Tipauta vähän naapurien aidan ylikin...
Ainakin koivutileen ja -tervan sanotaan kirjassa olevan tehokkaita.
Rajaamattoman kukkapenkin tervaaminen on aika vaikeaa. Jos kaikki kasvattais laatikoissa, niin ne laatikoiden reunat vois tervata.
Imikkä, Ferramol on niin kallista, mä palautan ne kotilot niille takaisin...
Höh, unohdin sanoa, että kirjan mukaan Ferramol tappaa ja esim. koivutisle ja -terva karkottavat. Mutta olen vasta pintapuolisesti lukenut kirjan. Paljon muitakin konsteja siinä on.
Miten te hävitätte keräämänne kotilot? Minä olen tähän asti kerännyt etanat metalliämpäriin, kaatanut kiehuvaa vettä niskaan, ja tyhjentänyt ämpärin vessanpönttöön. Omalta pihalta on siis löytynyt lähinnä etanoita, mutta nyt ollaan lasten kanssa kerätty satoja(!) lehtokotiloita kunnan puolelta, enkä ilkeäisi tuommoista määrää noita kaataa viemäriin.
Metalliämpärikin vaihdettiin lasipurkeiksi, koska karkaavat mokomat avonaisesta astiasta yllättävän nopeasti. Ensin ajattelin, että jahka kuolevat purkkiin (valitettavan hitaasti ja tuskallisesti...), voin tyhjentää purkit vaikka muovipussiin ja laittaa kotilot sekäjätteeseen. Täydet purkit jäivät kuitenkin ulos auringonpaisteeseen, ja nyt lasipurkeissa on kotiloita iljettävän näköisessä "marinadissa", yök.
Lasipurkkeja metallikansineen en haluaisi laittaa sekajätteeseen, enkä kyllä ehkä myöskään kotiloita kompostoriin. (Säikyn sitten niitä kuoria kuitenkin kukkapenkissä myöhemmin?) Jos hautaan mössön maahan, tuleeko koko kotilosuku herkuttelemaan niillä?
valmistamalla ne herkulliseksi ruuaksi… jos ovat lehtokotiloita.
Meillä ei ole näkynyt viime kesän jälkeen noita otuksia, silloin keräsin ne suoraan etikkaämpäriin ja hetkessä oli nirri pois.
Kippasin muovipussissa sekajätteen joukkoon.
Olen kerännyt kotiloita muovipussiin ja laittanut polttokelpoisiin jätteisiin roskikseen. Sinne ne kuolevat lopulta enkä koe siitä kuin ehkä vähäsen omantunnon tuskia. Ämpäritolkulla en ole niitä vielä keräillyt ja kun niin käy niin uittaisin ne etikassa ja sitten vasta heivaisin ne roskiin. Päivi Korpivaaran kirjassa neuvotaan hautaamaan tapetut kotilot 20 sentin syvyyteen. Satunnaiset liiskatut voi haudata istutuslapiolla viiden sentin syvyyteen. Mutta enpä ole liiskattujakaan mitenkään haudannut vaikka pitäisi...
Muoks. Korpivaara myös kehoittaa liiskaamaan kotiloita, vaikka toisaalta muut kotilot niitä syövätkin ja saavat niistä kalkkia, jota ne erityisesti himoitsevat jotta saavat paksun kuoren.
Meillä on vain yhdessä tontin notkossa lehtokotiloita. Siellä minulla on vaha pressu levitettynä. Joka aamu käyn pyydyksillä j akerään kotilot suolavesi ämpäriin. samana ämpäriin pitkän aikaa. suolä tappaa ja säilöö ne nopeasti. Ei haisekaan. Nyt keväällä on ollut vain muutamia, joskus ei yhtään. yritän ajaa sieltä nheinikkoakin, että paikka kuivahtaisi.En niitä pois kokonaan saa, mutt5a pysyisivät kohtuudessa
Onko olemassa erikseen joku kotilolajike, joka jää aivan pieneksi, 0,5 - 1 cm? Yritin googlailla, mutten löytänyt vastausta. Nimittäin rupesin tänään tutkimaan, mikä rei´ittää kurjenpolvien lehtiä etu- ja takapihalla. Löysin kaksi todella pientä kotiloa. Meillä ei ole koskaan ennen (tietääkseni) ollut kotiloita. Omituista kyllä, ainoat kasvit, jotka on kärsineet, on kaksi eri kurjenpolvea. Meinaako nää kotilot nyt kasvaa, eli onko kaikki kotilot lehtikotiloita? Siinä ei vissiin paljoo voi sit tehdä?
Muoks - kurjenpolven nurjalta puolelta löytyi myös n 1 mm laiha ehkä 1 - 1,5 cm pitkä toukka. Vähän semmoinen kuin koivuista joskus tippuu. En löydä toukalle tai kurjenpolven tuholaisille omaa ketjua. Ovatko kurjenpolvet tosiaan kovin arkoja / houkuttelevat erityisesti tuholaisia?
Viime vuonna jo leikkasin ihan alas yhden kurjenpolven, koska se oli niin rei´itetty. Auttoihan se, hetkeksi. Loppukesästä uudet lehdet oli taas rei´illä. Revin kohta pois koko kurjenpolvet. :ermm:
Juu samaa oon kans ihmetelly kun kurjenpolvien lehdet on niin pienten reikien peitossa…yks pieni valkoinen jossa oli vain mutama lehti niin tietty se just kelpas erityisen hyvin et sit hävis kokonaan Kotiloita ja pieniä ns. etanoita olen nähnyt niissä,että kiva olis saada torjuttua ennen kun kaikki kurjenpolvet häviää pihasta.
Meillä on kotiloita, peltoetanoita ja espanjansiruetanoita, mutta kurjenpolvet ovat saaneet olla rauhassa. Kotilot syntyvät koti mukanaan eli niissä pienissä on siis tuo kuori mukana. En osaa sanoa että onko tuossa kuvassa lehtokotilo vai mikä, mutta sanovat että jos on napa niin älä tapa. En kyllä tiedä että missä se napa on kun ei siitäkään ollut kuvaa tuossa Päivi Korpivaaran kirjasessa, Piha puhtaaksi lehtokotiloista.
Vihreät toukat saattavat olla vihannesyökkösen toukkia, joille kelpaa ihan mikä vaan.
Voiko etanat lisääntyä kuivista ruukuista, joissa ei ole eläviä kasveja? Siis pelkkää kuivunutta multaa ja olleet kuivina jo koko talven sisällä. Ne on olleet viime kesän puutarhassa, jossa oli paljon lehtokotiloita. Mietin vaan, että kuinka tarkka puhdistus tarvitaan. Mulla ei ole lehtokotiloita lainkaan, enkä halua ottaa riskiä.
Aika hyvä linkki lehtokotiloiden torjuntaan, tunnistamisesta, niiden suosikkikasveista ja suosikkikatteista.
Aloin tutkia mistä kaupasta Saksasta voisi tilata ison säkin ferramolia. Osallistuin kolme vuotta sitten kimppaan jossa hankin 10 kg säkin. Siitä on vielä vähän jäljellä mutta uusi erä pitää ostaa varastoon.
Täällä väitetään, että isoja säkkejä ei enää myydä vaan tuote on korvattu Sluxx-nimisellä tuotteella. Menin kiireesti lähimarkettiin ostamaan kymmenen kilon säkin vaikka hinta kirpaisi. Pienissä paketeissa ostettuna se vasta kalliiksi tuleekin, ja nyt on tuttua etanaherkkua taas muutamaksi kesäksi eteenpäin. Ken siis haluaa täydentää varastojaan niin voi olla sopiva aika.
Niin siis täällä väitetään: https://www.schneckenprofi.de/ferramol-schneckenkorn.html
Eihän tämä ole espanjansiruetana,eihän???
Pieneltä sellaiselta, ehkä? Olisikohan jo beibivaiheessa ?, toivottavasti ei ja on ihan normi etana.
Hanki kääpiösnautseri (sukua meidän Max:lle) niin kaikki tuollaiset kotilaiset ja ilman kotia joutuvat parempiin suihin :D
Max’in mielestä ovat suurta herkkua :blink:
Etanoita (toivon mukaan ihan tavallisia) oli aivan tolkuton määrä kasvimaalla paikassa, jostakaalit tuhoutuivat ja rikat ovat saaneet kasvaa. Rivimerkiksi olin kuitenkin laittanut muutaman sipulin, ja piti ne sieltä rikkojen joukosta etsiä, eli perkasin sen pläntin ja löysin etanoita vähintään kymmenen sentin välein, ja näkyivät olevan tavattoman kiinnostuneita sipuleista. Niitä etanoita oli sitten siinä kunnollisesssakin sipulipenkissä aika tavalla normaalia enemmän. Miksi kummassa juuri sipuleissa, ei edes salaattien joukossa ollut non paljon.
Täälläkin huhuilee toinen Satakunnasta :). Mä olen myös huomannut, että etanoita on huomattavasti tavallista enemmän. Ne ovat tuhonneet daalioitani jo heinäkuusta lukien, mutta nyt sateisen elokuun alun jälkeen tilanne on räjähtänyt käsiin. Etanoita on joka kukkapenkissä ja kasvimaalla, ja paljon. Ne on onneksi niitä ihan tavallisia pikkuetanoita, joita on aina kesällä esim. kivien alla. Paikallisessa puutarhamyymälässä oli Ferramol aika hävissä, joten joku muukin on täällä ainetta tarvinnut. Mikäs teillä on tilanne muualla Suomessa?