Tuholainen: Liljakukko, Lilioceris lilii

kiitos tarleena, taas olit nopeampi kuin minä. - itse puolestani lisään tähänkin kohtaan oikaisun nanikan antamaan tietoon. toukkien ei tarvitse turvautua vanhempiensa apuun. omatoimisia ja itsellisiä ovat nämäkin lapset. -> "Tyypillistä toukille on se, että ne erittävät suojakseen limaista ulostetta. Ne suojautuvat lintuja ja muita eläimiä vastaan tekemällä itsensä pahanmakuisiksi."

Juu, niinhän se oli Bludreams korjannut heti seuraavassa viestissä.

Hei!!

Mikä tilanne liljakukkojen kans??

Me eilen poltettiin penkeistä kaikki vanhat liljojen lehdet kun niiden alla oli ihan valtavasti liljakukkoja… niitä silti vaan nousee pintaan älyttömiä määriä. Onko kellään mitään ideoita mitä vois tehdä niitten kans?

Meillä ei ole näkynyt kukkoja pariin vuoteen, kop kop. Aiemmin vaan litistelin sitä mukaa kun löytyi. Jos yhden löytää on toinen varmasti lähistöllä. Lehtien alapinnat myös tarkistettava ja munat hävitettävä.

Ikävä riesa. Päivänliljojen seasta eivät ole värililjoja äkänneet.

Faniliini, jos niitä liljakukkoja on tosiaan hirmu paljon ja lisää vaan tunkee ovista ja ikkunoista, kannattaa ehkä harkita ihan myrkyttämistä. En muista sen aineen nimeä jota niihin käytetään, mutta varmasti puutarhaliikkeessä osataan neuvoa oikean putelin luo. Kerran itse jouduin myrkyttämään kun jouduin joukkohyökkäyksen uhriksi, sen jälkeen olen aina noukkinut ja tappanut yksitellen sekä pitänyt huolta ettei niitä munia jää lehtien alle kehittymään.

Malan ja provadon auttaa liljakukkoihin (myrkkyjä) .kannattaa sitten suihkuttaa sitä myös liljapenkin päällysmultaan,jotta pudonneet yksilötkin kuolevat. Ja myrkyttäminen kannattaa tehdä aamulla ja illalla,niin varmimmin on kaikki yksilöt tuhottu. Toivottavasti vinkit auttaa tappamaan paljon kukkoloitahymy

Kiitos!

Ajateltiinkin, että nyt on kaiketi pakko turvautua myrkkyihinkin kun niitä näyttää olevan niin paljon. Myrkyttämistä tieten tulee jatkaa muutamien viikkojen ajan? vaiko koko kesän?

Ollaan nyt parin päivän aikana vauhkon lailla kierrelty penkkejä ja onneksi niitä on vaan kahdessa penkissä, helpottaa huomattavasti tätä puuhaa…

Ei varmaankaan tarvitse myrkyttää kuin muutaman kerran, saattaa olla että satsi esim. aamulla ja illalla yhtenä päivänäkin riittää. Nythän ei ole vielä niitä jälkeläisiä tehtynä, riittää kun aikuiset kukot poistatte kuvioista. Sen myrkyn kanssa on myös niin, että kukintavaiheessahan sitä ei edes suositella käytettäväksi koska siinä sivussa myrkyttyy sitten myös hyödyllisiä puutarha-apulaisia, ja sitähän ei kukaan halua :)

Isoimman satsin kun myrkytätte ja jatkossa silmiin sattuvat yksittäiset sitten telotte yksitellen huolellisesti rusentaen...

Muoks: nehän sitten liikkuvat aika vikkelästi paikasta toiseen, eli hurryuppia

Mahtaako leuto talvi vaikuttaa liljakukkojenkin määrään, nimittäin viime vuonna en löytänyt penkeistä ainuttakaan liljakukkoa, tänä keväänä olen jo rusentanut kuoliaaksi muutamia. Murhanhimoisella voimalla! vihainen Ja nyt päällä se vauhko vaihe, jolloin jokainen leppäkerttukin näyttää ensin liljakukolta...

Taidan tehdä samoin kuin Faniliini, siis myrkyttää liljat oikein kunnolla. Pelkästään tämän päivän aikana olen listinyt liljakukkoja 8 kpl tuosta yhdestä ainoasta paikasta!

maailma saastuu ilman myrkkyjäkin…ja tehoaa huonosti liljakukkoihin

lehtien alapinnoilta pitäisi saada pois toukat, parhaiten onnistuua pyyhkäisemällä kädellä

jos inhottaa, voi tehdä sen käsineen kädessä :wink:

yksittäiset lijakukot paras poimia näpeillä ja ennen listimistä kuunnella niiden laulua :slight_smile:

voi se äännähdys olla tuskaakin :frowning:

KOMPS Nuu, myrkyillä menettää myös hyödylliset ötökät

Luonnonmukainen “myrkky” joka tehoaa liljakukkoihin on muistaakseni nimeltään Bioruiskute S.

Jos myrkky kerta ei auta asiaa, niin tuskinpa sitten ryhdynkään myrkytyspuuhiin. Olen justiinsa samaa mieltä, etten haluaisi niitä hyötyötököitä minäkään tuhota, mutta ajattelin, että jos nyt vielä ehtisi kunnolla hätiin ennenkuin lisääntyvät enempää.

Kiitos vinkistä Perennainen!

En jaksa käydä koko ketjua läpi ja kysyn vain että tuhoaako liljakukko myös varjoliljoja? Siis täytyykö alkaa pitää niitäkin silmällä. Värililjoja ei minulla ole toistaiseksi ja siksi bongasinkin eilen surullisen näköisen liljakukon esikon lehdeltä itkemästä.

Noista liljakukoista, pari myrkytystä alkukesästä (yöaikaan jolloin lentäviä öttiäisiä ei ole liikenteessä) on pitänyt liljakukot aika hyvin kurissa.

Liljakukoille taitaa kelvata kaikki liljat, viime kesänä rouskuttivat suihinsa minun varjoliljani.

Tänäkin keväänä olen jo tavannut kaksi liljakukkoa, jotka ovat nyt muilla mailla. Tuskin vielä ennättivät munia, mutta tarkkailua on jatkettava, jos sittenkin onnistuivat.

Kuten Oulunseudultakin on tehnyt, niin minäkin. Pari kertaa myrkkyä alkukesästä kun vielä muille öttiäisille ei ole vaaraa. Illalla tehtynä on oikein hyvä vinkki! Loput myöhemmin yksittäin löytyvät sitten listitään käsipelillä.

Itse asiassa käsipelin sijaan olen päätynyt käyttämään “täsmäraiditusta” yksittäisille pitkin kesää löytämilleni - sumutus päin pläsiä, ja toisto ja toisto… vähän kuin sian raivolla tyyliin “mulle et ala…”

Tietysti syövät varjoliljatkin, arvasin :{

Varokaa sitten leppäkerttuja ettette listi niitäkin- kun joku vuosi sitten listin liljakukkoja ‘apinan raivolla’ meinasi mennä pari leppäkerttuakin kun hyökkäsin kaiken punaisen kimppuun.

Kun aloitin kevätmyrkytyksen ei niistä ole ollut enää kovin suurta ongelmaa. Tarkkana tosin pitää olla.