Liljakukot on selvästi jostain kuulleet, että uhkasin niitä eilen kovilla myrkyillä, kun tänään siinä penkissä ei ole näkynyt ainoatakaan. Ovat tietysti laittaneet puskaradion liikkeelle: "pysytään piilossa vähän aikaa, niin ehkä tuo raivopään näköinen nainen unohtaa meidät..."
Liljakukko lähti lentoon, kun yritin saada sen tapettavaksi.
Tänään taas liljakukkokierros näytti tällaiselta. Kukko-pahalainen yllä ja juuri oli muninut, ( alla) Eivät olleet vielä ehtinyt mennä tuosta miksikään, oli pehmeää, punaista tahaa, kun sen liiskasi. Nuo munat menee rikki ihan kevyesti lehteä sipaisemalla.
Samaa ihmettelin eilen kun yllätin kukon itse teossa - että ovatko munia ollenkaan kun ihan pyyhkäisemällä hävisivät. Kaksi kukkoa on päässyt Fairy-kylpyyn tänä keväänä.
Kolme olen minäkin liiskannut tänä keväänä omalta pihalta ja kaksi työpaikalta. ja asiaan kuulumattomana kolme kotiloakin on henkensä menettänyt.
Eipä mokomia ole onneksi näkynyt. En kyllä kaipaakaan.
Liljakukkoja olen urakalla listinyt parina päivänä. Eilen 11 vaikka yhtään liljan alkuakaan ei vielä mullan pinnalla näy . Jotain myrkyä nyt tarvis varmaan..
Heip! Meidän oli pakko turvautua myrkyttämiseen, koska niitä oli siis todella paljon. En varmaan valehtele jos sanon, että ollaan tuhottu niitä eri keinoin n 200.(nitistämällä, polttamalla kukkapenkit, upottamalla fairyyn ja nyt myrkyttämällä…) Puutarhakaupassa neuvottiin käyttämään Bernerin Sumi Alphaa, kuulemma ainoa mikä tepsii oikeasti. Hommattiin vielä semmonen pienempi näpsäkkä painepullo jolla illalla on nätti käydä myrkyttämäsä…
Joku tuos mietti et mistä kaikista kasveista ne tykkää…No, meillä niitä on ollut kaikissa liljakukissa ja naapurilla ruohosipuleissakin… Ja kukkakaupalla sanottiin niitten viihtyvän myös mansikoissa…
Jaiks Faniliini - vähemmästäkin määrästä tulee jo vainoharhaiseksi! Voisin kuvitella itseni tuossa tilanteessa: pää terävästi kääntyillen sinne tänne jatkuvasti, katse vimmatusti punaista ötökkää etsien, lähes vainoharhaisesti edeten - ees taas, sinne tänne…
Itse asiassa mulle riittää kuvattuun vainoharhaiseen käytökseen jo se pihamittarin 11 kipalettakin
Myös minä olen löytänyt muutaman liljakukon ruohosipulista. Pariin päivään ei onneksi ole näkynyt kukon kukkoa, mutta pitää jatkaa tarkkailua…
Oot oikeassa Nuu, vainoharhasuus vaan kasvaa siitä kun sen ensimmäisen näkee…:)Tavaksi onkin tullut n. 30 min välein kiertää penkkejä kahvikupin kanssa, ainakin ne tavallisimmat paikat. Onneksi näin keväällä tulee muutenkin kierrettyä ahkerasti penkkejä kun on niin kiva katsella kun kaikki kasvaa:) Tosin, ikävää on kun näin alkuvaiheessa on jo liljojen lehdet reikäsiä…
Ensimmäiset liljakukot tänään havaittu ja tapettu myös.
Hoitolapsi oli innoissaan kun sai luvalla tallata liljakukon kuoliaaksi. Muuten en anna pikku eläimiä tappaa puutarhastani ja pihastani.
Täytyy tulla kertomaan tänne minun kokemukseni liljakukoista. Meillä liljakukot söivät yhtenä vuonna aidan takana kasvavat lepän taimet ja oikeastaan kaiken mitä niiden tielle osui. Minulla ei ole kuin pari tiikerililjaa, mutta niistä en kukkoja havainnut. Silloin pari vuotta sitten en tehnyt kukoille mitään kun pysyivät kasveissa jotka olivatkin nitistettävien listalla. En ollut aiemmin nähnyt kukkoja ollenkaan, nyt kun tiedän mitä ne olivat on pieni pelko takaraivossa että milloin hyökkäävät perennojen kimppuun, kun kerta olivat niin kaikkiruokaisia…
En kyllä ihan tällä syömisellä usko, että liljakukko alkaisi leppää syömään! Sen toukkien ravintokasviksi ei kelpaa juurikaan muu, kuin liljakasvit - siitä sen suomenkielinen nimikin.
Noita punaisia koppiksia on muitakin ja yhtenä tulee mieleen Gonioctena viminalis, pajunruskokalvaja, joka voisi lepän lehtiä syödä ja nimenomaan aikuisena.
Aika erikoiselta kuulostaa Valkosipuleista ihan vanhan kaavan mukaan täältä on ensimmäiset löytyneet tänä vuonna, liljoista ei yhtään.
Valkosipuleista? Älä nyt vaan sano että ne syö niitäkin???
Kyllä syö, talvivalkosipuleista on löytynyt monena vuonna. Tänään yksi (?) oli kiinalaisessa ruohosipulissa, liljoissa ei edelleen mitään.
Juuri kun ajattelin, että ei ne kukot tänä kesänä ole paljoa näkynyt.... Niin eikös löytynyt heti yksi lemmenpari ihan vahingossa kun olin kukkia kuvaamassa. ja siitä oli popsittu lehden reunaa..
Kaksi murhattiin eilen, ja liiskailin lehtien alta kaikenlaisia kasoja, joita luulin muniksi.
Sunnuntaina minäkin löysin taas liljakukon - nyt värililjasta.