Tuholainen: Etana, kotilo

Siirrän tähän kopiona etanantorjuntaan liittyvää asiaa toisesta ketjusta (viestin siirtotyökalua ei ole vielä valvojilla olemassa) :

27.1.2017 Timjami:
törmäsin ihmeelliseen jenkkineuvoon: Lasipurkki kyljelleen kukkapenkkiin ja sinne maissijauhoja. Etanat kuulemma tykkää ja kuolevat (?!?) niitä syötyään. Onko kokemusta moisesta?

28.1.2017 Genesee:
Niissä jenkkiohjeissa puhutaan cornmealistä, mikä on karkeaa maissijauhoa eli ei sitä valkoista tärkkelyspulveria. Lasipurkki on sitä varten että se jauho ei kastuisi ja etanat tykkää syödä sitä kuivaa jauhoa, joka turpoaa niiden sisällä ja tappaa siten etanat. Minä olen nähnyt täällä vain hienoa maissijauhoa kaupoissa enkä tiedä miten se toimisi. Polenta on esikypsytettyä karkeaa maissijauhoa, joten sitä voisi ehkä myös kokeilla.Maissijauhon pitäisi toimia myös jotain kasvitauteja vastaan ja mullan pinnalle ripoteltuna ruokkia kastematoja. Maissigluteenin on todettu estävän siemenien itämisen, joten sitä käytetään orgaanisena rikkaruohomyrkkynä.

Tuota on ihan pakko kokeilla, :snail::snail::snail:

En usko tuota mutta kokeilen silti. 
Jos maissijauhoa kokeilee niin eikö olisi parempi se mistä ei ole kluteiinia poistettu, eikö siihen etanat tukehtuisi helpommin kun siinä on sitkoa enemmän… olenkohan ihan “hakoteillä”

Toi voiskin olla kätsä laittaa maissijauhoa maitopurkkiin. Vierastin vähän ajatusta laittaa se lasipurkkiin, koska säpäleinä se kuitenkin jossain vaiheessa on siellä kukkapenkissä.

Kuoleeko etanat, nyt kun maa on paljas ja pakkasta ?
 Rastaat ruopsuttavat pensaiden juurelta ja kasvimaita. Löytääkö/syökö ne etanoita vai mikä on niiden herkkua. Mansikat tietysti myöhemmin?

Kiitos Valtsu. Kuulostaa lupaavalle.

kaikki keinot varmaan tarvitaan
lukekaa myös tuon jälkeen olevat vanhemmat jutut, jos ette ole jo ehtineet aiemmin…

Mikä on kevään -17 lehtokotilotilanteenne?
Yhden tyhjän kuoren löysin kitkiessäni, olisiko vielä meillä liian kylmää heidän kömpiä esiin, lumet suli tällä viikolla. Ferramol purkin otin esiin,  kai ne piileksivät samoilla mestoilla kuin viime keväänäkin. Kylvöaika kotiloiden varalta on käsillä. Ensimmäisellä sateella parittelevat, toisella munivat. Sadetta ei ole näkyvissä kertoo 10 vrk ennuste, yöpakkasia luvassa.

Yksi tyhjä ja viisi elävää kotiloa löytynyt lautapyydyksien alta.

Me ollaan kevään mittaan löydetty viisi kotiloa. Samasta paikasta kuin viime vuonnakin. Ferramolia olen ostanut ja sitä pitää laittaa täsmäiskuina. Mikä on lautapyydys?

Olen levittänyt risaisen pressun kotiloalueelle. Joka aamu keräilen sieltä kotilot ja laitan pienen ämpäriin, jossa suolavettä. Syksyllä poltan risunuotiossa ämpärin kotiloraatoineen. Erikokoisia kotiloita riittää syksyyn asti. Helppo tapa vähentää kotiloita ainakin vähän, Kasvimaa saa olla aika rauhassa. Nykyään en hätistele harakoita tontilta pois. Ne onkin lisääntyneet. Ehkä hyvän ravinnon takia.

Oma nimitykseni tuo lautapyydys. Harmaantuneita laudan pätkiä vain kotiloiden kulkupaikkoihin, ei mikään pihan kaunistus mutta niiden alle kotilot keräytyvät ja on helppo kerätä pois. Meillä on puistoalue yhdellä tontin sivulla ja se on hoitamaton tuosta rajan läheisyydestä ja melko kosteaa ja paljon lehtikariketta , siis ihanteellinen paikka kotiloille mutta myöskin niiden pyydystämiselle.

enkö minä eilen juuri sanonut “pätee tässäkin että mitä vähemmän hoidat ja paapot sitä parempi”:slight_smile:

En ole tavannut vielä yhtään kotiloa ja hyvin harvakseltaan on etanoitakin.
Olen aina suosinut rastaita pihassamme, ennenkaikkea mustarastaita.
Sammalta meillä on vähän jokapaikassa mutta kalkkia laitan vain kärhöruukkuihin.
En oikein ole ymmärtänyt miks sitä pitäis jokapaikkaan ängetä.
Nyt juurikin puhuttiin isännän kanssa tuon oksasilpun käytöstä että tuoko sen käyttö etana/kotilo ongelman. Ruusuaidanteisiin ja vatulle sitä laitettiin.
Toivotaan että räkätitkin syö etanoita kun meillä on niiden pesiä (6kpl) ihan piha-alueella ja mustarastaiden pesiä 3kpl. Punakylkirastaitakin näkyy pihassa mutta en tiedä niiden pesiä.
Koiraakaan ei ole joten ei ole kotiloillekkaan paskaherkkua.

Apuva, En ehdi hakea keskusteluista miten tuhoatte löydetyt kotilot. Ekaa kertaa eläissäni sellaisiin törmäsin marjapuskan alustaa kitkiessäni. Kaksi peräti ja laitoin ämpäriin ja vettä päälle. No toinen oli ottanut livohkat mutta toisen sain kiinni. Nyt meen jahtaan sitä toista. Neuvoja pliis :slight_smile:

Mä pidän kannellisessa kilon jugurttiämpärissä etikkaa ja viskon ne sinne. Koko ämpäri sitten roskiin kun alkaa liikaa yököttää.

Meillä on vähän joka sorttia, pieniä ja isompia. Kerään ja hukutan.
Tai kerään, laitan lasipurkkiin ja sekajäteroskiin.
Meillä kääpiösnaku Max jos löytää niitä pieniä, pistää poskeensa, ihan herkkuna pitää niitä :interrobang:.
Ei kai ne nyt vaaraksi voi olla Maxille?

Tänä keväänä ei kotiloita ole näkynyt kuin pari kolme. Monena vuonna niitä tähän mennessä jo satoja kerätty.
Lienee Ferramol ja lumeton talvi tuhonneet suurimman osan.

Kiitos vastauksista. Löysin sen toisenkin, oli mennyt just sinne piiloon jonne toivoinkin. Liistrasin molemmat tiiliskivillä mutta oli tosi inhohommaa.
Tällä tontilla ei ole koskaan aiemmin ollut mutta viime syksynä näin sateen jälkeen muutaman kadulla marssimassa tännepäin n. sadan metrin päässä mutta enhän minä voinut niitä siinä kaiken kansan nähden liiskaamaan.
Tässä on kaksi rajanaapuria jotka eivät hoida pihojaan. Toinen on vuokratontti ja siinä mm. viime kesänä kaatui jokin isompi pensas tai pikku puu ja siinä se edellen rötköttää. Toista naapuria ei edes näy n.50 v ukko jonka isä ja äiti käyvät joskus lumia kolaamassa ja poika varmaan on se joka käy muutaman kerran kesässä leikkaamassa nurtsin. Rajalla kasvaa puun kokoista erilaista puskaa, vaahteraa yms. joita leikkaamme kun tulevat tälle puolen. Ilkka joutui jo vuosia sitten takentamaan puuaidan jotta joku proti sentään pitää olla.