Mä oon laittanu kerran reilusti syvempään ja kestivät sen kyllä.
Kokeilenpa siis minäkin ![]()
Tätä zinnia-ketjua lukiessani huomasin yhden mukavan asian - tämä kotipuutarhuri on saanut kärsivällisyyttä kylvöihin! Nyt vasta kylvän zinniat siihen aikaan, kun tuolla aikaisemmassa kuvassani ne jo kukkivat ikkunalla
.
Eli milloin on kärsivällisen oikea aika? Sain siemeniä puutarhalehden mukana keväällä, enkä oo vielä tehnyt niille mitään.
tarhaleidi - ota siemenet ja kylvä, nyt on hyvä aika.
Ostin keväällä muutaman matalan tsinnian, ovat olleet kesäkuun alusta saakka hyvin ahkeria, mutta nyt niillä on joku lakastumistauti. Onkohan niille mitään tehtävissä, vai heitänkö suosiolla pois? Onkohan paahteinen paikka jotenkin pahentanut tilannetta? Itse kylvin korkeamman sorttisia, niillä ei näytä olevan mitään hätää, ovat vähän varjoisemmassa paikassa kaukana noista ja vasta ovat aloittaneet kukkimisen.
Tammikuussa idätetyt zinnia siemenet alkaa kukkimaan. Vartta on osalla semmoset 15-25 cm ja isot nuput on päässä. Mielenkiintoista katsoa mitä väriä on kun oli pussin pohja josta ei tietoa että mittee ovat.
Minä vasta kylvin sunnuntaina osan zinnioista. Vielä on osa siemenistä pussissa. Ehkä tänä iltana laitan lisää kasvamaan ![]()
Juu pääsiäisenä on hyvä olla kukkia =)
Hei, sain lahjaksi Zinnia elegans ’ Liliput’ mix siemeniä ja kysymys kuuluu näin.
Voiko parvekkeella kasvattaa zinniaa ja kestääkö se paahtaa? Kuinka isot juuret se tekee?
Niinpä niin, olin unohtanut ihan kokonaan ne siemenet. ![]()
Tuli ihan vastaan äsken, kun kaivoin esille pelargoni siemenet.
Onneksi kukaan ei vastannut niin kuin välillä. ![]()
Tsinnioita ja matalia auringonkukkia ruukussa
Eka kertaa yritin kasvattaa näitä, tai voi olla että olen joskus kasvattanutkin mutten muistanut että ovat hitaita tai tarvivat enempi aurinkoa kuin minulla oli tarjolla. Olivat hieman puolivarjossa. Eli siemeniä ei taida tulla, vai voiko tuon kukan leikata maljakkoon ja jatkuisiko siemenkehitys siinä. Ensiyönä saattavat paleltua.
Oon joskus saanut anopilta tsinnian (zinnia, Giant Scarlet Flame) siemenpussin. Siemenet on jo vanhentuneet (sell by 12/16) mutta aattelin ettei se ota jos ei annakaan ja kylvin 28 siementä rasiaan sisälle esikasvatukseen. Jos näistä jonkinverran saan taimia niin kasvatan ja annan miniälle jos hän huolii. Hän ei ole multasormi, mutta poikani sanoi tänään että vaimonsa haluaa yhteen paikkaan pihalla kukkia ja auringonkukka olisi toivottava.
Kyseessä on istutusastiaan tuleva istutus ja kun löysin iteltäni tän tsinnian siemenpussin niin aattelin että näitä tarjoan hänelle auringonkukan sijaan. Nää kukkii koko kesän ihan halloihin saakka ja on 70-100 cm korkeita eli ihan näyttäviä.
No kunhan nyt ekana näkee että itääkö toi siemen enää.
Minä mietin, jos heitän niitä zinnia siemeniä luontoon.
Niissä vuosia sitten päiväykseltä vanhentuneissa tsinnian siemenissä on eloa. Osa on jo itänyt, 3 päivää kylvöstä !
Koulin ja latvoin eilen 17 Zinnia 'Lilliput mix’iä. Kouliminen olisi pitänyt tehdä jo muutama viikko sitten. Taimet olivat valon puutteessa kasvaneet osin vänkyröiksi. Korkeutta näillä oli suoristaen 6-9 cm. Kylvöajankohdaksi muistelen huhtikuun alkupuolta. Jostain syystä en ole kirjannut sitä minnekään.
Upotin hontelot taimet melkein kokonaan multaa. Ainakin aamulla näyttivät vielä olevan elossa. Purkit loppuivat kesken, joten koulinta jatkuu viimeistään viikonloppuna. Itävyys olikin paljon parempi kuin odotin, varmaan jossain 60-70% paikkeilla. Zinnian sanotaan kärsivän koulimisesta. Toivottavasti näistä edes osa kukkii. Kuvassa vielä koulimattomia Zinnian taimia. Tyhjiin kohtiin olin aiemmin kylvänyt kehäkukkaa ja tummanpunaista amaranttia.
Mulla oli tänään myös tsinnioiden koulimispäivä. Olis pitänyt tehdä aikaisemmin mutta kun ei oo niille poteille olemassa mitään paikkaa sisällä… :crazy: En tiennytkään että ne ei tykkää koulimisesta. Toivotaan nyt kummiskin parasta, taimet oli lähes kaikki isoja ja tanakoita.
Minä olen tänä vuonna kylvänyt tsinniat huhtikuun lopulla ruukkuihin ulos, harson alle (viime viikolla alkoivat viimein nousta mullasta) ja vappuna toisen satsin harson alle suoraan penkkiin. Kolmas satsi meni suorakylvönä penkkiin viime viikolla, jälleen kerran harson alle.
Kakkossatsi on alkanut jo itää harson alla, kolmatta en ole vilkaissut - kastellut vain harson päältä jos tarvis.
Minulla ei meinaa esikasvatus onnistua oikein minkään kanssa, joten kokeilen onneani enimmäkseen suorakylvön parissa. Harson olen aina jättänyt iloisesti kylvösten päälle neljäksikin viikoksi, avaamatta sitä välttämättä kertaakaan välissä.
Viime vuonna tsinniat onnistuivat, saa nähdä miten sääjumalat suosivat tänä vuonna :doze:
Löysin lopulta kylvöpäivän nimilapun takaa. Olin laittanut nää 9.3., joka taisi olla hieman liian aikaisin. Pyörittelin siemenet alunperin atamonissa, koska näiden kerrottiin olevan alttiita homeille heti itämisen alussa. No, siemenet itivät tosi hyvin ja mulla oli yli 30 taimea alunperin. Luin jostain toisaalta, etteivät tsinniat liiemmin pidä koulimisesta. Koulimisen jälkeen muutaman päivän kuluessa menetin 11 nuorta tsinniaa. Ne vain näivettyivät multaan. Saatoin tappaa ne myös liikakasteluun. ![]()
Joka tapauksessa nyt oltanee jo voiton puolella ja jäljellä on 21 alkua. Kerran näissä oli jo kirvainvaasio, jonka sain hallittua Spruzit-suihkuttelulla. Latvoin jokaisen Zinnia Lilliput Mix -taimen, joten odotan niistä tuuheita turilaita. Huomasin ensimmäisen latvanupun äsken. Kaipa se juhannukseksi aukeaa. Lähiautomarketin kesäkukkamyymälään tuli eilen myyntiin matalia kukkivia tsinnioita. Vähän olen jäljessä omieni kanssa.