Tuholainen: Etana, kotilo

Mulla on sellainen muovikannu, kannellinen, pohjalla eitkkaa ja sinne sitten tiputan kotilot, eivät kiipeile eivätkä enää katoa mihinkään. Turun Sanomissa oli tänään kirjoitus mm. kotiloista, joilla on tänä kesänä ollut ihanne olot. Siellä myös lueteltiin paikkoja, lähinnä Turussa, jossa on löytynyt espanjansiruetanoita. Hyi olkoon, kuvakin oli kokonaisesta joukosta kotiloita.

Tuommoiset 60 kotiloa keräsin tänä aamuna.

Ohranalle iso kiitos linkistä, tilasin kerralla kahden vuoden tarpeiksi kerralla eli 25 kg ja tavara oli meillä 10 päivää tilauksesta.

Kiitos kiitoksesta, Muorinkukka!

Laitan tähän hyvän uutisen, niitä etanarintamalla ei juuri ole näkynyt. Näyttää siltä että olen voittamassa kotilosodan tai ainakin hallitsen sitä. Keväällä alkoi pikkukotiloita löytyä tasaiseen tahtiin mutta vain kaksi aikuista. Ferramol-kesän jälkeen on nyt ehkä kuukausi viimeisen pikkukotilon näkemisestä, aikuisia nolla kevään jälkeen. Tilanne on jatkon kannalta helpompi koska naapureissa ei kotiloja ole.

Siis uskomatonta. Norjassa on myös iso ongelma etanoista. Nyt siellä maksetaan kilohinta etanoista, jos ihmiset viitsii keräillä niitä. Etanat viedään määrättyyn paikkaan, jossa ne tuhotaan ja sitten niistä vielä maksetaan kilohinta. Mies sopivasti työskentelee norjassa, pitäisikö tässä laittaa rahoiksi. Kai se sama on tuleeko etanat ruotsin puolelta kun tässä ihan rajan tuntumassa asutaan.
Täytyypäs ottaa selvää mikä se kilohinta on

Pitääks tuonne kukkapenkkiin järjestää jokin yöpartio, vai miten te löydätte ne kotilot?

Ihan uus ja tyhmä näitten etanoitten kanssa…varjon puoleinen kukkapenkki kuitenkin täynnä reikäisiä hostia, kosmoskukkaa, kevätesikkoa jne…joten jäljet johtanevat aika vahvasti etanoihin. Siiliäkin täällä kyllä on, mutta taitavat saada riittävästi ruokaa naapurista, joten eivät ole hurjasti avuksi 

Yksi helppo ja hyvä keino on laittaa lauta (ihan minkälainen vaan) maata vasten sinne kukkapenkkiin tai sen reunaan. Sen verran pitää olla irti maasta, osittain, että kotilot mahtuu sinne alle. Kotilot kerääntyy mielellään sinne sitten lepäämään päiväksi, joten ne on helppo sieltä kerätä.

Kokeilin eilen laittaa kupariputkesta ympyränmallisen kehän ja laitoin kehän sisälle koirankakkaa. Ei auttanut kupari mitään puolentunnin päästä kehän sisällä oli hirveä määrä etanoita syömässä kakkaa. Onneksi ei ostettu enempää sitä kallista kupariputkea. Minulla on juuri suomesta porukkaa täällä kylässä ja olivat todella järkyttyneitä tästä etanamäärästä…

Ootteko kokeillut kahvijauhetta sitä käytettyä. Sen pitäisi kai auttaa eivät mene kahvin yli. Joku jos viitsii voisi kokeilla sellainen jolla on paljon etanoita mulla niitä on vielä onneksi vähän että joudun niitä oikein etsiin että saisin muutaman purkkiin kerättyä sikai mun kokeillu ei ole luotteva. Kahvia mun yksi tuttu on Hesassa levittänyt koko tontin ympäri eikä kai ole yhtään etanaa ei kotiloa eikä sirua tontilla sitä en tiedä kuinka hyvin sen naapureissa niitä on eli en ole asian luottevavuudesta kovin varma

Mä kokeilin viime vuonna tuota kahvia laittaa päivänhatun taimien ympärille, kun ne joutuivat aina etanoiden suuhun. Toimi, mutta sitä pitää aina käydä lisäilemässä.

Täytyy varmaan tehdä taas kahvinporo-koirankakka testi.

(ällövaroitus)
Pois pitäis päästä, mutta kuuma kylpy odottaa.
Viiden minuutin pihakierroksen saalis.
etanoita

Miten löytää etanat + kotilaot. Vain katsomalla lehtien alapuolelle, sateen jälkeen pensaiden ja kukkien lehtiä. Siellä niitä kököttää rinnakkain, erikoisesti illalla ja aamulla, sekä sateen jälkeen. Mikään laudat, kahvin porot, oluet on ollut turhaa. Vain poiminta ja Ferramol. Pienet kotilot eivät kyllä saa rakeista myrkkyä. Olen laittanut hiekkaan sekoitettua Rautasulfaattia kevyesti pensaiden juurille. Tuloksena on ollut tyhjät kuoret, kuten isoista Ferramolin jälkeen. Sateinen kesä on hiukan haitannut " herkkujen" vaikutusta.

Hyviä uutisia etanarintamalta
Paruin täällä kesäkuun alussa, kun löysin kolmisenkymmenta oranssia etanaa puutarhastani. Olin ihan varma että espanjansirut ovat nousseet maihin. En tiedä mitä lötjäkkeitä olivat mutta kun kylvin puoli kiloa Ferramolia kuolivat pois. Naapureilla ei etanaongelmaa ole, joten pääsin säikähdyksellä. Mutta sen jälkeen olen syynännyt uudet kasvit todella tarkkaan

Zipulilla näyttää olevan aitoa tavaraa…

Onko tuo Ferramol vaarallista pieneläimille, eli siilit, sammakot, kissat…

Mikä kotilo on Zibulin kuvassa tuo keltainen jossa ruskeat raidat ei minusta ole lehtokotilo

Valkohuulitarhakotilo, näkee harvemmin Suomessa. Asuukin vain ihan eteläosassa Suomea.

Kiitti R.T.

Valkohuuli on, ainakin nimen perusteella; en ole huuliaan tarkemmin tutkinut. Nätti kuin mikä, eikä kaikkein pahin puutarhatuholainen noihin isompiin verrattuna. Mutta useasti olen noita yhyttänyt syömästä reikiä kasveihin, joten kerään pois jos sillä asialla olen.

Mikäs se tämä tuholainen on, ukko vai joku muu ?