Ostin puutarhamyymälästä kauan haaveilemani metsäalppikellon ja oston jälkeen se odottelin kyläpaikan parvekkeella pari päivää kotiin pääsemistä. Eilen kun aloin sitä pakkaamaan, huomasin kasvin juurella ison ruskeanmustan etanan. Mielessä tietysti ensimmäisenä joku pelottava laji, kuten espanjansiruetana tms. Tuosta kasvista menee mullat todella tarkkasti vaihtoon, ärsyttävä tapaus.
Ostin kans Vaasasta kaksi kultatuijaa. Kotona tarkastin taimet ja sieltähän tipahti kaksi lehtokotiloa. Tutkin multaa ja siellä oli munia ja paljon, niitä oli niin syvällä juurakossa että pesin kaikki mullat pois. Pesuvedet suodatin hyttysverkon läpi ja kiintoaineet vein metsään kuivalle kankaalle.
Ikävintä asiassa on se ettei taimisto varoita asiakkaita kotilotartunnasta. Tietämättömät ihmiset vievät taimien mukana munalähetyksen puhtaalle tontilleen ja saavat ikuisen riesan.
Tästä pitääs nostaa oikia helevetti!
erottakaa nyt hyvät ihmiset ne lannoitusrakeet ja kotilon/etananmunat toisistaan
sekä tutustukaa hiukan nilviäisten elämäntapoihin
Levittelit sitten niitä kotilonmunia suoraan luontoon ;p
Lannoiterae on semmoinen kiinteä, ei tirskahda limaa siitä kun rutistaa. Ne rakeet on vissiin yleensä ihan siellä mullan seassa, kotiloiden sun muiden munat suht pinnassa.
tai pohjassa, helmiryynin näköisiä …no, kuka muistaa edes niitä
Kukaan ei oo seppä syntyessään. Juurihan minä vasta viime kesänä opin, että kastematojen käytävämulta ei oo etanoitten munia.
No niinpä, mikä on helmiryyni? :o
muistan tapauksen ja edelleen ihmettelen, olitko tosissas ?
hei lapsukaiset, se vanha juttu (kvg)
tärkkelysryynejä, maistui
Meillä lastenlapset pyytää Helmipuuroo.
Sammakonkutua, mukulana koulussa sanottiin tuolla nimellä… yököttävää ;(
Juu helmipuuroa mäkin keitän edelleen.
muistuttaa kotilonmunia
oho, lipsahti
mielestäni, voi olla niidenkin suhteen vanhoilla päivilläni muutan suhtautumista
Noni ne mä tiiän ;D Ja joillakin on vissiin ihan lannoiterakeen keltaisia munia myös.
No voi rähmä, mikähän taimisto se oli, et tietty saa sanoa ohrana, mutta … oispa hyvä tietää, kun Vaasasta on ostettu taimia ja meinasin ostaa lisää.
no jos selkeästi joku taimisto laiminlyö niin tottakai sen voi sanoa mutta vähän (tai jopa paljon), epäilyttää tässä tapauksessa
Minäkin epäilen vahvasti etteivät olleet lehtokotilon munia vaan lannoite rakeita kun syvällä mullassa olivat.
Lehtokotilo eikä muutkaan etanat muni syvälle multaa vaan pintaan tai jos kasvi on purkissa niin pohjaan pohjareikien kohdalle.
Jos löydätten etanoiten munia älkää niitä viekö metsään tai muuallekaan luontoon sillä keinon niitä lisäätte vaan lisäätte joka paikkaan.
Jos ei ole lämpökompostia mihin munat voisi laittaa niin musta jätesäkki on hyvä vaihtoehto multa sinne pussi visusti kiinni ja aurinkoiseen paikkaa tai sitten nuotioon ja poltaa multa.
Vaikka aika monella ihmisellä on se tyyli kun on pois omalta tontilta niin hyvä minua pistää vihaksi kun törmään metsässä vaikka noihin roskapusseihin niitä monet viskaan tunne johonkin metsä auto tien päähän eli poissa omista silmistä niin kaikki hyvin.
Meillä töissä on pihassa keräys laatikoita pahville, paperille, lasille, pahville, pattereille ja vaateille.
Sitten kun niihin tuodaan tavaraa varsinkin pahvilaatikoita ne viskataan sinne laatikkoon kokonaisena eikä siihen isoon laatikkoon mahdu montaa kokonaista laatikkoa mahdu kun ei viitsitä nähdä vaivaa laittaa niitä pahvilaatikoita kasaan ja kun keräys laatikko on täynnä jätetään viereen kasoja + muoviapusseja ja muita roskia se sitten arvaan minkä näköinen se piha on.
Pihan läpi ajaa linja autot + muut kahvila asiakkaat näkevät kuinka “siisti” paikka Hämeenkyrö on kun pahvi ja muuta roskaan lentää pitkin pihaa kun tuuli ja linnut levittävät niitä vielä hiukan lisää. Monesti tekisi mieli mennä väntään näitä ihmisiä nenästä kun nään että viskovat kokonaisia pahvilaatikoita sinne isoon laatikkoon tai jättävät viereen kun sisään ei mahdu.
Luulen että suurin piirtein kaikilla taimistoilla on lehtokotiloita ja joillakin tappajaetanoita eli jos ei ole vielä kotiloita omasta pihasta löytänyt niin kannataa tutkia kasvi hyvin eikä olla sinislmäinen ettei tuossa paikka niitä ole jos ei käydessä silmiin sattunut
Mun mies keräsi eilen illalla puolentunnin sisällä 522 siruetanaa Me laitetaan etanat aina ämpäriin, jossa on spriitä ja kansi kiinni, kun ovat kuolleet laitetaan ne roskapyttyyn. Jotkut täällä leikkaa vaan kahtia, mutta mä en ilkee tehdä sitä
Eiks ihan puhdas kotitalousetikka (50-50 etikkaa ja vettä) toimis ihan yhtä hyvin tai jopa väkevä suolavesi? Aattelin vaan hintaa. Suola ja etanat ei sit todellakaan sovi yhteen, oli sit sirullisia tai ei :). Omalla tontilla ei oo toistaiseksi vastaavaa ongelmaa, joten ihan ajatuksena tuli mieleen.