Ruusukaaliin eivät ole madot meikäläisen kasvimailla koskaan iskeneet joten kaippa ne selviävät jo ilman harsoakin. Meinasin harsot pitää parsa- ja kukkakaaleilla koko kesän kun onneksi ovat vähän syrjässä. Se harso ei ole maailman kaunein katseltava.
Ohoh! Nyt tunnustan tyhmyyteni, sillä olen aina luullut kirppojen ja kirvojen olevan sama asia ja sama otus, eri lajit vaan eri värisiä! Alankin heti tutustumaan kirppoihin, sillä niitä meidän tarha on pullollaan! Vimmattua!!! Eihän muurahaiset sitten sattuisi niitä kuitenkin syömään??
Orgiat kaihonkukassa, kokoontumisajot vai lisääntymishaluisia otuksia? Kuvassa näyttävät ruskeammilta kuin luonnossa, kai nämä kirppoja sitten ovat?
Laitanpa kyssärini tähän ketjuun kun täällä on eniten juttua kirpoista... Mulla on kaksi revonhäntää aivan mustanaan kirppoja ja kavereitaan muurahaisia! Pitäiskö mun vain kylmästi tuhota nuo kaksi uljasta kukkaa kirppoineen päivineen? Niihin ei taida enää edes vesisuihkut ja tolut tepsiä.. lisäksi pelkään et ne kirpat sitten leviää koko kukkapenkkiin jos alan kasveja suihkuttelemaan? . Karsastan vielä kemiallista torjuntaa...
Vai olisko vielä jotain tehtävissä? Kuolisko ne kirpat vesisuihkuun eikä leviäis muualle?
Kirpat ovat pieniä koppakuoriaisia jotka syövät lehdet ensin reikäisiksi ja sitten olemattomiin. Kirvat ovat mustia tai vihreitä, hiukan läpikuultavia ja ne imeskelevät elämännesteet kukkien nuppujen niskoista ja ne ovat muurahaisten suosiossa siksi että erittävät makeaa nestettä muurahaisille kun ne niitä lypsävät.
Kirvat ovat paljon lällympää jengiä, niistä pääsee eroon kun laitat kukkasuihkupulloon kunnon lorauksen tolua, sitten vettä ja suihkuttelet kirvat vaahdon peittoon. Siihen nääkähtävät. Ja puutarhassa tuoksahtelee puhtaat matot-tuoksu
No sitten ne on kirvoja eikä kirppoja. Mies siirsi niiden kahden revonhännän paikkaa ja mä puljasin ne toluvedellä, lopuksi manuaalisesti vielä poistin uurimman osan. Yäk. Tältä ne näytti ennen käsittelyä... aika näyttää miten revonhäntien käy..
Täällä myös samanlaisia kirvoja. Suihkutellut olen minäkin. Mutta kyllä muurahaisetkin ovat olleet mukana tuhoamistyössä.
Minä olen jo antanut periksi kirpoille Melkein kaiken ovat jo syöneet. Ehkä jotain satoa saan.
Kiinankaalit aloittivat lupaavasti kasvun,kiva kiva,mutta? Helle toi tullessaan kaikki mahdolliset kirpat sun muut "syömärit"mur,mur:(( Harson alle osaavat tiensä,ties mistä. Jatkan kuitenkin taistelua ja katson kuka voittaa,kiinankaalit vai ne kutsumattomat vieraat.
Eilen sitten tuli mitta täyteen kiinankaalit olivat aivan harsoa. Ei auttanut mun harsot mitään syöjiä oli varmaan "miljoona". Kompostiin meni ne kaikki neljä harsoa,no kokeiltu on.
Ostimme lauantaina muutaman uudenmallisen reunuskukan (yksivuotinen..) ja sunnuntaina muutamassa tunnissa "hirveä" lauma ötököitä teki niistä selvää! Kuvassa oleva kasvi ei ole kyseinen kesäkukka, ne tuhoutuivat lopullisesti...
Ei tuntunut tarttuvan muihin kukkiin. Tuntui, että örkit tulivat/lisääntyivät kukkien mukana. Joku aine varmaan puree??
Tuo terroristi on kirppa. Kykenee todellakin huiman nopsasti tuhoamaan kasvin johon on mieltynyt. Ristikukkaiskasvit tuntuvat miellyttävän varsinkin. Piparmintun sanotaan karkottavan kirppoja. Meillä kirpat mussuttelevat krasseja, nytkin on kauniit persikan - ja tumman luumun väriset krassit miltei kaikki ihan pitsilehtinä... eilen laitoin ne maahan.
Hui, että tuon näköinen on siis kirppa! Onneksi niitä ei ole näkynyt parvekkeellani... koputtaa puuta ja toivoo parasta... ja pelkää pahinta. Minulle ovat tuttuja "terroristeja" vain lehtikirvat (tänä keväänä niitä on enemmän kuin koskaan), vihannespunkit ja jonkin sortin vihreät toukat.
Nyt tarkemmin kun ajattelen, niin joskus ennen muinoin asuessani maalla, meillä taisi olla ainakin retiiseissä kirppoja. Taitaa retiisikin olla ristikukkaiskasvi...
Häivyttääkös samettikukat kirppojakin? Ainakin olen sellaista tapaa kuullut monen käyttävän kasvimaallaan, kun risitkukkaiskasvit melkein menehtyvät.
Minä tosiaankin laitoin samettikukkaa viime vuonna kaalien väleihin harson alle eikä ollut kirpan kirppaa - oliko syynä samettikukka vai harso vai molemmat? Sitten otin harson pois ja kaaliperhosen toukat söivät melkein kaiken.
Lauantaiaamuna menin kasvimaalle harsojen kanssa - liian myöhään . Kirpat oli vedelleet ruusukaalin taimet jo suihinsa ja hyvä oli vauhti parsakaalien kanssakin. Tolutin nyt aamuin illoin ja laitoin ne harsot paikoilleen. Katsotaan...
Kaupasta ostetun ristikin kirpat popsi naamoihinsa parissa päivässä ja taimenvaihdossa Pirkko-Martalta saadut punaiset kesäkukat taimet on nyt vuorossa, toistaiseksi mikään muu ei ole niille kelvannut
Uudet syötit kirpoille hommattu torilta...ruusukaalin taimet. Ja harsot ympärille välittömästi. Ja tukevasti.
Taivuin myös ostamaan samettikukkien siemeniä. En tykkää koko kukasta ollenkaan, mutta kai se on kestettävä, jos siitä apua kirppojen kanssa on .
En minäkään tykännyt siitä ollenkaan, suorastaan ällösin, mutta nykyään kasvattelen sitä nöyränä. (Valkoisena on aivan kaunis, se samettikukka)