Tein äsken piha kierroksen ja löysin kolme kotiloa ja ne eivät ole varmaan tietoisia mitä niiten kuuluu syödä tai mitä niiten ei pitäisi syödä yksi nakersi innolla jouluruusun kovaa lehteä oli varmaan ennenkin sitä nakertanut koska oli useampi reikä jo lehdessä toinen oli Heurekan kimpussa ja kolmas pisteli poskeensa akileijan lehtiä mutta kumma yhtään en löytänyt pehmeä lehtisistä kasveista esim. kuunlilja on jouluruusun viedessä ja sen lehdet on ihan eheet
Joopa…kurkkaas joskus sinne pyöräkoteloihin ;p
Joo tiedän ne jemmat töissä niitä siellä näkee kun autoja tulee huoltoon ja pohjassa niitä on väliin pilvin pimein varsinkin kun se auto on ollut nurmikolla mutta hyvin olivat mulla pysyneet matkassa mukana.
Kerroin tuon lähinnä siksi kun jotku eivät voi vaihtaa/ostaa kasveja sellaiseta paikasta missä on kotiloita tai muuta vastaavaa tuntuu että se auto on niitä paras vehje levittään eikä sitä tarvi tuoda kotiin kun yksi kotilo siittä sikiää kesässä satoja uusia ja kohta tapellaan niiten tapaja etanoitten kanssa ne levii vauhdilla jo suomessa
Tuo aamulukastelu ( ) ei välttämättä auta. Meillä on koko kesän ollut niin kova kaste, että se helpottaa valtavasti etanoiden kulkua, vaikka maa olisi muuten kuivaa.
Tuossa olen toivottomana kattonut, ku uusimmassa kukkapenkissä on pieniä perunanalkuja (hevonpeen mukana tulleita) ne ovat nyt lähes täysin syötyjä. Ku ne saa syötyä loppuun, siirtyvät muihin oikeisiin kasveihin. Eli perunanlehdet ovat herkkua.
(jos joku ihmettelee, miksi olen perunan alut jättänyt kukkapenkkiin, niin ihan isännän mieleksi. Meillä ei ole perunamaata ja se halus testata, kasvaako pikkutaimista yhtään mitää…)
Mumimyy, vaaleajouluruusua (H. niger) nuo näykkivät kyllä minullakin (mutteivät sentään kokonaan tapa), tarhajouluruusua (H. orientalis) / hybrideitä (H. x hybridus) eivät.
Listasin tuossa edellä sellaisia kasveja, jotka selviävät minun pihassani hengissä ja kukkaan paikallisesta etana- ja kotilopopulaatiosta huolimatta. Saattaahan akileijakin niille maistua (en ole katsonut lehtiä sillä silmällä), mutta ainakaan niin suuria tuhoja eivät tee, että kukinta häiriintyisi.
Aamiainen
ElluK - kipin kapin keräämään niitä etanoita pois sieltä kukkapenkistä ja ferramolia perään.
Zibuli en sillä kirjoittanut että ne syö myös noita kasveja vaan sillä että kun kiertelin pitkin pihaa etikkapurkki kädessä ja satuin juuri noista kasveista löytään kotilot pidin niille saarnaan että nyt olette ihan väärissä kasveissa ei teitin niitä kuulu syödä.
En tarkaan muista mikä jouluruusu on kyseessä mutta kukkii tummanpunaisin kukin mutta onneksi mulla on niitä vielä niin vähän että mitä syövät eivät juurikaan kärsi ja yritän parhaani mukaan pitään populaation pienenä keräämällä ja myrkyllä.
Lasken mielessä kun saan etikkapurkkiin yhden että taas tuli 300 pois mulla on kukkien välissä tyhjiä kukka purkkeja väärin päin menevät päiväksi sinne purkin reunoihin ja sieltä ne on hyvä napsia “säilykepurkkiin”
Minä olen jo ihan epätoivoinen noiden tappajaetanoiden kanssa. Kaikki minun punapäivänkakkarat on syöty. Minulla on uusia punapäivänkakkaran taimia ruukussa vielä, mutten uskalla laittaa niitä maahan, kun etanat tulee. Laitoin tullaisen metalliverkon ympäröimään punapäivänkakkaroita, mutta ne tulee siitäkin yli. No nyt naapuri sanoi, että hänen vanhemmillaan on sellainen robottiruohonleikkuri ja sen takia tontin reunoilla menee joku elektroninen systeemi ja heiltä on kuulemma sen myötä nyt etanat häipyneet. Tarvii varmaan meidänkin nyt sitten hommata sellainen, vaan niiden etanoiden takia. Syysleimutkin on jo syöty. Ainoa kasvi mihin löllöt ei koske on japaninjaloangervo täytyypä varmaan ruveta sitä sitten vaan lisäilemään.
Oho, täällä ei maistu syyleimut. Oikeastaan toivoisin, että joku nuo söisi, kun ovat liian räikeän värisiä pihaani. :-D
Jaloangervot ovat tosiaan etanankestäviä!
Tänä aamuna katsoin punaisia jouluruusujani, kyllähän niissäkin on lehdissä reikiä, mutten tiedä minkä tuholaisen jäljiltä. Mutta hengissä ja hyvinvoivina sentään.
Syysleimu on minun yksis lempikukistani ja siksi potutus kauhea. Nyt rupean kyllä keväällä lisäämään pelkästään sellaisia kasveja, mihin ne ei koske.
Zibuli sulla varmaan myös noita espanjansiruetanoita, kun asustelet jossain keski-euroopassa. Osaatko kertoa minulle jotain kasvilajeja lisää mihin tappajaetanat ei koske! Mä rupean jo luovuttamaan, parempi vaan ettei laita niitä kasveja, joita etanat tykkäävät mässäillä.
Värmland, juuri tuossa edellisellä sivulla luettelin omasta pihastani etanankestäviä kasveja ja laitoin linkin BBC:n sivulle. Useimmat linkissä mainituista kasveista pärjäävät myös Suomessa ja Ruotsissa. Nyt kun katson tuota luetteloa niin olinpa unohtanut mainita yhden pihani kaikin puolin sitkeimmistä kasveista, komeamaksaruohon.
Kyllä noista etanankestävistäkin aika monipuolisen puutarhan saa, vaikka tietysti harmittaa, jos juuri omat suosikit sattuvat olemaan liian maistuvia. Niille voisi perustaa yhden penkin, jonka reunustaa kuparilla ja miinoittaa pelleteillä, ja muualle puutarhaan laittaa vain sitkeämpiä lajeja.
Zipuli nyt vasta huomasin, että olit laittanut tuon linkin. Täytyy tosiaan vaan laittaa kasveja jotka eivät maistu löllöille. Punapäivänkakkaran saa unohtaa täysin vaikka se on yksi lempikukistani. Muuten, kun minulla on ruukssa juuri kasvamassa punapäiväkakkaran taimia, niin voiko ne jakaa ja istuttaa isoihin ruukkuihin? Ja ottaa ruukut vaikka talveksi tuohon kesähuoneeseen. Kun nuo isot ruukut ovat terassilla, niin siellä saa kukat olla rauhassa. Onnistuuko se?
Onks nää lehtokotilon poikasia? Pieniä on, yhtään isoa ei ole vieläkään löytynyt, mutta jos piha on ensi vuonna täynnä niitä isoja??? näitä poimein parikymmentä äsken hyvin tehokkaasti syötyjen hostien ja leimujen lehdiltä.
On poikasia. Kerää pois kaikki kun löydät niin ehkä montaa ei jää isoksi kasvamaan. Mutta onko niitä ympäristössä muualla?
voi peeveli, tota pelkäsinkin… ei oo muualla ympäristössä, joten ne on jonkun kasvin mukana tullu ilmeisesti türistä. kaikki löydetytki on oihan parin neliön alueella, joten ongelma on toistaiseksi ainakin osittain paikattavissa. ensi vuonnako nää on isoja?
Vissiin kai, en ole niin tarkkaan tutkinut kun löytyy jokaista ikäluokkaa ;p Syö ne pienetkin kasveja joten älä jää odottelemaan, tuleeko niistä isoja.
ne pienet on jo syöny niin tehokkaasti etten edes tahdo tietää mihin ne isot pysyvät
Kuunari; minäkin panikoin niitten Viron kasvian kanssa mutta kun ostin torilta parit miljoonakellot niin siellä oli juurella ihan hyvän kokoinen kotilo.
Mulla oli kyllä mustaherukkapuskassa muutama kotilo mutta ei ne tuon näköisiä olleet.
Noo ne tekee vaan vähän isompia reikiä. Ja lisää pikkuisia.