Onks tää? Tuli kesädaalian mukana.
On, musta ja pyöreän korkea. Olipa hyvä että huomasit heti!
Vaalea raitahan sillä on. Se on sitten vaan R.I.P.
Työmatkalla on pari kohtaa, missä noita pahuksen kotiloita vaeltelee. Aina yritän ajaa pyörällä niiden yli. Rusahtavat mukavasti pyörän kummin alla. Yksi kotilo vähemmän nyt… sata vähemmän syksyllä. Jostain tällaisen luin.
Aramintan kotilot eivät ole lehtikoteloita, mutta kyllä nyt jo on pieniä lehtikoteloita liikkeellä. Munat nimittäin talvehtivat ja kuoriutuvat heti keväällä aikaisin.
Hih, samat harrastukset Maariankellon kanssa, minä vaan ajelen yli rattailla ja poikia olen sit kehottanut ajamaan yli pyörällä
Meillä on muutaman sadan metrin päässä tontista paljon lehtokotiloita, mutta tänne eivät onneksi ole ilmestyneet. Niitä kuitenkin aina ohikulkiessa liiskaillaan, jos nähdään. Viikko sit oltiin pyörillä liikkeellä vähän ennen puoltayötä, ja silloin tosiaan rutina vaan kuului ajellessa.
Tuholainen meinasi tuhota meidän vuorimännyn taimen .
Sattumalta kävelin se ohi ja tuumasin , että miten se näyttää vähän oudolta, lähemmpi tarkastelu pisti jo mut toimiin vaikka ällöttikin:(
Mäntypistiäiset oli popsineet jo muutaman verson kaljuksi , ei auttanut muu kun hakea paksut puutarha hansakat ja nyppiä ne ne pois vesiastiaan, oli iljettävää kun tuntuivat pehmeiltä hanskankin läpi.
Jos tämä viesti sopii paremmin johonkin sopivampaan osioon , saa siirtää.
Valvoja voisi siirtää tämän viestin mäntyosioon , anteeksi vaivasta !
Espanjansiruetana löytynyt jo Rovaniemelläkin ja syö koirankakkaakin. Artikkeli HS
Hei kaikille! Muutama vuosi sitten kirjoittelin tällä palstalla noista espanjan tappajaetanoista.
Nyt siis olen asunut täällä Ruotsissa 5 vuotta ja olemme taistelleet noiden tappajaetanoiden kanssa koko sen ajan. Ei auta mikään. Rahat ei kertakaikkiaan riitä enää Ferramoliin ja eipä siitä paljoa ole hyötyä, kun naapurit ei näe ollenkaan vaivaa etanoiden torjuntaan.
Eli haluan teitä tosissani varoittaa, että jos yhdenkin löydätte niin siinä vaiheessa taistelu on jo turhaa. Etana nääs voi kulkea 50 metriäkin yössä, eli ei todellakaan auta jos juuri sinä myrkytät ja vaikka vierusnaapuritkin myrkyttää.
Teillä siellä suomessa pitäisi kuntien välittömästi puuttua tilanteeseen ja kustantaa ne myrkyt alueille missä espanjansiruetanaa on tavattu. Täällä ei kunnat tee mitään, tuho on valmis. Ei auta enää mikään. Luonnonkatastrofi on iskenyt.
Kaikkemme ollaan itse yritetty tehdä. Ei auta meidän keinot. Ei voi muuta kuin itkeä ja olen jo miettinyt, että pitääkö ruveta poistamaan noita minun hienoja kukkasia, koska ikävä kyllä nyt minun puutarha on kuin bufee etanoille. Toivon sydämmestäni, ettei etanantorjunta ole vielä liian myöhäistä siellä kotosuomessa.
kolmen päivän takaa on tämä uutinen meidän tilanteestamme
mai-lee luin tuon aikaisemmin ja tuokin vielä, että koirat voivat saada etanoista keuhkomadon. Se on vaarallista koirilla ja minulla tietenkin myös koira…niinkuin tuosta yläkuvasta näät niin täällä keräillään joka ilta. Illat menee mukavasti keräillessä. Joo kyllä keräämällä pääsee eroon ehkä hieman, mutta kun menee tunnin päästä uudelleen keräämään niin sama armeija taas pihalla. En käsitä mistä niitä sikiää, se on varmaa, että ne ei koskaan keräämällä lopu, mutta toki parempi kerätä, kuin olla tekemättä mitään. Ferramoli auttaa muutamaksi viikoksi hieman, mutta sitten ne tulee taas. Ei kellään tavallisella ihmisellä ole varaa viljellä ferramolia parin viikon välein. Kallista puuhaa…
Voi kauhistus, onneksi täällä ei ole edes tavallisia etanoita! Joitakin kotilonkuoria näkyy joskus, kait ne linnut syö pois!
Me kun bongattiin kotikadulla liisteröivän espanjansiruetanan…siis niin oletan koska se oli valtavan pitkä…liitskasin sen tiehen heti !
Nyt hysteerisenä ferramolia hosta-perenna penkkiin askillinen …
Tän viikon löydökset oli tosiaan KYY ja siruetana…
Mutta raparperilehtienkään alla ei ollut elämää kun menin tarkistamaan.
Nyt täytyy varoo koirien takia ja kasvien takia…voi räkä…
Miraemmi otan osaa jos se oli espanjalainen. Siitä se helvetti sitten alkaa. Minä olen yrittänyt kaivaa ja ettiä niitä halvatun munia, mutta en ole koskaan löytänyt ne laskee ne johonkin maanrakoon ja on aivan toivotonta löytää niitä. Se espanjalainen voi siis hedelmöittää itse itsensä ja yksi yksilö voi tuottaa 400 jälkeläistä kesän aikana. Aivan toivotonta. Löysin yhden ruotsalaisen linkin, jossa sanottiin, että pitäisi tehdä maansiirtoja, eli kuoria maata 10 cm ja tuhota se maa, niin sitten olisi toivoa päästä niistä eroon.
Siis kyllä tässä on jo monta itkua väännetty ja nyt harkitsen että poistan minun hienot sormustinkukkani ja Bellikset, etanat suorastaan herkuttelee niillä ja juuri nämä kukat houkuttelee ne meidän tontille.
Sitten on tullut vielä tällainen pikku ongelma…siis kun ollaan sitä kallista ferramolia nyt tänne levitelty, niin nyt siis ovat varikset tulleet tänne ja syövät sen ferramolin. Siis raivostuttavaa ja nyt olenkin laittanut jokaiseen kukkapenkkiin ferramolin ja sitten penkkien ylle verkot etteivät varikset pääse.
On se varis muuten ovela lintu, kun ne ekaa kertaa tuli niin heräsin kuudelta aamulla kauheeseen raakkumiseen ja kun katsoin ikkunasta niin siellähän ne popsi mun kallista ferramolia. Tietty juoksin ulos ja huusin kuin hullu ja ne häipyi, mutta seuraavana aamuna ne olivat taas siellä, mutta aivan hiljaa…sellaista taistelua täällä.
Jospa se oli ukkoetana, ne peräti syövät tavallisia etanoita. Tukholmassa on hurjasti espanjansiruetanoita, käveleminen retkeilypolkua oli hankalaa kun kokoajan lipsut kengät limassa. Valkoisia ja mustia ukkoetanoita myös.
Meillä on noita ukkoetanoita myös, alussa säästettiin ne, kun kuultiin, että ne syö muita etanoita, mutta ne syö vaan niitä kuolleita etananraatoja.
Metsissä täällä on tosi paljon niitä isoja mustia metsäetanoita, mutta puutarhoissa jyllää espanjalaiset. Samoin noita espanjalaisia on teillä liiskaantuneena joka paikassa, että ymmärrän Valtsua, josko oli vähän vaikeeta lenkkeillä Tukholmassa.
Luin jostain, että hanhet syö noita espanjalaisia, mutten usko sitä, kun ne eivät kelpaa variksillekkaan.
Ostin Plantagenistä asterintaimia ja jo seuraavan päivänä ne olivat kauttaaltaan täynnä pieniä etanoita. Uskon niiden olevan espanjansiruetanan munista juuri kuoriutuneita poikasia, koska väri täsmäsi aikuisiin. Tuli varmaa niiden taimien mukana. Tuhosin niitä kymmeniä illan aikana, ja seuraavana päivänä niistä ei ihme ja kumma ollut jälkeäkään. En ole aiemmin omassa puutarhassa näihin törmännyt ja toivon että sain verotettua poikasia riittävän paljon, että en niitä vähään aikaan tapaakaan. Lähiseudulla niitä on ollut runsaastikin, mutta tämä oli tosiaan eka kerta kun omalla pihalla oli.
Sanokaa, ettei tämä ole se, mitä pelkään...
Pituutta noin 5 cm ja kyljessä tumma raita. Sarvet olivat vartalon väriset, ei mustat.
(Sen selkäpuolelta lähti tuollaista oranssia väriä/limaa...)