Tuholainen: Etana, kotilo

Muutama viikko sitten näin ekat espanjansiruetanat livenä - ei sentään omassa pihassa, vaan aika kaukana tytön luokan peltotilkun liepeillä. Sinisoinnun etana ei näytä selkeästi espanjalaiselta ainakaan tuossa kuvassa, mutta vannomaan en mene kuitenkaan. Eikös espanjansiruetana ole musta tai oranssihtava ja kroppakin on erilainen.

Kyllä tuo varsin osuvasti on siruetanan näköinen… varsin hyvä tunnusmerkki on tuo ‘puhjenneen näköinen rakkula’…lisäksi jalkaa kiertää tummatiilen värinen raita.

Espanjansiruetana – Vieraslajit.fi

Tuon linkin perusteella en sanoisi espanjansiruetanaksi. Muillakin etanoilla on tuo ‘puhjenneen näköinen rakkula’ eikä espanjalaisella ole sivujuonteita.

Olen aika paljon katsellut kuvia netistä espanjalaisista, eikä nämä minun etanani mielestäni ihan vastaa ulkonäöltään niitä kuvia. Suurin eroavaisuus on mielestäni tuo tumma raita kyljessä, jonka alla vaaleampaa väriä. Jalka ei noilla myöskään ole yhtä tumma tai selkeästi erottuva kuin kuvissa. Toki näitä on eri värisiä, eli kaipa tuollaiset pienet erot ovat mahdollisia. Tosin kokokaan ei ihan täsmää. Keskenkasvuisia vasta?

kuva

Tässä kuvassa näkyy vähän peräpäätä tarkemmin. Valitettavasti en tämän parempia kuvia saanut keinovalossa.

Eli niitä on siellä useampia? Voihan tuo tietty olla se harmaan vihertävä versio. Toivottavasti ei ole.

"Yksilöt voivat olla myös harmaan vihertäviä, jolloin niillä on usein tumma sivujuova ja kilvellä lyyramainen kuvio." sanotaan sll.fi:n sivuilla Espanjan siruetanoista. En ollut tiennytkään tuosta. Lyyramainen kuvio?

Juu, noita minun kuvan otuksia on löytynyt useampia nyt loppukesästä, kompostorin takaa, "ei-kenenkään-maalta". Mulla on siinä rajalla lauta-ansa. Omalla pihalla on lähinnä pieniä tavisetanoita, mutta tänään kävin saalistusreissulla läheisen ojan pientareella, muutaman metrin päässä rajastamme. Sieltä löytyi ehkä neljä tällaista, muutaman kymmenen lehtokotilon lisäksi. Yhtään noita suurempia yksilöitä en ole löytänyt. Ihan sellaisia pieniä oranssin keltaisia kyllä.

Lisäys: Lueskelin lisää etanoista. Peltoetanakin voi kasvaa 5 cm mittaiseksi, hentoharjaetana on kellertävä, ja metsäetanalla on tumma juova kyljessä. En siis vaivu vielä epätoivoon. Aion kyllä heti huomenissa tehdä Ferramol-viljelyn ja muistutan ruohonleikkuuvastaavaa, että pitää myös heinikon kompostorin takana (= tontin ulkopuolella) matalana.

Pakko laittaa vielä tähän lainaus Wikipediasta, jonka ansiosta saanen unta tänä yönä.

"Täyteen mittaansa venynyt metsäetana on 5–7 cm pituinen. Eläimen pohjaväri vaihtelee kellertävän ruskeasta oranssinruskeaan. Sekäpuolen keskiosa on muuta ruumista tummemman ruskea ja kyljissä on yleensä tummat pitkittäisjuovat, joista oikealla kyljellä oleva kiertää hengitysaukon sen yläpuolelta. Kilvessä on tummat reunajuovat. Joskus tavataan tasaisen tummanruskeita yksilöitä. Hengitysaukko on oikealla kyljellä kilven etuosassa. Antura on väriltään vaalea ja eläimen tuottama lima oranssia."

Kuulostaa hyvältä :slight_smile:

Ps. Metsäetana kuuluu siruetanoiden heimoon. Se on Suomen yleisin etana. (Wikipedia)

Kauhulla luen teidän etana juttuja. Ei kiva ollenkaan. Eikö linnut syö nuita espanjanmörköjä? Nehän ois muhkeita saaliita, niin luulis kelpaavan ensimmäisten joukossa. Mutta joo, astetta iljettävämmän näköinen kaveri, kun roikkuu limavanan varassa. Örk.

Meillä ei onneksi ole paljoa mitään etanoita (koputan puuta), vaikka luulis kostealla pihalla olevan oikea invaasio. Tai sitten niitä on paljon, mutta lintuja on suhtteessa myös paljon. Ei voi tietää. Ainoastaan semmosia ihonvärisiä jonkun sortin “suomukuvioinnilla”, jotka näyttää viihtyvän maatuvan kaarnan ja maassa rötköttävien puitten seassa. Erityisesti mänty näyttää olevan pop. Ei oo aavistustakaan mitä ne on. Aika pieniäkin ovat, venytettynä max 6cm, muuten semmosia lidlin juustonaksuja. Harmittomia ovat olleet. Mutta ihan vain varalta olen niitä tarjoillut viiriäisille herkkuina, kun ne kuiten tykkää niistä. Jos joku tunnistaa minun huonosta kuvauksesta tuommosen puuspesialisti etanan, niin oishan se nimi kiva tietää. Vois sitten lueskella enemmänkin niistä. :slight_smile:

Korkeasaaren eläimet koemaistavat espanjansiruetanoita: Metro.fi  Onpa hyvä asia kerätä ja kokeilla.

Aamulla kävin tarkastamassa lauta-ansan tontin rajalla, ja siellä oli taas tällainen hieman kookkaampi (noin 5 cm) oranssinruskea etana. Päivänvalossa sain siitä paremman kuvankin, ja kyllä otuksen ulkonäkö ym. täsmää hyvin Wikipedian kuvaukseen metsäetanasta.

kuva

Siruetana siis tämäkin, mutta ei onneksi espanjalainen.

Espanjansiruetana ja sen hävittäminen

mitähän kaikkea vielä seuraakaan?

Olen myös sitä mieltä, että metsäetana. Rehevissä paikoissa niitä voi olla loppukesästä/alkusysksystä paljon. Metsäetanan lima on oranssia, mutta espanjansiruetanan liman pitäisi olla jokseenkin väritöntä.

Tämä ukkoetana oli täysin musta. Aikaisemmin olen nähnyt vähän kirjavampia.

kuva

Ukkoetana on uljas näky. Hyvä tapainen ja harvalukuinen. Just sellanen hellyttävä etana, etana näytä sarves. Hyvä on kuvakin.

Komea on Jatuulin musta ukkoetana.

Nyt tuntuu, että etanoita on meidän pihalla ihan hirmuisesti. Melkein mitä tahansa siellä puuhaa, osuu eteen etanoita, pääasiassa niitä pieniä peltoetanoita(?). Kuunliljatkin on jo rei'itetty aika pahasti.  

Tällä viikolla kylvin Ferramolia ympäriinsä, ja tänään löysin sitten ensimmäistä kertaa Ferramolilla herkutelleen etanan. Ei ollut kaunis näky; Eloton etana oli turkoositäplikäs ja aivan epämuodostuneeksi turvonnut. 

Pahalta tuntui. Onnekkaita taitavat ovat ne etanat, jotka osuvat eteeni ja päätyvät tulikuumaan kylpyyn. 

Rikkaruohiessa löysin ensimmäistä kertaa kuvan mukaisia etanoita. Peltoetanoita meillä on paljon ja ne tunnistan, mutta tätä en tai en ole täysin varma. Muulla ei niin väliä, kunhan ei ole varmasti se haitallinen espanjalainen tai muu tulokas.

Pituutta sillä oli venytettynä viitisen senttiä. kuva

kuva

Alapuolelta kohtalaisen vaalea, ei selvää tummaraitaa reunuksilla. kuva

Ei ole siruetana…