Tuholainen: Liljakukko, Lilioceris lilii

Mitä nuo töhnäkasat on tarkalleen ottaen, jäkikasvuako tulossa ?, yöks.

Toivottavasti tosiaan liljakukkoja ei enää näy, sillä laitoin loput istukassipulit (puna- ja tavallinen sipuli) kukkapenkin laitaan liljojen viereen kun kasvimaalle ei enää sopinut, ja niiden takia ei torjunta-aineita voi enää käyttää.

Ovat muuten kivannäköisiä liljojen ja reunusasterin välissä, nuo ruokasipulit

Töhnäkasa on ulosteella päällystetty liljakukkovauva, ne pitää kanssa puristaa kaikki käsin rikki, eli liiskata vaikka kuinka iljettäisiärtynyt..hyh mokomaa... Tehokas keino kuitenkin.

Niinhän se on, osaa hyvin naamioitua.

On noillakin kohtalo. Kasvaa ulosteessa ja sitten vielä kaikki tahtoo ne heti hengiltä.

Ei hassumman näköinen vauva, mutta ei sovi puutarhaansilmän isku ikävä kyllä.

Tuhkat levitetty, mulla nääs löytyi jotain tummaa epämääräistä erikoisliljonen lehtihangoista, kyllä ottaa "pattiin", nooooh josko ne eivät söisi kaikkia kukkia uusista Liljoistani, näkisin edes mitä kasvaa penkeissäni (muisti hoono, on tullut laitettua sitä sun tätä). naurua

Kylläpä meinaa mennä ihan saunaoluenjuontihalut tuota Raakin kuvaa katsellessa, Yöks, yöks,

PS. Meillä oli uuden Kastor- kiukaan vihkiäiset, siksi tanskalaiset saunaoluet maistuivat ennen tuota Raakin kuvaa, ups ei kai saisi mainostaa, mutta sauna oli kuin uusi, kyllä kiuas on saunan sydän.

Tuli sitten sen verran poutaa välillä, että ehti kukkokierroksen tehdä. Kaksi kukkoa joutui pois päiviltään, sekä melkoinen joukko noita toukkia. Syreenin juurella olleeseen värililja-penkkiin oli yllättäen löytänyt ylsi kukko ja sen toukat. Ensihätään koukin toukat kippoon, mutta pikkuapulaiseni, puutarha tonttu nopeana kippasi sisällön nurmikolle. Eipä auttanut niiden kanssa muu, kuin puutarha-raidia suihkutella päälle... Nopeat apulaiset tuppaa kämmäämään jutut.

Minä löysin viikko sitten yhdestä puskasta liljakukon. Niiden tuloa olen jo odotellutkin, sillä viime vuonna lähin esiintymä oli kolmen kilometrin päässä.

Ikävää tässä on se, että minulla on satoja liljoja. Niitä on oikeasti valtavan paljon. Konttasin ja tullasin tuon yhden puskan ja löysinkin munia sekä jotain vasta kuoriutuneita pikkuötöjä. Satavarma en ole siitä, oliko ne liljakukon jälkikasvua, mutta tapoin kaikki.

Toistaiseksi en sitkeästä etsimisestä huolimatta ole löytänyt muista liljakasvustoista pienintäkään viitettä tuholaisen olomassaolosta.

Näin se ilmasto lämpenee ja tuholaiset siirtyvät tänne arktiseen ilmastoon. Vaan vielä tulee se tappotalvi, joka nitistää kaikki. Tosin siinä menee myös arimmat kasvitkin...

Kaksi liljapenkistä löytynyttä liljakukkoa koki kovan kohtalon alkukesällä. Enempää aikuisia kuoriaisia ei ole löytynyt, mutta toukka-asteella olevia senkin edestä vihainen Ovat syöneet yhdestäkin liljasta kaikki lehdet, ja kukkakin meni lopulta. Olen yrittänyt kerätä niitä ,inhottavalta vaikka tuntuukin ulostekasoja käsitellä paljain käsin, ja huuhdellut viemäriin kuumalla vedellä.

Muuten, vioittavatko liljan sipuliakin?

Eivät liljakukot viota sipulia, ne ovat kiinnostuneita vain lehdistä, joita syövät nälkäänsä . Mutta kevään jälkeen vaara ei ole ohi, (vaikka toukat keskikesällä siirtyvät koteloitumaan maahan) koska syyskesällä toukat kuoriutuvat ja liikkuvat aikuisina liljojen lehdillä syömistarkoituksessa, silloin on taas aika tarkkailla! Syksyn tullen aikuiset liljakukot siirtyvät sitten talvehtimaan liljapenkin karikkeen alle ja tarina alkaa keväällä taas alusta, ellei toukkia ole satuttu saamaan kiinni koko joukkoa.. Ääh..pysykööt mokomat poissa penttiläisten penkeistävihainen ja onneksi ei nyt ole täällä näkynyt!!

En ole nähnyt pariin kesään (kopkop) aikuisia liljakukkoja meillä. Kun niitä viimeksi oli, raidasin toukat ja aikuisesti perusteellisesti naurua. Litistelystä ei tullut muuta kun paha olo, kukot pysyivät.

Nyt tänä vuonna iski valkosipuleihin elukka, jonka toukka on 1:1 lijakukon toukan kanssa. Ovatko erehtyneet kasvista vai onko joku olemassa joku valkosipulikukko, joka iskee vain valkkareihin?

Että mua ällöttää ne toukat niine kakkoineen ja se litistäminen on tosi yök.

Kuulitteko muuten radiosta, että etelästä päin tuli niin sankat parvet kaaleihin iskeviä perhosia, että ne näkyivät tutkakuvissa. Joten kaalit piiloon äkkiä.

Oikeassa olet Nuu siinä, että eivät ne pirulaiset kuole, jos niiden päälle polkaisee pehmeää maata vasten. Minulla on "tappokeikoilla" leveä laudanpätkä, jonka päälle asetan kämmenelle pudottamani kukon ja sitten äkkiä hieraisen kumpparin kantapäällä sen tuusan nuuskaksi. Hyvin toimii. 

Tomsku, kääääkkkk  puhetta Onko mun viriteltävä nyt harsot uudelleen kaalien päälle??? Onkohan ne kerenneet hyökätä??? Kun tyhmänä otin taas ne harsot pois, en jaksanut katsella niitä haamuja siellä kasvimaalla... Pitäisiköhän tehdä jokaiselle kaalille henk.kohtainen huppu, leikkaisi harsosta sopivan palan, asettaisi sen kaalin päälle ja vetäisi lehtien alta varren ympäri narulla "suppuun"? Niin taidan muuten tehdäkin, vanhoista ja risaisista harsoista voisi löytyä sen verran ehjiä kohtia että tuota kokeilen. Tai sitten luon otolliset elinolot niille madoille jos/kun on niihin ehditty jo munia...

Minä katkaisin kylmästi peukalonkynnelläni kukon katki, samoin tein vauvoille, terveisin julmurioho

Puhuivat viikonlopun otollisista tuulioloista eli kyse oli varmasti viime viikonlopusta. Niillä on matkaa rannikolta, mitä 70-80 kilsaa, ja niiden lentonopeus on noin X. Laske siitä naurua.

Toivottavasti eivät ole ehtineet vielä sinne, meillä on rievut ollet kaalien päällä koko ajan ja kyllä nyppii niitä katsoa. Onneksi eivät ole keskellä pihaa niinkuin eräillä. 

Nyt tää ohjelma tuli hulluksi, rupesi kesken kaiken tekemään kilometrin pituisiä rivejä.

Joten lopetan heti.

puhetta Krääk! Näin se mokoma menee... juuri kun luulin ottaneeni erävoiton noista kukko-pahalaisista.. Eikös ne mokomat ole salaa käyneet niitä poikueitaan tekemässä. Siis aikoihin ei yhden yhtä ole näkynyt ja nyt sitten oli tällaista vaikka kuinka paljon.

Onko teillä hajuakaan, mistä kukot ovat puutarhoihinne löytäneet? Itse en ole ostanut vuosiin liljan sipuleita, kun olen pelännyt kukkojen saamista kylkiäisinä. Mutta kuinkahan aiheellinen pelkoni lie? Onko joku todistettavasti saanut liljakukkoja sipuleiden mukana?

Minullakin on runsaasti liljoja, jotka kernaasti kukottomina ja kakattomina pitäisin. Mutta nyt katselin lilium regalen kuvia ja ai ai kun sellaisia uskaltais vain laittaa...!

Santra, luulen että ne vaan tulevat tuulen mukana liihotellen. Niitä tuli joskus pihalleni liljoihin, ja naapurikin valitteli omissaan olevan. Todella ällöttävää hommaa oli niiden jälkikasvujen poiminta. HYI! Sitten niitä ötököitä tuhottiin ja häviteltiin ja lopputulos oli aika hyvä - kaikkia ei saatu hävitettyä mutta suuret tuhot estettiin. Jatkossa riitti pelkkien punaisten kukkojen tappaminen, ei tullut enää sitä inhottavaa mönjäsirkusta. Nyt perustan uutta puutarhaa uuteen paikkaan, ja liljoja laittelin aivan ensimmäiseksi. Kukot tulevat jos ovat tullakseen - mutta kun tietää olla varuillaan ja haukankatseella kiertää liljansa, on hyvät mahdollisuudet saada homma näppeihin heti alkuunsa, ja siten pysyä istutuksiensa hallitsijana. Sekun istutat liljoja vaan ja annat kukkojen kuulla kunniansa!