Voihan vitalis! Tänään kyseli Agrimarketista Ferramolia. Pikkuisen reippaasti on hinta noussut… 10 kg säkki on nyt 99 euroa! Kilon laatikko on 33 euroa, eli onhan ison säkin kilohinta paljon halvempi, mutta vuodessa-parissa hinta on noussut yli 20 euroa Lähimyymälöissa ei isoja säkkejä ole, lähimmät löytyvät Salosta tai Hyvinkäältä. Matkaa on noin 65 km kumpaankin, mutta pitänee lähteä. Ensiavuksi ostin tänään se kilon paketin, pakko alkaa tuhotöihin, kun nyt säät suosivat kotiloita. Ja niitä tavis-etanoitakin on meille tullut, ennen ei niitä juuri ollut.
Mulla on melkoinen ongelma sen Espoon palstani kanssa. Siellä on kotiloita aivan hirveästi. Nyt haluaisin siirtää puuni ja pensaani ja kaiken sinne mökillemme mutta ei taida onnistua. Liljendalissa ei ole kotiloita, se on niistä vapaata mutta jos siirrän jotain palstalta, saan takuuvarmasti niitä iljetyksiä mökillekin. Kannattaisiko sittenkin ostaa kaikki uudestaan, varmaankin vai mitä olette mieltä?
Eltsu ei sinun sitä 10kg säkkiä tarvi itse hakea vaan sano kaupassa että tilaavat toisesta agrista jos ei itseltä löydy. Mä olisin sanonut että tilatkaa enkä olisi ostanut sitä pikku pakettia suolaseen hintaan
Joka päivä matkahuollon kautta liikkuu agrin paketteja toisiin agreihin.
Saman se maksaa vaikka sen tilaavat asiakkaalle.
75€ maksoi täällä keväällä 10kg. Pitäisi taas satsi pihalle levittää, kun muutamia kotiloita on taas näkynyt.
Giardina, ostaisin uudet kasvit, ellet saa juuria hyvin pestyä.
Saan pestyä pienemmistä mutta hedelmäpuista taitaa olla vähän vaikeaa, ne on sen verran ison paakun kanssa irrotettava. Taitaapi tulla asiaa puutarhaliikkeeseen. Edelliset mökkiläiset olivat hakeneet kaiken istuttamansa sieltä Elimäeltä eikä kotilon kotiloa ole näkynyt.
mumi, sanoivat agrissa, että siitä menee rahtikulut, jos tilaa toisesta myymälästä. Ja jos tukusta tilaa, pienin tilauserä on 40 säkkiä… Maaseudulla ne meneekin kaupaksi, mutta Nummelaan sitä määrää ei tilata. Ja siksi ostin pikkupaketin, että sain tänään jo laittaa sitä pihalle, ison säkin saaminen kestää joka tapauksessa useita päiviä.
Kurppa, agristako ostit? Eihän tuo liene laillistakaan, jos hinta pompsahtaa 25 euroa muutamassa kuukaudessa!!
En, McKone nimisestä liikkeestä, ennen se oli maatalousliike. Saatiin vielä 5€ alennus.
Eltsu, Salossa maksoi keväällä 75 euroa ja sama SSO kuin Nummelassa.
Ei hinnoittelussa ole nykyään mitään rajoituksia. Kartelli, eli sopimushinnoittelu on kielletty, mutta hintaa saa vapaassa kilpailutilanteessa nostaa vaikka tuhat prosenttia, ostaja sitten ratkaisee haluaako aivan tolkuttomia hintoja maksaa.
No jopa on… täytyypä soittaa Saloon ja kysyä mitä se säkki nyt siellä maksaa. Tai sitten kyselen mökkialueen ja -matkan agreista yms. hintoja.
Eltsu menen huomena Lahteen ja ostin sieltä viimevuonna 70 kympillä säkin , haluatko? Voisin kauppareisulla nakata sen teidän pihalle.
Ainoa heikkous on että lähden aamulla ja viestimme eivät ehkä kohtaa tai voinhan sen ostaa kuluuhan se täälläkin vaikka entistä on vielä jäljellä otat tai jätät ei se niin nuukaa ole.Katotaan nyt kuitenkin ,mitä se maksaa tänä vuonna.
Taisi olla Lahdessakin hinta noussut Olisikohan ollut 85 jo jossain, mikäli oikein muistan.
Voi kun tuo kiurinkannus on niin kiltti Jos sait sen säkin ostettua niin toki mielelläni sen lunastan! Et sitä varmaan hintaa 70 € saanut, mutta hyvä jos on vaikka tuo Heksun kertoma 85 €. Soittelen sulle huomenna perjantaina (jos sun numero on entinen), ni sovitaan kuviot!
Aloin istuttamaan ruukkuperennoja maahan. Normaalisti miulla olisi iso kotilopurkki koko ajan matkasssa ja keräisin satoja kotiloita purkkiin, nyt kahdesta rivistä olen löytänyt kolme. Vaikuttaa loistavalta. Yhtään munaakaan ei ole vielä tullut vastaan. Kuivasta kesästä alkaa löytyä hyviäkin puolia:)
Minä totesin hakiessani salaattia yhtenä aamuna sateisen yön jälkeen, että tästä lähtien istutan joka vuosi sammareita salaatin viereen. Normaalisti salaatista saa poimia kotilot pois ennen sisään viemistä, nyt ei ollut yhtäkään. Kiitos, Emo, sammareistasi, jotka pelastivat salaattini
Minä olen etanoiden kanssa pärjännyt hyvin tänä kesänä. Niitä on alueella paljon, huomaan kyllä kävellessä muualla. Mutta alkukesästä Nanikan lähettämä 10kilon Ferramol oli taas pelastus. Kylvin sitä ahkeraan. Samoin sammakoita on pihalla ollut tänä kesänä tosi paljon. Eikös ne syö etanoita? Ehkä sekin syy, että kanta on pihalla pysynyt kohtuudessa.
Ja liljankukkoja ei ole ollut kuin keväällä kolme kappaletta. Jos näin jatkuu niin ei tartte vähentää liljojen sipuleita.
Muoks. voi…olikin etanoista kysymys, sorry…
Meillä kyllä etanat söivät sammettiruusujakin keväällä lehdettömäksi…
Meillä etanat/kotilot tuhoaa sametit salaattien ohessa.Ferramol onneksi on verottanut kantaa reilusti.