Tuholainen: Etana, kotilo

En luottaisi mihinkään neuvoon mäntysuopakäsittelyn ajasta/määrästä. Kannattaa vaan hyvin puhdistaa juurakko ja keksiä jokin karanteenisysteemi ennen kuin istuttaa juurakon maahan.

Hoyabella mistä ostit ? Muutama vuosi sitten tilasin Saksasta, tuli kotiovelle ihan vaivatta mutta viime vuonna eivät enää Suomeen lähettäneet ja mistään en löytänyt firmaa, joka olisi Suomeen suostunut lähettämään. Ostin sitten Agrista 10 kg säkin, onhan sekin huikeesti halvempi kun joku kilon paketti. Nyt en tarvitse lisää kun viimevuotisia rakeita on vielä jäljellä mutta kun loppuvat niin uusi haku päälle.

http://www.heinrichs-agrar.de/ Vuosi sitten tuolta toimitettiin postitoimipaikkaan. Myyjältä tuli s-postiin tilitiedot ja maksun jälkeen parin viikon päästä tuli perille.

Ja muistaakseni Derrex-tuotemerkillä myivät mainostaen parempaa kosteudenkestävyyttä.

Ihmettelen kun kotiloita ei olekkaan tänä keväänä (vielä) näkynyt, onko ferramol ja viimekesäiset maustekylvöt, valkosipulit ja etikka-chiliseokset vihdoin tehonneet, vai oisko myyrät ja varikset popsineet. Ei kyllä ole ikävä heitä ollenkaan ja toivottavasti pysyvätkin kaukana, niin ja kaikki kahvinporot olen myös kylvänyt tontin reunoille…

Neuvokaas nyt …sain tänään pari pussillista kivoja taimia ja kotiin tullessa huomasin että multapaakut oli täynnä kotilon/etanan munia.Keltaisia ,isoja. Meillä ei täällä vielä kotilo ongelmaa ole,joten miten teen.Huuhtelenko ne,upotanko saippua veteen vai poltanko kaikki? Neuvoja kun on monia.

Nasty, ilman muuta huuhtelet kaikki mullat pois !

Mullakaan ei ole etanaongelmaa kun on hiekkamaa enkä edes tiedä miltä ne etananmunat näyttää.

Kammottava tilanne. Kotilon munat ovat nuppineulanpään kokoisia ja valkoisia, parin sentin syvyydessä. Keltaiset voisivat olla lannoiterakeita, kokeile napsahtaako keltaiset rakeet kuivana, munat ei tiettävästi napsahda? Mäntysuopavedessä liotin taimeni vastaavassa tilanteessa, olin hyvin, hyvin hämmentynyt.

etana-> "...läpikuultavan harmaita ja pyöreänsoikeita."
kotilo-> "...nuppineulan pään kokoisia, vaaleita, läpikuultavia palloja"
kirkaan keltaisia (tai vihreitä tai sinisiä) palloja epäilisin kastelukiteiksi

Nasty, jos ne oli sieltä taimitarhalta saatuja taimia niin vois kuvitella että tosiaan on kyse kastelukiteistä?

Nuu, nämä on sen ystävän pihasta,hän oli tänään taimitarhalla tapahtumassa töissä. Munia löytyi itse asiassa kahdenlaisia…toiset läpikuultavia,harmaita ja hyytelömäisiä (etana) ja siiten enempi siis vaalean keltanen/osa valkoisia. Sisällä oli valkeaa limaista nestettä. Onko kotiloita? Kastelukiteethän on kovia, mitä olen ennen nähnyt?

Toivottavasti olen siis väärässä ja huoli turha. Upotin ne kuitenkin mäntysuopa veteen yöksi.Oli niin hienoja taimia muuten että harmi jos ei saa puhtaaksi.

Kai ne juuret saa pesemällä puhtaiksi ? Minulle vieras asia mutta oon käsittänyt että juuret kunnolla pesemällä ei ole huolta. Varmaan tietoa löytyy jostain (tästä ketjustakin ?) .

Näin on. Ihan uusi asia minullekin. Liotan ja pesen puhtaaksi…josko ne siitä puhdistuu. Luenpa iltapuhteeksi ketjun vielä tarkkaan läpi. kiitos kaikille jo nyt.

Pihassa ei oo ennen ollut kiusaa etanoista eikä kotiloista, mutta nyt, kun kotisiili näyttää kaikonneen pysyvästi, näkyi jo viime kesänä molempia. Etanat saan varmaan pidettyä kurissa, mutta mikä tää kotilo on? Yritin etsiä kuvaa, mutta en jaksanut kahlata ketjua läpi, joten menin Wikipedialle. Lehtokotilon kuva on aika saman näköinen, mutta 15-25 mm on minusta liikaa, kaikki näkemäni ovat olleet alle sentin läpimitaltaan. Olisko se kuitenkin takkukotilo, josta Wikin mukaan ei ole suurempaa haittaa. Harvakseltaan näitä on näkynytkin, tartteeko huolestua vai ei? Rastaita, variksia, harakoita ja oravia pyörii pihalla, oisko niistä apuja? Tässä kuva kotilosta:

kuva

Hoyabella, mistä päättelit tään lehtokotiloksi - vai päättelitkö? Oon nyt kahlannut lisää kotilosivuja ja mm. tässä ketjussa sivulla 100 on prikulleen samanlaisia, jotka oli päätelty takkukotiloiksi. Muistelin, että olen nähnyt näitä viime ja tämän kesän aikana yhteensä toistakymmentä, ja jokainen on ollut alle sentin läpimitaltaan. Lehtokotilo on kuvauksen mukaan 15-25 mm kokoinen. Tarkoittaakohan se kuoren kokoa vai pitäiskö kaivaa eläin sisältä mitattavaksi? Lehtokotilot ovat kuvissa myös värikkäämpiä kuin nää pikkuiset, jotka ovat suunnilleen navettakissan värisiä.  

En ny kehtaa mennä ulos taskulampun kaa kattomaa, mut miust lehtokotilol on vähemmä “kierteitä” kotilos. Onha nekii pienii kunnes kasvaa isox, ja käsittääkseni väri riippuu siit mitä on syöny.

Ei huolta, vaaraton kotilo on kuvassasi, noita lituskaisia pienellä kierteellä olevia navettakissan värisiä on pihalla ja luonnossa siellä täällä harvakseltaan. Voi ollakin takkukotilo, kierukotilon ja rusko kotilon nimeä käytän myös.  

Lehtokotilon kyllä tunnistaa isosta koosta kun näkee, musta jalkaosa näkyvillä otuksen madellessa, eikä se malta piilotelle kuoressaan kauaa kämmenellä, kun jo esiin tunkee.

Noi pienet kierteiset on litteitä kuin dallaspullat, lehtokotilot pulleita kuin korvapuustin puolikas kyljellään kierteen pää yläspäin. Varmuuden vuoksi kerään kaikki pois näkiessäni.

Araminta, minusta nuo tuskin ovat lehtokotiloita. Ne ovat vähän valjun näköisiä lehtokotiloiksi ja jos kotilot ovat nyt kaikki alle sentin kokoisia niin tämä tukee myös sitä, että eivät ole lehtokotiloita. Lehtokotilot talvehtii aikuisina ja tähän aikaan ei vielä ole syntynyt uutta sukupolvea eli lehtokotilot ovat nyt aikuisen kokoisia eli leveys yleensä reilu 2 cm.

Takkukotiloita saattavat hyvinkin olla. Niillä on kuoressa pieniä karvoja. Ootko tutkinut?

Kiitos, päätän sitten, että ovat vaarattomia. Jos ne kasvaisivat isommiksi, olisin jo varmaan nähnyt yhden aikuisen. Ja dallaspulla on oiva kuvaus olion muodosta, eikä ne todellakaan ole innokkaita lähtemään liikkeelle.