Tuholainen: Etana, kotilo

Minä en ole mikään ekspertti lehtokotiloiden torjunnassa, vaan niiden kanssa elämisestä (sillä niitä täällä piisaa). Mutta ajattelin rauhoitella sinua kastehelminen, kun kuulostit niin kauhistuneelta :frowning: Asun tosiaan itse alueella, jolla ihmisillä on aika tiptop hoidetut puutarhat, mutta lehtokotiloita piisaa. Niitä sitten sieltä pihalta poimitaan jokainen silloin tällöin kun keritään. Kierosti ajateltuna voi olla ihan hyvä, että naapurillasi on ryteikkö, sillä ehkä monet niistä myös pysyvät siellä ryteikössä ja muualle harhautuvat pystyt torjumaan keräilyllä ja levittämällä ferramolia sille raja-alueelle, josta niitä eniten tulee tontillesi. Olen itse huomannut, että kotilot tykkäävät vuohenputkesta, joten siltä osin on ihan hyvä, että sitä löytyy ohut kaistale tonttien rajalta. Itselläni kotilot jättävät aikalailla kortistekasvit rauhaan ja mutustelevat vuohenputket reiällisiksi - ritarinkannuksia joudun hieman enemmän varjelemaan. Ferramolhan ei ole oikestaan myrkky - se on vaan kauppanimi rautafosfaatille. En ole kuullutkaan, että sen myynti olisi kielletty, kyllä sitä meiltä kaupasta saa. Rupesin nyt miettimään, että muistaakseni se on juuri kielletty LUOMUVILJELYSTÄ? Joku viisaampi voi korjata, jos ihan vääriin muistan. Kyllä sitä mielestä kotipihalleen voi viskoa edelleen. Mutta tosiaan, en nyt tarkistanu tätä mistään. Mutta mihinkään paniikkiin ei siis ole syytä (toivottavasti). Tsemppiä helmiselle!

Ferramol on sallittu luonnonmukaisessa tuotannossa Eviran 22.3.2012 päivätyn luettelon mukaan.
http://www.evira.fi/files/attachments/fi/evira/asiakokonaisuudet/luomu/kasvit/kasvinsuojeluaineet_20120322.pdf

Kasvinsuojeluainerekisteri löytyy TUKES:n sivuilta. Tässä linkki Ferramolin tietoihin:
https://kasvinsuojeluaineet.tukes.fi/KareDocs\2784Ferramol.pdf

Vaikeaa  varmaan on estää kotilojen vaellus rajan yli, auttaisiko esim. metrin levyinen kaista joka olisi päällystetty hienolla hiekalla. (Ei kivituhkalla joka tiivistyy) Siihen vois vielä levitellä talven tuhkat pitkin kesää. Harmi vaan on että etanat vaeltaa sateella uusille alueille ja sillon inhottavakin maasto on ylitettävissä.

Jos jotenkin haluaa hillitä lehtokotiloita niin luulen ettei avo/lehtikomposteja ole hyvä pitää sillä kotilot talvehivat lehtien/kuivienruohojen seassa

Tuhkaa riittää kun on omaa tuotantoa ja toisin paikoin voisin laittaa sepelivyöhykettäkin. Lehtikomposti on ollut oiva tapa häivyttää syksyn / kevään haravoinnit sekä ruohosilpun. Siellä on jo tukevasti multaakin. Eihän kukaan halua kompostia pois pihan reunalta! Tämän kevään ekat ruohosilput on hyvää ainetta suojaaman pientä tainta, niinkuin aiempina vuosinakin, tai niin luulin.

Ferramolin myötä poistui pihalta hetkeksi etanat, yhtään ei ole löytynyt sen jälkeen kun muutama päivä sitten kylvettiin varmaan kilo (tai ainakin monen monta kourallista) puolikkaalle tontille. Myös lehti/ruohosilppukompostiin.

Samperin limalöllykät!  Olivat syöneet jo kyssäkaalin ja salaatin taimet heti kun silmä vältti. Nyt ovat rynnimässä lantun taimien kimppuun. Kylvin tuhkaa ja kai se on minunkin mentävä hakemaan Ferramolia. En lukenut koko ketjua, mutta olikohan kukaan tilannut sitä ulkomailta, näkyy olevan aika hintavaa tavaraa. Toivoo kuivia kelejä…  

Terveisiä vaan täältä Ruotsin perukoilta! Viime kesänä tänne muutettiin ja nopeasti totuus selvisi noiden ällöetanoiden suhteen. Voi hyvä tavaton täällä niitä riittää, ollaan yritetty myrkyttää niitä, kerätä ja laittaa etana-ansoja. Mutta voi taivas ei niistä pääse eroon. Sateen jälkeen niitä hiippailee jokapuolella suurimmat 15 cm. Kiva juttu ne syö kaikki mun kukat sekä hedelmät puista. Viimevuonna sain yhden puoliraaan päärynän, se oli jollain ihmeenkaupalla selvinnyt, kaikki muut päärynät, omena sekä luumut etanat napostelivat. Että silleen täällä Värmlannissa. Josko joku tietää keinon miten niistä pääsisi eroon, niin kaikki neuvot tervetulleita. Olen yrittänyt tuossa hieman naapureilta kysellä, että olisiko jotain keinoa päästä niistä eroon, mutta ei näytä naapureita ollenkaan haittaavan etanoiden majailu. Kummaa porukkaa…

Ferramol on hyvä aine. Kannattaa myös siistiä kaikki pöheiköt.

Jos ei naapureita haittaa niin taitaa olla aika mahdoton juttu.

Tehookohan ferramol etananpoikasiin? Nuo kasvimaan riivaajat ovat ihan millin-pari kokoisia?

Kuukausi sitten mieheni laittoi jotain myrkkyä kun olin koirani kanssa suomen reissulla, mutta nyt ne on tulleet taas takaisin. En tiedä oliko se sitä Ferramolia vai mitä, mutta tuo ongelma on nyt paha, koska naapurit ei välitä pätkääkään löllyköistä. Olen tässä miettinyt, että voisikohan noihin rajoille laittaa jotain hiekkaa esteeksi, kun jostain luin, että etanat ei mene hiekalle. Mutta miten kummassa sen hiekan sinne saisi ajettua ja auttaakohan se? Jotenkin pitäisi saada "tukittua" nuo rajat, koska ei taida meidän myrkytys auttaa kun naapurista ne sitten tulee! On kuulemma ollut etanat täällä jo 7 vuotta, ei ole auttanut ees kovat pakkaset. Mutta on tuo nyt tosi kurjaa, kun kaikki kasvit menee. Viime syksynä esim. nuo yhdensorttiset kukat, joissa on isot kiiltävät lehdet oli enää lehdistä jäljellä sellaiset "verkot" niin pahasti olivat etanat syöneet. (Olen täysin vasta-alkaja näissä puutarha hommissa, enkä kyllä tiedä yhtään noita kasvien nimiä)

Onpas kamalia löllyköitä Värmlannin ympärillä, hyi.Saman asian kanssa taistelen täällä, yksi naapuri vähät välittää ja niin ne saa hiipiä rauhassa tännepäin. Tänään bongasin sateen jäljiltä niitä mojemmissa lehti/ruohosilppukonposteissa ja vaikka kuinka syvälle kaivoin niin aina löytyi. En tiedä miten hävitän ne kompostit multineen.

Ymmärrän nyt hyvin poikaani joka täyttää ison rivitalopihansa sepelillä ja sen päälle laatoilla, johonkin sinne tulee iso upporuukku jossa on karviaispensas. Kaikki alkoi joskus siitä kun pikkuinen lapsensa oli laittamassa etanapalloa suuhun.

Lähden nyt ripottelemaan tuhkaa rajalle. Sitä on pari ämpärillistä ensi hätään ja se helpottaa naapurin muuttovirtaa mutta kun tuntuu että on niitä täälä jo muutenkin. Ferramol ei tehonnut komposteihin, ainakaan vielä.

Olen kuullut, että briteissä jotkut aitaavat tonttinsa kuparilangalla tai listalla. Kupari vissiin estää etanoita.

Värmland: Olen lukenut, etteivät etanat ylitä kuparia, ja on olemassa ns. kupariteippiä jota voi laittaa esim. ruukkujen ympärille, jolloin etanat eivät pääse kasviin asti. Ehkä tämä olisi ratkaisu puihin? Rungon ympärille pari kupariluiskaa, niin etanat eivät pääse hedelmiä napostelemaan. Tosin jo puissa olevat etanat pitäisi saada pois noukittua tai myrkytettyä. Ilmeisesti ruotsissa monet laittavat penkkien, tai jopa pihan, ympärille matalat etanoille tarkoitetut sähköaidat, kuulostaa aika hurjalta mutta jos ongelma on tuon luokkainen niin ehkä sekin olisi yksi ratkaisu.

Joopa joo, sähköaita etanoille kesällä, tepsisköhän  sama viritys talvella jäniksiin. Kupari on kait hyvä  hätyyttään kotiloita. Ja se minkä olen ollut huomaavinani, niin kotilot eivät tykkää mintun hajusta. Nyt olen istutellut  minttuja sinne sun tänne kukkapenkkeihin ja toivon parasta. Lisää minttuja on kasvamassa. Ferramol kyllä kans tepsii. Meillä ne rutjakkeet pitävät päivisin majaansa mm. kompostorin seinien ulkopinnoilla, heh vaan, helppo poimia etikkakannuun…  Tumma muovinen  seinämateriaali kerää kotiloita… Kaikki avokompostit sun muut roskaläjät on kotiloiden unelmapaikkoja, samoin pitkät ruohot yms.
Harmi ettei Briteistä saa tilattua etanan loisia, ne  olisivat  luontaisia  tappajia kotiloille.  

Etana limaisena otuksena kurarin yli mennessää saa siitä pienen sähköiskun, kemiallinen juttu… Englantilaisissa puutarhalehdissä on noista esteistä mainolsia. Taitaapi avautua markkinat täälläkin. Puutarhan rajalle taitaa mennä metritolkulla kuparia.

Peukku, joudun tuottamaan sulle pettymyksen. Meillä kasvaa piparminttu salaatin vieressä ja salaatista löytyy aina etanoita ja kotiloita. Ei kauhean paljoa, jopa yllättävän vähän, mutta ei ainakaan kokonaan tehoa.

Kupariteippiä voisi varmaan kokeilla. Täytyy vaan keksiä joku systeemi, koska meillä joka rajalla puska-aidat…mun mies muuten keräsi muutama viikko sitten kahdessa päivässä 650 etanaa meidän tuhannen neliön tontilta. Siinä on teille vähän osviittaa tästä "pikku" ongelmasta

Eks ne isot kotilot ole viinikotiloita niitä syötäviä ei lehtokotilo kasva niin isoksi mitä Värmland kertoi sillä olevan.

Mie kun löydän muutaman kotilon hirvittää jo sekin määrä ja toiset löytää niitä yli 600kpl huh huh

Ei ole oikeestaan mitään hajua mitä ne etanat ovat, ne voi vaikka olla niitä espanjan tappajaetanoita mistäs sitä tietää sissus. Isoja ainakin on ja jokapuolella niitä hiippailee. Tässä kun kynnelle kykenen niin voin laittaa kuvan niistä kaunokaisista (kun vaan osaisi nyt käyttää tätä systeemiä) hei kysyisin vielä tässä sivussa, että onko tässä foorumilla joku topiikki missä keskustellaan rikkaruohoista? En löytänyt mitään kun hakusanalla laitoin. Tämä alku nyt tökkii vähän tässä foorumilla ja samoin kylläkin myös noissa puutarhahommissa, kun kaikki on aivan uutta…kukista etanoihin…

Värmland tarkoittanee niitä ihan mustia isoja etanoita, ei kotiloita? Niitä mustia oli etelä-Ruotsissa jo 70-luvulla, yöks…