Tuholainen: Etana, kotilo

Vahvasti ukolta näyttää.

On se ukkoetana ja sehän ei sinänsä ole puutarhan tuholainen vaan syö lähinnä lahonneita lehtiä ja sieniä. Lapsena olen viimeksi mummolassa nähnyt. Näiltä aina kysyttiin poutasäätä :wink:

Ilmankos se on tulossa meille sisään…:slight_smile:

Näitä ohutkuorisia meillä oli tänä kesänä jonkin verran mitä etanoita sitten nämä ovat?

Nuo on ymmärtääkseni meripihkakotiloita.

Onko nuo pahoja tuholaisia? Kuinka yleisiä ne ovat Suomessa kun en ennen ole niitä huomannut.Jokaisen olen saatellut henkimaailmoihin kun olen nähnyt.

En tiedä onko pahempia vai vähemmän pahoja tuholaisia, kasveja syövät. Itsekään en ole kovin moneen törmännyt.

Niitä elää ihan luonnonvaraisena Euroopassa ja osassa Aasiaa (tiesi google).

Lähinnä olen lukenut ja kuullut niistä lemmikkeinä.

Olen myöskin puutarhassa toimittanut ne pois päiviltä kuten lehtokotilotkin.

Onhan kotilo kaunis, mutta liika on liikaa ja esim. tämä sateinen ja koko ajan märkä kesä on ollut ihan mahdoton.

Silloin tulvallakin kotilot kiipesivät lapion varteen turvaan-osa killui tulvavedessä mutta en tuntenut sääliä enkä armoa.

Aina pahenee, kun syksy on vielä lämmin ja vetinen…kotilot vaan jatkavat eloa.

Kuulemma runsaasti esiintyessään meripihkakotiloista voi olla haittaa puutarhassa, mutta harvemmin kai niitä niin runsaasti esiintyy.

Eilen lopetin peltoetanoiden “ruokkimisen” ja pistin buffetin palstalla kii. Ukko pyöräytti jyrsijällä koko alueen sileeksi. Joka ikistä ruusukaalipalleroa oli maisteltu ja lantunlehdet ja mangoldit riekaleina, vain muutamia tuhoja mainitakseni. Jos ensi kesästä tulee yhtä sateinen, saa kateviljelylle jälleen heittää hyvästit. Arveluttaa nytkin viedä talvivalkosipuleille lehtikatetta. Mikäs sen mukavampi talvehtimispaikka niille niljakkeille! :frowning:

neljännesvuosisadan kateviljellyltä tontiltani löysin tänä kesänä kolme (3) etanaa enkä yhtään kotiloa. eikä nakertelujälkiä näkynyt myöskään. olen edelleen sitä mieltä, että kateviljely ei lisää etanoiden määrää, niin ettei siitä sen vuoksi tarvitse luopua:-)

(aikaisemmat juttuni näyttäisivät löytyvän etana/mai-lee haulla)

Niin, mikäköhän siinä sitten on, ku minäkin pyrin kattamaan (lähinnä hake ja/tai ruohonleikkujätteellä) kaiken mahdollisen mihin se kate vaan riittääkään ja mullakaan ei oo kotilot viihtynyt ollenkaan ja peltoetanoita on nyt tänä vuonna löytynyt koko pihasta kaksi.

Mun tädillä on oikea riesa (olisko just noita meripihkakotiloita) kotiloista, jotka hän sai pihaansa eräästä lähikukkakaupan perennoista, mut meiltä en oo löytäny semmosta ensmäistäkään, vaikka olenkin monia kasveja multineen tädiltäni kiikuttanu omaan pihaani tässä vuosien mittaan.

Kateviljelen myös, luulisi sadekesänä kuhisseen etanoita vaan ei. Parissa paikkaa peltoetanoita on muutamia ollut, pois olen poiminut aina nähdessäni  kukkapenkin uusissa kohdissa ilman katetta. Monenlaista pieneläjää mullassa vilistää, ilmeisesti ovat nälissään olleet tuhmia etanoiden aluille. 

Minäkin olen ihmetellyt kun ei ole etanoista ollut riesaa vaikka kesä oli näin sateinen. Onneksi ei ole ollut milloinkaan. Kateviljelen, joten kyllä olen ajatellut että voiskohan tulla ongelmia. Lehtokotiloita en ole nähnyt koskaan. Onneksi. Tuon meripihkakotilon näköisen (oli noin 1cm) olen yhden kerran nähnyt viimekesänä.En kylläkään tiennyt mikä se oli. Tuo ötökkätietous on minulla aika puutteellinen. Oliskohan minun pelastus se että meillä pesii aika lailla musta- ja punakylkirastaita. Näyttävät olevan (vähän liiankin) ahkeria tonkimaan noita katteita.

Ei ollut etanoita meilläkään. Joskus on ollut enemmän. Ja ehkä silloin käytin katetta jopa vähemmän kuin nykyään. Kaksi lehtokotiloa löysin pihasta kuunliljoista, joilla ei ole katetta. Olivat ensimmäiset lehtokotilot meillä. Onneksi en enempää heitä tavannut. Isäntä muuten paistoi ja söi nuo kaksi ;D.

Linnut pelmuuttavat katteiden seasta etanat aika tehokkaasti. On mielestäni ihan tuurissaan minkälainen etanavuosi sattuu. Vaikka nyt on ollut tosi sateinen kesä, niin etana/kotilovaurioita ei ole juurikaan ollut. Ja kyllä - kateviljelen kaiken mahdollisen. Eli siis ihan kaiken. Joskus taas tulee huipppuetanavuosi, jolloin niitä piisaa ja piisaa. En tiedä logiikkaa tälle, mutta katteesta saavat kyllä hyvän suojan. Onneksi linnut ovat valppaina. Siilit olis toinen hyvä, mutta semmoisia meilläpäin ei ole.

Meillä on isoja ja pieniä siilejä. Toivottavasti etanat maistuvat. Myös myyrien pesillä pitävät ruokapidot.

Omassa pihassa en oo nähnyt kotiloita, mutta naapuri raportoi just nähneensä kaksi ja arveli, että ovat muuttamassa tännekin. En tiiä pitäiskö huolestua. Etanoista ei oo ollut isompaa kiusaa, jonka olen arvellut johtuvan siitä, että pihassa asustaa siilejä, lintuja ja oravia. Myyriä ei kaupunkipihassa ole näkynyt, eikä toivottavasti näykään, jospa nuo muut pitäisivät kotilotkin aisoissa. Siilejä syötän ihan tarkoituksella vasta syksymmällä "talvivarastoon", syökööt kesällä etanoita.

hei. jos joku vielä löytää niitä raidallisia kotiloita ni vinkatkaapa mulle :smiley: mä voisin huolia niitä muutamat elävänä :3 lehtoja yms. haittakotiloita lemmikkinä mulla :smiley:

No huh!! Minkäslainen asumus heillä oikein on vai saavatko vaellella ihan vapaasti? Niitähän on kohta ihan pilvin pimein 

heh ei nyt ihan vapaasti saa vaellella, asuvat lasisessa terraariossa ja munivat tosiaan ahkerasti mutta pikkuisia hankala saada pysymään hengissä :confused: mulla siis lehtokotiloita ihan luontoja, 1 meripihkavauva ja pikkuisia lehtoja pakasterasiassa jossa sammalmätäs ja turvetta pohjalla :smiley: aikuset muni sinne sammaleeseen ni laitoin semmosenaan sen pikkupurkkiin niin nyt on pikkusen pysyny hengisä :slight_smile: välillä porkkanaa yms. laitan ruoaksi ja kalkkijauhetta ripottelen :slight_smile: mukavia otuksia eikä aiheuta allergiaa :wink: helppo ja söpö lemmikki :slight_smile: