Tuholainen: Liljakukko, Lilioceris lilii

Minut yllätti, että näitä saattaa olla vain yksi. Noin kuukausi sitten löysin yhden kukon liljoista ja eilen tapoin toisen. Luulin, että hyökkäävät isolla porukalla lilja raukkojen kimppuuntäh?

Tämä nyt varmasti tulee kostautumaan, mutta silläkin uhalla kerron, etten ole vielä koskaan liljakukkoa livenä nähnyt muualla kuin anoppilassa. Joten toistaiseksi olen tältä vitsaukselta säästynyt. Katsotaan kuinka kauan, kun varsinkin nuo värililjoja on tullut hankittua kokoajan lisääkasvava kasvi

Jalomi, sinä siunaaman päivänä kun luin että on olemassa liljakukkoja niitä ilmiintyi liljoihin ihan simona. Sen jälkeen olenkin varovasti lukenut mistään tuholaisista ettei vain.

Olen tehnyt tekniikan maailman testin. Lappasin koivuntuhkaa liljojen päälle oikein sillälailla runsaasti: Melkeinpä läjäpäin lippasin vanhalla kakkulautasella kun näin että nyt tulee ukkosenkuuro. Kävin tarkastamassa tuloksen ja nyt on tuhkamölttejä lehtihangoissa enkä nähnyt kuin yhden, hyvin heikosti liikkuvan liljakukon.

Jatkan kokeen seuraamista ja ehkä lisäilenkin tuhkaa jos siitä on hiukkaakaan apua.

Se, onko tuhkaiset liljanlehdet kauniita, on taas eri asia. Mutta onko esim. harsot tai syödyt liljat?
Vaarana on myös pH:n liiallinen nousu.

Väliaikatieto: Äsken löysin kuusi (6) liljakukkoa kuikulemassa lehdellä, jossa ei ollut tuhkaa. Nappasin ne ja Ruttasin Ratisten Mäsäksi.

(demonista naurua)

Näyttää siltä, että ne olivat evakuoituneet tuhkattomalle alueelle.

Juuri jotain tällaista epäilinkin, että tulee tapahtumaanhymy Eli aamulla kun menen liljat katsastamaan, saan varmasti noukkia niitä ämpärillisen..

Siis… onko se tuhka ripoteltava lehdille? Minä kun luulin että maahan, liljojen juurille ja ympärille kun ne kukot soellä maassakin ovat välillä…

Tekniikan maailman testinä mättäsin suoraan liljan päälle. Tänään en ole ehtinyt käydä vielä katsastamassa kukkotilannetta.

Saan täällä varmasti nyt oikein pikku puutarha-hitlerin leiman, mutta tehokkain ase liljakukkojen torjumiseen on ehdottomasti malasiini. Tehokasta? Kyllä. Ekologista? Ei todellakaan. Ruiskutin ensimmäisen satsin jo keväällä, heti kun huomasin pienen punaisen viholliseni möyrivän liljojeni lehdillä. Toiseen kertaan suihkutin alkukesästä, ja kannattaakin aina torjunta-aineita käytettäessä suihkutella kahteen kertaan, koska vaikka ensimmäisellä kerralla saisikin liljakukot hävitettyä, seuraava sukupolvi saattaa olla jo muhimassa jossain lehden alla.

Liljakukko on varmaan jokaisen liljoja kasvattavan pahin vihollinen. Tässä tänään kuvattu yksilö:

Ne ovat liikkeellä heti kun liljoista näkyy pieninkin pää ja aurinko vähänkin lämittää.

Kuulin immeiseltä jolla enemmän ku yks ja kaks liljaa todella toimivan konstin liljakukkoja vastaan: Vuoraa, eli ripottele peittävästi, muurahaismyrkkyä liljojen kasvualueelle, maahan (tai ruukun maa-alueeseen). Sitä jauhemaista (nimeä en muista) jota saa melkein mistä tahansa kaupasta ja jonka ohjeessa käsketään sekoittaa (murkkuja vastaan) jauhe veteen, Paitsi nyt et vettä sotke joukkoon.

Liljakukkohan pudottautuu maahan uhan lähestyessä ja hautautuu multaan. Kun se tekee sen myrkyn läpi, se saa itseensä myrkkyä ja kuolee.

Ja niille, jotka eivät ilkeä listiä punaista kukkoa liljapenkistä käsillään: Ottakaa sopiva purkki puolillaan kuumahkoa suolavettä, laittakaa se liljakukon alle ja pikkasen häiritkää tikulla - sinne putoaa!

Tämän vuoden ensimmäiset kukot bongattu. 3 kpl. viha

Joka vuosi ne vaan lisääntyvät. Yritin täältä etsiä uusia konsteja niiden tuhoamiseksi. Tähän asti olen litsinyt ne liiskaksi. Hidasta ja örkköä puuhaa. Tulevatkohan ne naapureilta, kun kaikki munat olen mielestäni poistanut? Päivittäinen jokaisen lehden käänteleminen vie tuhottomasti aikaa ja selkäkin väsyy. Liljat kyllä ovat kauniita ja tuoksuvat hyvälle.

Huomasin myös, niin kuin joku muukin täällä mainitsi, että tulppaanin nuppua ja lehtiä oli nakerreltu liljapenkin vierestä. Laitoin sen ensin kotiloiden syyksi, mutta kun löysin kukot melko vierestä, aloin epäillä niitä. Taitaa muutenkin olla liian kylmää ja kuivaa kotiloille vielä.

Joskus tuntuu, että lopettaa koko puutarhoinnin, kun vastuksina on kukot, kirvat tai armeija kotiloita. Huoh, tai kaikki yhtä aikaa. Kunnes taas löytää jonkin ihanan kasvin penkistään kukkimasta. hymyä

voi luoja mitenköhän noitten mun liljojen käy kävin juuri tutkailrmassa kukkapenkkejä ja mitä näinkään lauma kukkoja liljojen kinpussa siis vaikka kuinka paljon kyllä tuli ärräpäitä pitkä rivi.oliko mitään keinoa suojata noita liljoja ,ei niille muut kukat näy kelpavan.vihaviha

Auttaako jos suihkuttaa lehdet jollain? Täällä sama ongelma…

kuulemma bio kill.

Kiitos! Sitä ostamaan SAAVILLINEN!! Ostin messuilta vaiks mitä ihanaisia liljoja ja en totta vieköön syötä niitä kukoille

Saako tuota ostaa kukkakamyymälöistä vai mistä.sama juttu en haluis liljoja kukkojen ruuaksi tahdon itse nauttia kukkien kukkimisesta

Puutarhamyymälässä myydään ainakin. Tehoaa mm. sokeritoukkiin ja torakoihinkin.

hih, viherpeukalolta just kuulinkin tuosta bio killista.naurua

paras konsti on kuitenkin manuaalinen, noiden tappaja-aineiden kanssa kuolevat myös hyödylliset ötökät, pölyttäjät ja leppäkertut yms.

hanskat käteen ja kuntoilun kannalta :wink:

Äääks, mä oon unohtanut noi liljakukot onnellisen autuaasti. Varjoliljat ovat jo nousseet, pitänee tehdä tarkistus :frowning:

Liljakukko on ainakin minut päihittänyt oveluudessa. YLi 100 liljaa varmaan täällä ja kukot mellastaa enemmän kun ehdin listiä. Kauniit liljat kalutaan. Kibun periaate on kaunis ja olen kyllä tuohon taipuvainen(tai ainakin mäntysuopaan) mutta nyt kukkojen on aika lähteä!