Voehan kirppa Tämän kesän sato lienee nyt jo menetetty, kertokaahan mitä voisin enää tehdä?
Käänsin pari vuotta kesannolla olleesta kasvimaasta puolet pikaisesti käyttööni ja eka kesä tässä talossa joten en tiedä “viljelyhistoriaa”. Istutin lehtisalaattia, salaattisekoitusta, rucolaa, porkkanaa, persiljaa, herneitä, avomaan kurkkua, perunaa ja kesäkurpitsaa.
Tietenkin taistelen rikkaruohoja vastaan, koska ehdin peltotöihin vasta toukokuun puolivälissä ja aikaa on tasan sen verran mitä 8 viikkoinen kuopus antaa päivässä tehdä. Noh, kaikki iti ja lähti kasvamaan. Mutta mutta, salaatit ja retiisit täynnä reikiä - ja pieniä mustia koppakuoriaisia joilla keltaiset raidat. Ja niitä on paljon. Voinko enää tehdä mitään vai luovutanko ja jätän taistelun ensi kesään?
Unohtui sitten vielä kysyä, että voiko kirppojen kantaa tuhota esim. syksyllä tai keväällä mitenkään? Vai onko odoteltava aina niiden ilmestymistä? ne jäävät kaiketi olemaan kun ovat kerran kasvimaalle löytäneet?
Kastele ensin ja ripottele sitten tuhkaa päälle. Siinä ei kirpat viihdy. Pitää uusia. Ennalta kannattaa ehkäistä käyttämällä harsoa varsinkin niiden päällä, joista kirpat erityisesti tykkää kuten rucola ja retiisit (minusta harso on aika välttämätön). Porkkanaakin on vaikehko viljellä pidempään ilman harsoa, koska niihin iskee helposti porkkanakärpänen.
Kirpoilla on vain yksi polvi kesässä (Hyötykasviyhdistyksen pähkylän mukaan), joten jos niistä tosissaan haluaa eroon, niin keväällä, heti kun ilmestyvät.
Iskevät halukkaasti esim. piparjuuren aikaiseen kasvuun, josta ne on helppo tuhota esim. Raidilla.
Luontoystävällinen tietysti suojaa kasvinsa harsoilla tai vaikka vanhoilla valoverhoilla, mutta pitää varautua siihen, että ne kirpat hätäpäissään syövät muitakin kasveja kuin vain ristikukkaisia (nim. merk. herneet ja krassit meni joskus…) ja tuo Tuomipihlajan antama esimerkki tuhkan käytöstä (siihen sopii myös ns. hienokalkki) on myös tehokas, jos populaatio ei ole liian laajalle levinnyt.
Missäs vaiheessa kirppapopulaatio vähenee eli voisi kaaleilta harsot poistaa ? Aina puhutaan että suojaa alkukesällä harsoilla mutta missään ei sanota että millon ne hyväkkäät häipyvät.
Kaaleillahan on muitakin lentäviä tuholaisia, jotka tietysti esiintyvät vähän eri aikaan. Minä olen parsa- ja kukkakaaleilta ottanut harsot pois viimeistään silloin, kun alkavat tuottaa satoa, jotta satoa on mukava kerätä. Keräkaaleilla olen pitänyt vähän pidempään, mutta ennen elokuun alkua olen kuitenkin viimeistään poistanut. Ja jos on etanoita, niin nehän juhlivat kaaleilla loppukesästä aivan tarhurin tietämättä, jos harsot on päällä. Tänä vuonna parsakaalini aloittivat jo kovasti tuottamaan satoa, joten yhden kolmesta kaalipenkistäni olen jo riisunut harsosta. Minusta kaalit eivät ole enää isompina niin herkkiä tuholaisille, kun lehdetkin ovat paksuja. Eikä se edes haittaa jos alimpia lehtiä joku vähän mussuttaakin. Keräkaaleilla etanat ovat inhottavia, kun ne menevät sinne kerän ihan sisään. Onneks meillä ei ole taas etanoita juuri ollut moneen kesään. Tänä kesänä niitä saattaa tullakin, kun on ollut niin hirvittävän märkää. Parsakaalit ovat kyllä aina ihan ihmeen kestäviä, kun ovat päässeet taimivaiheen ohi.
Harsoa pidin juhannukseen saakka, mutta tukienkaan kanssa ei pysynyt sateiden vuoksi irti taimista vaan painoi niitä alas. En muutenkaan ole lämmennyt tuolle harsolla leikkimiselle, jotenkin kuvittelen ainakin näin aloittelijan haaveilla ettei harsoa tarvitsisi.
Mietin tuossa, että jos tuhoan nyt kirpat salaattineen eli myrkytän tuon salaattisadon jossa kirppoja olisi eniten ja sitten istuttelisin toiseen kohtaan uuden salaattisadon?
Olen kyllä ihan täynnä ihan tämän parin kuukauden kokemuksella tuota kasvimaata, suunnittelen jo ensi kesälle kasvihuoneen rakentamista vaikka taitaa ne ötökät sinnekin tulla yhtä helposti.
Mutta sellaista myrkyttämistä olen siis suunnitellut ja ensi kesänä tehtävä ajan kanssa suunnitelmaa miten tehdä noiden kasvien sijoittelun kanssa.
Hemmetin kirpat, olisivat valinneet vaikka naapurin kasvimaan
Monia salaatteja voit vielä kylvää, mutta kaalikasvit eivät enää taida ehtiä satoikään, paitsi ehkä retiisi. Jos taimesi ovat hengissä ja saat pikaisesti hätyytettyä kirpat pois, saattavat ne hyvinkin toipua. Pyretriini käy, jolleivat muut konstit tehoa, sen varoaika on vain pari päivää ja käytän sitä itsekin tarvittaessa, vaikka mulla on myrkkykynnys aika korkea - sehän on tiettyjen kasvien itse tuottama torjunta-aine.
Kirppapopulaatiota ei minusta pysty tuhoamaan sen paremmin kuin hyttyspopulaatiota. Onhan luonnossakin ristikukkaisia rikkiksiä, jotka kelpaavat kirpoille, kyllä niitä aina jostakin tulee ristikukkaisten pikkutaimille. Otan itse harsot pois ehkä liiankin varhaisessa vaiheessa, että on helpompi kitkeä ja kastella. Niinkuin Tuomipihlaja sanoi, eivät kirpat ole yhtä kiinnostuneita isommista kasveista - tai sitten kasvit pärjäävät paremmin niiden kanssa.
Meillä ei oo kovin isoja rivejä mitään kasveja, enempi kesäsyötäväksi, ja oonkin aina kylvänyt suojausta vaativat (porkkana, kyssäkaali, jne) vierekkäisiin riveihin tai ainakin penkkeihin, että ne saa suojattua yhdellä harsokaistaleella. Tukikaaria, joilla saa harson pidettyä irti kasveista, voi ostaa tai taivutella rautalangasta tai vaikka pajuista. On ainakin helpompaa kuin ison kasvihuoneen laitto.
Mitähän ihmeen tuholaisia löysin tänään köynnösruusuistani? Hyppivät kuin kirput ja muistuttavat pienen pieniä heinäsirkkoja.
Ostin tänään Sumi Alphaa jolla käyn taistoon kiusanhenkien osalta. Myrkytyksiä varmaan useampaan kohteeseen joutuu tekemään.
Tuhoan tuolla salaattiviljelmän, kaaleja tai muita satokasveja ei olekaan.
Meillä tosiaan kasvimaa ollut kesannolla ja kääntöhommiin ryhdyin 2 vkoa synnytyksestä, joten esim. reunusojat rehottaa, samoin jäi 1/3 osa kääntämättä mikä on myrkytetty rikkakasvien osalta Round Up-myrkyllä. Mutta ympäristö siis suosii tuholaisia. Porkkanoissa sellaiset viiden sentin tupsut taimella, jos ne siitä menestyisi. Jos ensi kesänä tekisi nuo kaaret. Tosin epäilen ettei ne tuolla estä minkään ötökän tuloa. Toivotonta.
Kyllä harso estää kaikkien lentämällä tulevien ötöjen vierailut. Harso pitää vain levittää, niin että reunat eivät jää "auki", joka puolelta vaikka lautojen tai seipäiden alle. Porkkana vaatii myös suojauksen porkkanakempin takia, joka saa lehdet kiharoitumaan ja juuret karvoittumaan ja haittaa muutenkin kasvua. Se lentää juhannuksen maissa, näihin aikoihin voi harsot jo poistaa. Sellaisia tuholaisia, jotka koteloituvat maahan ja kiipeävät sieltä tekemään pahojaan, ei harso tietenkään estä, mutta koska ne ovat aika tarkkoja isäntäkasviensa (porkkanakärpänen, sipulikärpänen, jne…) suhteen, auttaa niihin yleensä kasvien vuosittainen kierrätys.
Kirjoitin aiemmin porkkanakärpäsistä, mutta tarkoitin juurikin porkkanakemppejä. Mä sekoilen koko ajan kaikkien nimien kanssa, tää on tätä dalmatialaista… :)
En kyllä ymmärrä, miksi ne salaatit pitäisi myrkyttää. Jos teet uuden kylvön, laita heti ehjä harso hyvin niiden päälle. Reikäiset salaatithan voit kiskoa kompostiin, mitä niitä myrkyttämään. Ei niistä kirpoista eroon pääse. En kyllä millään kylväisi round uppia tai muuta glyfosaattia pihaani. Sinullahan on lapsiakin.
Olen itse viljellyt harsojen kanssa kohta jo lähemmäs kolmekymmentä vuotta. Ilman en tulisi toimeen, koska en myrkytä. Koskaan en kuitenkaan ole käyttänyt minkäänlaisia kaaria harsoja kohottamaan. Kasvit kestävät hyvin harsojen painon märkänäkin. Tosin märkänä en mene niitä aukoilemaan ja sulkemaan, koska silloin voi vahinkoa kasveille tulla painon takia.
Jeps, kyllä ne kirpat tiensä löytää kasvihuoneeseenkin, onhan siellä pidettävä ovet ja ikkunat auki.
Ajattelin jos aiheuttaisin joukkotuhon tämän vuoden kirpoille niin eivät toiseen salaattierään sitten hyökkäisi?
Onko salkopapu kirppojen ruokaa. Blauhilde kyseessä. Näyttää lehdet reikäisiltä syödyiltä. Toisaalta taas voi näyttää myöskin samannäköiseltä kuin koranheiden lehdet kirvojen käsittelyssä.
Suurennuslasilla katsoin eikä näkynyt mitään liikettä. Paitsi toisessa lehdessä vilisti sellainen keltaisenvalkonen (?) kirpun näköinen eläin , vikkelä oli jaloistaan.
Kirppa kenties? Mäntysuopaa, raparperivettä, nokkosuutetta ( hmmm!) ?
Mulla on kirpat järsineet melkein kaiken "itämäisen salaattiseoksen) noin siis luki pussissa, johon sisältyy mm. endiivi, Pak Choi, korianteri, Hon soi thai, mizuna,amsoi. Eilen revin kaikki salaatin alut pois.
Kuitenkin samassa paikassa kasvaa keräsalaatti, jonka kirpat ovat toistaiseksi jättäneet rauhaan.
Uskallanko laittaa lisää keräsalaattia revittyjen salaattien tilalle, vai hyökkääkö kirpat mahd. niiden kimppuun seuraavaksi?
Ikinä ennemmin ei kirppoja ole näkynyt (niin ja ilmeisesti tuhoa tekivät myös kaalikoit).
Hyökkääkö kirpat mahdollisesti myös kesä- ja talvikurpitsoiden kimppuun?
Timjami, persilja, tilli, porkkana ja herneet ilmeisesti täästyvät näiltä öttiäisiltä, vai??
ElluK Minä kylvin aaasialaisen salaattisekoituksen 65l laastipaljuun. huhtikuun lopussa. Palju on ollut verannalla. siihen ei yöpakkaset ylety. Yhteen reunaan retiisejä. Kylvös hajakylvönö aika tiheään. Muutaman jättisipulin siemenen kylvin myös.Sitten harso päälle.Tiesin ennestään näiden olavan kirvojen herkkua. Nyt on parisen viikkoa syöty siitä salaattia. Ensin leikkasin isommat taimet juuresta poikki ja nyt sitten lehtiä. retiisitkin kasvaa ja lehdet on ehjän vihreitä. Niitäkin olen laittanut keittoihin mausteeksi. Minulla on toinen kylvös itämäss. Kätevää kun on lyhyt matka hakea salaattia.
Tavallisissa salaateissa en ole kirvoja tavannut.
Nämä aasialaiset on maukkaampia ja voi käyttää keitoihin ja muihinkin ruokiin vihreäksi. Tuo suorakaiteenmuotoinen laastipalju maksoi tarjouksessa 4,95 euroa.Suunnittelin laittavani niihin mansikan taimia, kun en jaksa niitä kitkeä ja vahtia linnuilta.
Ihan pakko kertoa: luin tuolta etusivulta tän ketjun otsikon: tuholainen: Kurppa
Niin miekin;)
Tainnut se mokoma (kirppa) vetää miun kyssäkaalintaimet:/
Kirppa per…e! Kaikki kaalintaimet syöty, vaikka olin harsotuksesta huolehtinut. Kaikki kelvanneet, keräkaali, ruusukaali ja kiinankaali. Ja harsot kun niin huolellisesti paikalleen aina olen laittanut. Samperi! Nyt pitäisi keksiä, mitä laitan tilalle kasvamaan, on kolme niin tyhjää penkkiä ja kesäkin jo melkein ohi, juhannushan ku meni jo.
Miten niin ja miksi kirppa syö min tarharistikin ja kaukaasianpitkäpalkon taimia
söi se kyllä parsakaalinkin taimet ku päätinkin, että en viitti edes laittaa niitä kasvimaalle ja jätin ne ulos ilman suojaa...joopa joo...