Niin mun mies oli tuollaisen oikeen taiteillut, niin sekin rakastaa noita löllylöitä. Nuo tuossa ei oo ees kookkaimmasta päästä!
espanjansiruetenahan tuo on…
onneksi noita ei vielä suomessa paljon ole
Ihmettelin kun tänä keväänä löytyi lehtikotiloita tuolta tyttären pihalta (ihan naapuri) kun niitä ei aikaisemmin ole kovin paljoa näkynyt, mutta nyt ovat häipyneet ja selitys on luonnollinen. Linnut syö ne pois, tyhjiä kuoria löytyy sieltä sun täältä. Joten nou hätä!!
värmlandille rikkaruohoja ainakin tämmöisen ketjun verran:-)
Kitikat älä tuuritaudu liian positiiviseen mieleen luulen että ette vaan ole niitä huomannut ovat piilossa jossakin ja kohta rysähtää.
Voihan olla että oppivat varomaan metsästäjää Sana lähti kiertämään että varokaa, meitä vainotaan
ne tyhjät kuoret taitavat olla epäonnistuneita talvehtijoita
Hämärissä illalla aloin syynäämään kosteaa kukkapenkkiä - epäilys heräsi kun kuunliljoissa on alkanut olla reikiä! Parilta neliöltä löytyi heti n.15 1-3cm pituista oranssia etanaa Ne ei näytä espanjan etanoilta, edellisellä sivulla on Värmlandin kuva. Onkohan niitä eri versioita, tämä on vaalea oranssi ja kyljessä vaalea raita, pieniä ne ovat mutta huomenna pelkään löytäväni isompia. En ole kenenkään puutarhassa Suomessa törmännyt espanjansiruetanaan, Ruotsissa kyllä - ne on ihan kamalia tuholaisia
Saamari kun tuli pimeä enkä ehtinut tutkailla tilannetta paremmin, kyl meni yöunet…
Nilviäisasiantuntijat huomio - olenko onnistunut haalimaan puutarhaani pelätyn espanjansiruetanan !!!
Pisin on n.3,5 cm, ovatko kenties vasta kasvavia yksilöitä.
Olen lähdössä reissuun viikon päästä - odottaako minua kotiinpalatessa satapäinen 10cm:n etana armeija Tutkiskelin nettikuvia, enkä löydä muita oranssin värisiä etanoita kuin tuon espanjanetanan. Yhtäkaikki, etana kuin etana mut nämä siruetanat kasvaa todella isoiksi ja syövät kaiken. Tekis mieli sanoa oikein ruma sana - ja sanonkin…
Kumma kyllä, tuhoja en ole vielä nähnyt kuin kuunliljoissa ja pari liljaa on syöty juuresta poikki…
Voi sanokaa, että tää on Suomen luontoon kuuluva, vain kariketta syövä pikku etanainen…
kaikkiaan olen kerännyt parilta neliöltä 20 nilviäistä, muualta puutarhasta ei ole vielä löytynyt…
Annujoki: Noita espanjanetanoita löytyy ihan pikimustia ja sitten tuollaisia kuparinpunaisia. Eilen löydettiin pari sellaista leopardi etanaa jolla sellaisia pilkkuja selässä, se on nyt vissiin se etana joka EI SYÖ KASVEJA se syö vaan muita etanoita. Me oltiin jo innoissaan ja säästettiin ne pari etanaa, josko ne vaikka lisääntyisi ja rupeisi syömään noita muita etanoita, jotka tuhoaa mun kaikki kasvit.
Annujoki noi espanjan etanat on todella isoja ei mitään 1-3 cm pituisia. En usko, että sulla on mitään hätää siellä espanjan etanat on kooltaan 10-15cm. Sen oon kyllä huomannut, että espanjanetanoiden lempiherkkua on juuri ne kuuliljat, sekä eräs toinen kasvi, jonka nimeä en tiedä, mutta voin ottaa kuvan niistä myöhemmin niin voin havannollistaa teille millaista tuhoa tuo espanjan etana tekee!!!
MMM:n esitteessä lajikuvausta ja torjuntaneuvoja. Tuo kuvaus näyttäisi täsmäävän kyl noihin annujoen etanoihin. Koska vielä pieniä, niin olisivatko vastakuoriutuneita yksilöitä?
http://www.mmm.fi/attachments/mmm/julkaisut/esitteet/esitteet/65fVxzOt1/Vieraslajiesite.pdf
Tuossa on nyt kooka 15 cm pitkä espanjanetana. Näin vasta nyt nuo Annujoen kuvat, kyllä ne muistuttaa paljon tuota espanjanetanaa, se on vaan aika vaalee, en ole noin vaaleita ainakaan täällä ruotsissa nähnyt, mutta se malli on ikäväkyllä ihan sama.
No minä löysin ekaa kertaa mein tontilta tänä keväänä yhden tommosen oranssihkon etanan lötkäleen, kuin on tossa annujoen kuvassa. Minusta se meidän tyyppi ei täyttänyt espanjansiruetanan tunusmerkkejä.
Lisäksi meillä on tänäkeväänä löytynyt muutama millinohut pienenpieni pikimusta etana ja yksi minilehtokotilo tai joku semmonen. Saas nähdä lisääntyykö tää etena/kotilo invaasio meillä, kun toistaiseksi ollaan saatu olla aika rauhassa.
Joskus tosi kauan sitten toisella tontilla ihan varmasti meillä oli sellanen musta espanjalainen. Se oli niin valtavan suuri, ettei se voinut olla mikään muu. En tiedä mistä oli tulla tupsahtanut, saattoi olla, että tuli ostokasvien mukana. Harmittaa vieläkin, ettei ollut kameraa silloin.
Tuossa hieman alkusoitttoa espanjanetanan tuhosta ja kasvi mitä se suorastaan rakastaa. Kuukauden päästä tuon kasvin lehdestä ei ole enää jäljellä kuin sellaiset verkot lehdissä. Toivon sydämmestäni ettei tuo etana tule koskaan suomeen.Heh kun kävin tuossa suomessa muutamaviikko sitten, niin minun äitini oli ihan hysteerinen, että jos minä tuon kengissä jotain etanan munia hänen upeaan puutarhaan No toki ymmärrän hänen pellkonsa…
Tagsu, ettei sitten se musta ollut ukkoetana? Tällä sivulla hyvät kuvat.
Muuten, suola on kans etanoiden pahin vihollinen. Mein äitee kulki joskus (kun sen tontilla oli valtava määrä etanoita) isoreikäinen suolasirotin taskussa. Aina kun se näki etanan ja ei ollut aikaa tms. niin suolaa vaan päälle. Toimii, mutta täytyy kattoa vähän, että missä kohtaa sitä suolaa laittaa, ettei kohota maan suolapitoisuutta niin, että kasvit eivät enää viihdy sen takia.
Mut siis ensi/hätäapuna toimii kyllä.