No en tiiä oliko ukkoetanan poikanen, ku ne oli kyllä ihan pikimustia kauttaaltaan. Mut saattaahan olla, onhan tässä lehtometsääkin ihan lähellä, kyllä siellä etanoita on, sehän on selvää.
Meilläkin on näkynyt pihassa kolme tuollaista etanaa kuin annujoen kuvissa. Ekan löysin kasvarista jo kuukausi sitten ja se oli nakertanut yhden paprikan taimen juuresta poikki. Kotiloita täällä on ollut todella paljon aina, mutta nuo paksut etanat on uusia tulokkaita. Pitääkin muistaa kylvää Ferramolia, kun tuo sade lakkaa.
Haluaisin myös muistuttaa, että taimia ostaessa multapaakku ja kasvi kannattaa syynätä läpi tarkkaan. Ostin pari viikkoa sitten puutarhakaupasta köynnöskasveja, ja jokaisessa taimessa oli lehtokotiloita kun niitä kotona aloin tarkemmin syynäämään. Niitä löytyy kyllä jo meidän pihalta, mutta olisi kyllä potuttanut jos oltaisiin jotain uutta lajiketta kannettu kotiin…
Minulla on kaverina mustarastas pihalla, se tulee aina kyttäämään kun tongin penkeissä ja syö kaikki kotilot jotka sille heittelen.
Huomattu on, yleensä paljutan uudet kasvit miedossa toluvedessä. Paitsi ne joita saan täältä ja tiedän ettei heillä ole kotiloita. Kerran sain taimenvaihtareissa muovikassissa hiiren! Vaikkei liity otsikkoon mutta se oli melkein sydänpysähyksen paikka. Että kannattaa katsoa ne taimet hyvin ennenkuin alkaa kaivamaan kuoppaa. Se huuto, se rikkoo ikkunatkin.
Ferramol, toimiiks tää??
Pahoin pelkään, että etanani ovat vielä pieniä espanjansiruetanoita
Mulla on vehmas lehtokaistale joka on tiuhaan kasveja täynnään, siellä on hyviä kasvupaikkoja - voi sitä päivää kun 15cm:nen ällötys tulee vastaan…
Olen pitänyt uudet kasvit aina karanteenissa ja tarkastanut hyvin - epäilen että etanat ovat tulleet lahjaksi saadun kompostimullan mukana - kylätoimikunta jakoi sitä ilmaiseksi koko kylälle - et silleen…
Värmland, oletko kokeillut Ferramolia?
Ei olla kokeiltu Ferramolia jotain muuta myrkkyä mun mies laittoi, mutta etanat tuli melkeen heti takaisin. Ei taida meillä mikään myrkytys toimia, koska naapurit ei tee mitään etanoiden tuhoamiseksi. Me tyydytään nyt tässä vaiheessa vaan keäämään niitä pois. Ei oikeen muuta keksi, rahat menee vaan hukkaan jos myrkyttää kun naapurit ei tee asioille mitään.
Toivottan nyt ettei tuo annujoen etana ole niitä espanjalaisia, kauheen vaalea se on, ei meillä ole yhtään noin vaaleita noi espanjanetanat.
Kiitos Värmland lohdutuksen sanoistasi, olen kyllä ihan tolaltani nilviäislöydön takia, lehtikotilotkin olis ollu mieluisampia…
Hmm näättekö te ollenkaan tuota mun profoilikuvaa?
Ferramol tehoaa ainakin kotiloihin. Meidän talon pihalla laskettiin yli kolmekymmentä kotiloa neliölle, kun muutettiin tähän neljä vuotta sitten. Sen jälkeen on kulunut miltei 10 kg Ferramolia, jota olen ostanut maatalouskaupasta viiden kilon paketeissa. Kotilot ovat vähentyneet huomattavasti, ja niitä tulee meille lähinnä naapureilta, jotka eivät käytä mitään tapaa kotiloiden torjuntaan.
Aiemmin kun käveli sateen jälkeen nurmikolla, kuului joka askeleella rasahtelua kotilon kuorien rikkoontuessa.
Jos vielä löydän sellaisen paksun etanan, laitan sen purkkiin Ferramolirakeiden kanssa ja katson miten sille käy.
Värmlandin kuva ei näy.
Olen käynyt läpi nilviäisluetteloja; erittäin pahalta näyttää nuo minun etanani
Siruetanoita on monen värisiä: mustasiruetana ( arion ater), espanjansiruetana (arion vulgaris), punasiruetana (arion rufus) - kaikki ovat tulokkaita Suomen luonnossa ja puutarhan pahimpia tuholaisia. Mitään pienikokoista oranssia etanalajia ei Suomen luonnosta löydy
Mainoksen mukaan Ferramol tehoaa myös siruetanoihin.
Kompostimullan mukana ei etanat ole voineet tulla, koska niitä on löytynyt vasta yhdestä kukkapenkistä - no, jotain positiivista. Munia on voinut tulla jo viime syksynä istutettujen taimien mukana.
Kyllä nyt on pahin puutarhapainajainen toteutunut, en pysty tekemään mitään tuolla puutarhassa, hommat on kesken ja lomakin alkoi- voi helvetin helvetti - syököhän ne pirut atsaleoja ja alppiruusuja?
No hienoa…siis se mun yksi samannäköinen etana voi siis olla myös…ihan mikä vaan muukin kuin tavis. Nyt täytyy kyllä alkaa oikeasti kunnolla syynäämään.
tehoaa myös tuohon kuuluisaan espanjansiruetanaan!! Tosin tappaa myös muita harmittomia etanoita :O(
Siruetanat hallinnassa
Kait näiden kanssa on vaan opittava elämään…
Tagetes, espanjansiruetana on yksineuvoinen ja tuottaa n. 400 jälkeläistä kesässä…
Tässä vielä tänään ottamani kuva - ei se tuijottamalla muuksi muuta, ilmiselvä espanjan siruetana - sota on julistettu
Voi rähmä Annujoki. Olisikohan Türilta kuitenkin tullut siruetanan munia kasvien mukana. Luin tätä ketjua jo aiemmin tänään ja istuttelin illalla mm. Türin ostoksia. Yhdessä oli etana, tosin aika pieni. Sain sätkyn, etana heitti henkensä ja pesin kyseisen kasvin juuret tosi hyvin. Pesuvedet meni viemäriin.
Toivottavasti saat nuo nitistettyä heti alkuunsa.
Muuttakaa meille , etanavapaa vyöhyke !
Ähh! Ei siis etanat , no jos pärjäävät mönkien tuolla kuivalla kankaalla niin sitten on peli menetetty !
Mulla on lehtokotilo-invaasio tosi lähellä. Tuossa ihan lähellä (n.200m) on metsikkö joka on kotiloiden saastuttama. Lisäksi kahdessa rajanaapurissa leikataan nurmikko max. 2 kertaa vuodessa. Heinikko on metrin korkeata, siis kotiloiden paratiisi.
Muoks. Myrkyttäisiköhän kaupunki metsikköä, jos ilmoittaisi lehtokotilo-ongelmasta puistotoimeen? Tämä metsikkö on keskellä asutusaluetta.
Kiitos Viippu - on vaikea sanoa mistä ne ovat tulleet, en usko että Turista kun en ole tuohon penkkiin Turin taimia istuttanut. Voihan niitä tulla suomalaisilta taimitarhoiltakin ulkolaisten kasvien mukana. Tuossa aikaisemmin jo kirjoitinkin, että saattaa olla myöhään syksyllä istuttamistani taimista peräisin, munat talvehtii lumen alla hyvin.
On tämä kamala paikka kun tuo puutarha on silmäteräni Mutta juuri siksi, että se on niin tärkeä, en anna mokomien nilviäisten lannistaa. Myönnän kyllä, että itkeä tirautin päivällä ja minua ihan oikeasti yököttää kun katson tuota etanan kuvaa
Käy tuo penkki läpi monta kertaa päivässä, josko saisit ne pois, ennenkuin ne alkavat munimaan. Liljankukotkin pysyvät näemmä kurissa, kun niitä jatkuvasti etsii ja nitistää.