/lobeliaa/orvokkia tai vastaavaa, ehkä jotain alas laskeutuvaa. Mahtaakohan nuo zinniat laatikossa elää ja kasvaa isoiksi ja vahvoiksi… Meneeköhän mun ihana terassin "kukkaloistovisio" uusiksi.

Minulla oli toissa kesänä zinioita sekä isossa laatikossa että kukkapenkissä. Hyvin menestyivät molemmissa paikoissa. Laatikkoa pitää vaan muistaa kastella.

Laatikossa oli zinioiden (meteor) kavereina orvokeita, isoja samettikukkia, koriste- ja narsissitupakkaa sekä maurinmalvaa, joten elokuussa oli komea kukinta.

Laatikko 140*30cm, 40 cm syvä.

Kuule, isoissa ruukuissa miullakin on zinnioita ollu monena kesänä, sekä myös penkissä maassa, muuta eroa en oo huomannu kun että ruukuissa kasvaa vähän pidemmäks ja kukat on suurempia, johtuu tietenki siitä että penkissähän ei multa vaihdu uuteen samallalailla kun ruukuissa, ja ehkä myös tulee hoidettua vähän paremmin.

Kahteen lootaan on miullakin tarkotus punasia tyrkätä ens kesälle, kera valkosten petunioiden ja sinitähtösien.

Eihän mulla ollutkaan kuin yksi valkoinen zinnia, punaiset olivat jotain muuta. Saa nähdä miten talvehtii? Lisää pitäis saada, on niin hyvän näkönen kukka!

petraaa aivan ihana kukkalaatikko, ihan huippu! Mää rakastan kaikkea oikein yltäkylläistä väriloistoa. Meillä on harmaaksi patinoitunutta tuppeensahattua koivua tuolla jouten. Laatikkoon semmonen “kahva” vanhasta heinäseipäästä (saa näppärästi hallaharson päälle, ja heinäseipäitä ei ole koskaan liikaa). Miehelle jo ehdottelin nikkarointihommaa niistä :slight_smile: Mulla on semmonen daaliakukkainen värisekoitus pussi, kukalla korkeus n. 70cm. Eiköhän tule väriloistoa!

Tsinnioita (vihreitä) itänyt. Pitäisi jo koulia omiin ruukkuihinsa, mutta en ole jaksanut/ehtinyt eikä kyllä ole oikein tilaakaan.

Tilasin vaaleanpunaisia zinnian siemeniä ja ensimmäisen kukan nyt pikkuhiljaa avauduttua, voin todeta, että sitä sain mitä tilasin 

Tänä kesänä muutama tsinnia pääsi kukkapenkkiin ja värinä tietysti tämä ihana vihreä.

Vihreän sävyjä.

Au, ens kesäksi on saatava noita vihreen sävysiä, tänä kesänä on lautasen kokosia oransseja ja punasia ja sitt ihana uus tuttavuus olikohan Sun Bow purple tai jotain sinne päin , mutta erittäin kaunis paksupallo melkeinpä.
Kerrotko Jööti mistäs siemenet hankit , tarttee panna het muistiin annakan laitaan.

Näiden siemenet on tilattu Raraväxteriltä. Lajit ovat queen lime (vaaleampi) ja Envy. Olen näiden (ainakin Envyn) siemeniä nähnyt kyllä ihan marketinkin siemenvalikoimassa. Ihania ovat.

Ahaa, kiva tietää. Tack !

Sanokaas viisaammat, että voiko zinniat koulia syvempään, ei nyt välttis sirkkoihin asti mutta noin muuten? Pääsi vähän unohtumaan nuo kylvökset, seurauksena lokerikollinen piiiitkänhuiskeita, vaikkain muuten ihan iloisen näköisiä taimia. Koulimattomuudesta johtuen en ole vielä edes ulkoiluttanut niitä, vaikka olisi ehkä pitänyt silloin kun oli lämpöisempää. Vaan eiköhän noitakin jo ensi viikolla pääse nakkaamaan pellolle, hope so.