Tuholainen: Etana, kotilo

Mulla oman salaatin syönti jäi, kun loman jälkeen huomasin potagerin kuhisevan etanoita. Ihan sain ottaa kourallisia kerrallaan, kun olivat isoissa läjissä eri kasvien lehtien alla. YÖK ja sitten vielä toisen kerran, kun keräsin ne isoon purkkiin ja päälle kiehuvaa vettä. Ferramolia???, taitaa olla myöhäistä tälle kaudelle

En usko, että on myöhästä. Sittenhän ei olisi talvehtijoita.

Kyllä Ferramolia kannattaa laittaa aivan loppuun saakka. Myös ahkera keräileminen yhdistettynä tuohon tekee kovasti hallaa etanakannoille. Ainakaan saniaisista eivät etanat pidä sen olen huomannut.

-Meillä on mökki edellen etanavapaa alue!!! Viime kesänä oli muutama pikkuetana salaatissa,mutta kun harvensin ,nekin hävisi.No, meillä on kylläkin hiekkainen ja kuiva paikka,ei kai ne siellä viihdy!

kiitos neuvosta, käyn päivällä hakemassa.

Jollei tahdo käyttää myrkkyjä tarhassaan, mutta kotiloita on liikaa, niin nehän voi aina syödä. Linkki 

No tuohan oli hyvä linkki. Lehtokotiloilta olen vielä säästynyt. Opiskeluaikaan piti syödä hienosti ja "6 etanaa valkosipuvivoissa 16 mk" oli makuelämys, jota voisin lehtokotiloilla kokeilla. Purkkietanat eivät maistu aidoilta -mikäpä purkkiruoka muutenkaan, paitsi hernekeitto.

Dodiin, märkä pahvi nokkoskasvuston päällä niin jopas löytyi soppa-aineksia

Tuosta jo isompikin porukka saa ne kuusi etanaa. Minä kyllä laittaisin mieluummin sinihomejuustoa kuin tomaattisosetta noiden kanssa. Voi olla, että jäisi itseltä tekemättä, vaikka ravintolassa etanat ovat kelvanneet.

Kauhulla luen viestejänne kotiloista… niitä "ei vielä" ole näkynyt, mutta tavallinen etanakanta on kasvanut sitä mukaan kun kasveja on lisäilty ja sanomalehti- tai muuta katetta ja haketta/kiviä on lisätty. Niitä on älyttömästi! Katsoin tuon myrkyn Ferranol, sehän maksaa 77 e/ 5 kg!!? Eikö mitään halvempaa keinoa ole?
Toi 5 kg hupenee yhdellä kerralla meidän pihalle.  Sammakoita on, mutta siilit ovat ilmeisesti jääneet autojen alle - niitä tänä kesänä ei ole näkynyt. Viime syksynä tehty siilimökkikin oli keväällä tyhjä 
Siilien näimme vielä viime vuonna kääntelevän noukallaan kiviäkin, mutta siihen eivät sammakot pysty. 

Mitäs tämä nyt on? Etanoiden kanssa ei ole ollut pienintäkään harmia ikinä ja nyt yhtä’äkkiä suuri nurmikkoalue on täynnä etanoita, peltoetanoita veikkaisin. Muutama löysi jo tiensä kukkapenkkiinkin, tässä yksi niistä, tekemässä zinnian lehteen ikkunaa. Kaksi päivää olen niitä keräillyt pois, mutta aina vaan riittää .

Ostotaimet pitäisi aina huolellisesti käydä läpi, niissä on toisinaan etanoita tai niiden munia kaupan päälle. Nyt viimeisissä ostosatsissa oli kotilo poikineen, siitä sain ärmynnyppyjä, kotiloita kun meillä ei ole omasta takaa ollut.

Tasapuolisuuden nimissä, kulkevat ne limanuljaskat vaihtotaimissakin.

Tuulia-tuu mainitsi tärkeän asian. Itse opin sen tilatessani aikoinaan puutarhalta postitse oranssin punahatun. Onneksi tutkin ruukut hyvin,  sillä pahimmassa ruukussa oli peräti kolme etanaa. Ihmettelin, että miten puutarha kehtaa lähettää tuommoisia, ovat varmasti hyvin tietoisia etanaongelmastaan. Sen jälkeen olen huomannut kallistuvani  siementilauksien puolelle.

Eivät ne puutarhoilla enää mitään kotiloistakaan piittaa. Kuten minulle sanottiin, että jos pinnalla näkyy valkoisia “palloja”, ne ovat etanan toukkia. Ei niille voida enää mitään, kun kasvit kulkevat eri puutarhoilta. Vaikka meillä ei ole vielä näkynyt kuin sellaisia nuppineulan pään kokoisia kotelollisia etanoita ja tavallisia sitäkin enemmän, niin on tunne, ettei niille enää voi mitään. Tietäisikin sen “koivutisleen” kaavan (haisee tervalle), niin valmistaisi sitä ja kesäisin edes ne tärkeimmät kukkaistutukset jne. suojaisi sillä. On muuten niin kallista isolla täyteen istutetulla tontilla, että asfaltti kaikkialle tulisi halvemmaksi. Aluksi työstimme pomien ja olutansoilla, mutta toivotonta sanon minä. Niitä on niiiiiiiiiiiiiin paljon. Pitkäturkkinan katti on joka ilta puhdistettava turkkiin kiinni jäädyistä etanoista: YÖK!

Pitää ihan tulla kehumaa: En löytäny tänään yhtään etanaa. Käänsin sentään kompostin, kitkin keittiöpuutarhapenkin 2x2 m ja siistin kukkapenkkejä. On tästä kuivuudesta ollut hyötyäkin.

Ei liene haitaksi, jos vielä kerran heittää Ferramolit niin saisi populaatiota pienemmäksi. Suht lämmintä lienee ensi viikolla joten voisi olettaa kotiloiden edelleen jylläävän.

Sitä samaa minäkin olen koettanut seurata ,josko ovat jo ryömineen talvisuojiin mutta osa ainakin mönkii ihan aktiivisina joten taidan Ferramolit viskata syysevääksi. ikäväihminen etanoiden näkövinkkelistä.
Paljon on löytynyt tyhjiä kuoria,olisko ne niitä Ferramolia syöneitä ja lihat on vaan jonnekin hävinneet

Olen saanut keräämällä etanoita vähennettyä jo ihan kiitettävästi. Tänään niitä piti jo oikein hakemalla hakea. Nyt sain vihdoin ostettua ferramolia ja heti testaamaan. Näkyy olevan etanan suurta herkkua. Kyllä on niin, että nuo etanat lähtevät tuolta tontin nurkalta, maihinnousun tänne en vaan anna onnistua.

No niin nyt sitten meillä on niitä perskatin lehtokotiloita löysin tänään ison kesäkurppa lavasta.

Keväällä ostan sitten myrkyn ja nyt tarvin neuvoa minkä kasvin alle sitä viskelen mikä on niiten pikku pirujen suurinta herkkua nauhus on ilmeisesti yksi herkku mutta entäs muut

Hyi sentään, ovatko nuo Queenin etanat niitä espanjansiruetanoita ? Olen nähnyt niitä Ruotsissa ja kuullut, että niitä olisi täälläkin.
Kerääminen ja Ferramol yhdesä ovat oikein pätevä keino hävittää noita ilkiöitä. Herkkien kasvien kuten ulkoilevien orkideoitteni läheisyyteen olen lisäksi laittanut vielä porkkanan tai perunan palasia syöteiksi. Ainakaan meillä ei mitkään olutsyötit ole tehonneet.