Tuholainen: Lude

onko kokemusta lehväluteista (katsoin kuvia netistä ja laji tunnistus aika varma) puutarhassa?

Minulla oli kevätvuohenjuuren lehdillä kymmeniä luteita, näyttivät parittelevan. Pitäisikö myrkyttää? Mitä teen vai onko vaaraton ötökkä?niin

Tarkoittanet näitä tämän mallisia, joita löytyy eri värisinä ja nimisinä: viherlude, marjalude, kuparilude jne. En minä ainakaan ole niihen mitään kovin pahaa puutarhassa nähnyt tekevän ja annan niiden olla rauhassa ja kuvailen niitä. :)

Netissä muuten näkyy turhan paljon tuollaisia ylimalkaisia nimeämisiä, joten tunnistaminen netin kuvien perusteella voi johtaa harhaan. Täältä löytyy taatusti oikein nimettyjä ötököitä.

Jos en nyt aivan väärässä ole, luteet imevät kasveista suuosillaan nesteitä. Ja haisevat kauhealta. Jos niitä on paljon (siis tosi paljon), kaipa niistä voi haittaakin olla. Raakin kuvassa on kyllä todella kaunis yksilö.

Yök ja voi itku! Olen vasta-alkaja puutarhan istutuksissa. Vasta muutaman vuoden asuttu omakotitaloa ja viime kesänä istutin uusia pensaita ja perennoja. Nyt pari päivää sitten huomasin ensimmäiset muutamat ruskeat luteet, enkä vielä ollut moksiskaan niistä. Mutta tänään ihmettelin mitä on tapahtunut puolen kymmenelle metrin korkuselle syreenille. Kaikki lehdet kuolleita. Runko ja varret täynnä noita luteita. Laitoin pari viikkoa sitten viimevuotisen säkin hevosen p;tä joka oli sekoitettu/kompostoitu johonkin sahanpuruntapaiseen.  Ja myös siinä "katteessa" vilisee näitä öttijäisiä. Luteet on levinneet myös muihin kauempana syreeneihin joiden juurella ei ole mitään katetta. Systerini parin sadan kilometrin päästä Vuokatista soitti kertoi myös sillä olevan syreeneissä luteita. Suihkutti Bayerin , jollain Home&Garden imeväisten myrkyllä täsmäsuihkutuksena ja luteet kuoli/tipahti heti. Syreenien lisäksi perennapenkeissä, joissa tällä hetkellä pääroolissa tulppaanit, vilisee jo muutamia luteita tulppaaneissakin. Muutamat tulppaanin lehdet syöty haukkaamalla, joka on kyllä jonkun muun kuin tuon luteen aikaansaannoksia. Että enpä tiedä johtuuko karikkeesta vai tykkääkö nuo luteet erityisesti syreeneistä. Vieressä olevat kuusamat ja purppuraheidet ei ole kelvanneet, toki niiden lehdet eivät ole olleet niin ajoissa lehdessä kuin syreenit.

Sinänsä yököttää myös nuo luteet, meidän lasten leikkipaikat on noiden luteiden valloittamien pensaiden vieressä ja luteet lentävät myös "iholle". Kun vähän aikaa kyykin siellä, niin piti puistella hihoista parit ylimääräiset vieraat pois. Onneksi alkaa tarhaviikko lapsilla ja minä rupean lude-jahtiin nyt!

Marjaluteita kannattaa häiritä kopsuttamalla niitä kepillä alas ja pyrkimällä tallaamaan edes muutaman. Tällä kepityksellä saimme suojattua syreenimme ja nyt ne kukkivat.

Ne tipauttavat itsensä häirittynä joko suoraan alas ja piiloutuvat heti katteisiin, ellei pelkkä oksan taakse piiloon siirtyminen tunnu auttavan. Häirinnän pitää toistua monena päivänä. Marjaluteet nousevat takaisin oksia pitkin ylös melkein heti, kun selkänsä kääntää ja terhakkaimmillaan ne ovat hyvin lämpimässä auringonpaisteessa.

Revonhäntä: täällä pohjoisessa on jokin ludeinvaasio - et ole yksin ja ainoa hirveän ludehyökkäyksen kohteeksi joutunut. Niitä saattaa olla ihan sadoittain liikkeellä ja tuntuvat suosivan mm. syreeniä sekä joitain perennoja. Ne imevät kasvin nesteet ja saattavat massiivisena joukkiona tehdä pahaa tuhoa aikaan.

Suihkuta surutta myrkyllä!

Täällä etelämpänä noita inhotuksia on mielestäni ollut nyt enemmän kuin yleensä. Yäk... Haisevatkin pirulaiset niin pahalle ja yrittävät olla vikkeliä naurua

kieli ulkoa Oon nyt viikon ajan useempana päivänä ollut ludejahdissa kahdella syreenipuskalla... Tänäänkin tapoin syreenin lehdiltä vähintään 20 kpl luteita jollei enemmänkin! Pihan toisen puolen 3 kpl:sta syreenejä ei enää löytynyt kuin n. 5 kpl luteita mutta se puumainen kosteammalla puolen pihaa... perk.... Niillä on suojapaikkana vanhat marjapuskat joita on n. 6-8 siinä syreenin vieressä, lentävät sinne pakoon/piiloon.

Marjapuskat ovat jokatapauksessa lähdössä parin vuoden sisällä pois joten vähentävät varmasti tuota ludeinvaasiota mutta ensi keväänä pitää myrkyttää kunnolla kaikki nuo missä tuo ötökkä viihtyy, pensaat nuutuu silmissä... ärtynyt

Invaasion ovat tehneet meillekin Urjalaan. Oikein inhottaa kulkea tuomen ohi, kun siinä on kymmeniä, jollei satoja luteita. Imeekö kaikki luteet niitä kasvinesteitä?

Minä kyllä miettisin parikin kertaa, ennen kuin alkaisin kasvejani myrkyttämään luteiden vuoksi. Vaikka ne jonkin verran ravintoakin tarvitsevat, niin en kyllä usko minkään kasvin noiden takia kuolevan. Jos kasvi noihin menehtyy, niin se on kyllä jo muutenkin varmasti ollut huonovointinen!

Tuo myrkkyasia on sellainen jatkuva kierre - kun myrkytät olevinaan haluamiasi luteita, niin siinä samalla kuolee varmasti kymmeniä muitakin hyönteisiä. Ja kaikilla niillä on oma tarkoituksensa luonnossa, eli ne ovat jonkin toisen eläimen ravintoa - kun tuota ketjua alkaa sorkkimaan ja häiritsemään, niin sitten tulee jotain muita ongelmia ja taas uusia myrkytystarpeita.

Lopulta syöt niitä myrkkyjä itsekin ja vaikka niitä kuinka turvallisiksi väitetään, niin tuskinpa ne ihan hyväksikään kenellekään ovat! Kieltämättä itsekin olen aikanaan niitä käyttänyt ja vieläkin on tallessa iso ruisku. En ole kuitenkaan enää pariinkymmeneen vuoteen mitään ruiskutuksia tehnyt, en edes kevätruiskutuksia omenapuille ja minusta koko tontin kasvillisuus voi mielestäni paljon paremmin ja ötökkämäärä on lisääntynyt varmasti paljon entisestä.

Mutta jokainen toimii tietysti omalla tavallaan.

Joku päivä sitten kuvasin illakkopuskaa, jossa noita luteita parveili varmaan kymmenittäin. Tänään niitä ei ole näkynyt enää ollenkaan ja kasvikin on aivan hyvävointinen. ;)

Meilläkin on meneillään joku ludeinvaasio! Asumme nykyisessä paikassa nyt kolmatta kesää, enkä ole ennen siellä luteita nähnyt, mutta nyt isoja, ruskeita luteita vilisee raparperissa ja tomaateissa. Ja ne lisääntyvät silmissä (kirjaimellisesti, noilla ötököillä ei sitten ole minkäänlaista häveliäisyyttä.. ) vihainen Minäkään en ole myrkyttämään ruvennut, mutta olen ottanut hengiltä ne luteet, jotka olen kiinni saanut, ja munia olen tuhonnut kasvinlehtien alapinnoilta PALJON! En tosin ole satavarma kenen munia nekään on, mutta en jäänyt odottelemaan mitä niistä kuoriutuu..

Äsken kävi kyllä mielessä, kun en ole ludetta tunnistanut, että mitäs jos kyseessä onkin sellainen laji, joka imee ravintonsa toisista hyönteisistä eikä kasveista! Eli se ehkä söis ne tuhannet kirvat, joita meillä on, mutta ei nyt syö, kun olen ne luteet tappanut... puhetta

Sen vuoksi en ole minäkään niitä myrkyttänyt (ja sen, että elättelen toiveita, että niillä on joku minulle hyödyllisempi luteen tuhoajaelukka). En vaan mahda mitään, että aina nähdessä tulee ekana mieleen: "Siellä on kirppuja, luteita, täitä..." YÄK!

Vessan siirrän pois sieltä tuomen vierestä. cool

Niin joku tarkoitus luteillakin on, toivottavasti minun kannalta hyödyllinen. naurua Tosin ne luteet, jotka tuhoavat muita hyönteisiä, taitavat käyttää ravinnokseen jotain vähän isompaa kun kirvat.. huoh..

Kevään Viherpihassa oli joku ötökkäliite ja/tai sivut, joissa sanottiin että yksikin lude voi tehdä pahaa jälkeä yksittäiselle pienellä kukalle tms. Mulla oli siis n.10 metrin korkuista syreenipensasta "täynnä" eli vieri vieressä pitkin runkoa ja lehdillä noita luteita sekä syreenin alla oleva kompostoitu hevosenp-hakeseosa vilisi noita. Piilottelivat osin siellä hakkeen seassa.

Toissapäivänä pistin kastelukannuun Malationia ja suurimmasta osasta pensaista kaikki luteet kuoli. Eilen illalla saalitsin vielä parikymmentä parista syreenistä sekä sinikuusaman pikkutaimesta. Mulla on pensaiden vieressä isot, viime kesänä tehdyt kukkapenkit ja kaikki perennat on vielä ihan "heiveröisiä" ja pelkään että luteet käy niidenkin kimppuun. Yksittäisiä luteita on tallaillu kyllä vasta tulppaaneissa, enkä ole vielä niissä nähny mitään muita jälkiä.

Näin vasta-alkajana säihkähdin ensimmäisten tuholaisten vastaantullessa ja syöksyin siis heti kauppaan ostamaan myrkkyä. En kyllä vielä osaa ajatella eläväni noiden luteiden kanssa muuten. Tiedä siten joskus tulevaisuudessa. Muurahaispesätkin hävitän säännöllisesti pihaltani (häiriköimällä, kuumalla vedellä ja muurahaismyrkyillä). Hämähäkkeihin on kasvanut pienoinen kunnioitus, kun tieto on lisääntynyt niiden hyödyllisyydestä, vaikka en tykkää niistä yhtään.

Olen epävarmasti ollut panevinani merkille, että harakkapariskunta pyörii sillä suunnalla, missä kulloinkin on aktiivisin ludeinvaasio. Olisi hienoa, mikäli luteet kuuluisivat harakoiden ruokavalioonärtynyt

Miksi tappaa muurahaisia? Kertokaa yksi hyvä syy...

En minäkään tiedä mitä pahaa muurahaiset tekevät.

Hyönteisiinkin pätee "Syytön, kunnes syylliseksi todistetaan" ja toinen sanonta "Ei pidä hutkia vaan tutkia ensin".

Muistakaa, että myrkyt ovat tuhansia kertoja vaarallisempia kuin pahinkaan hyönteinen.

Marja-Leena2, etsi muurahaisketju ja siitä laittamani pari kuvaa talon seinistä. Siinä on ainakin minun kohdaltani perusteet hankkiutua tietynlaisista muurahaisista eroon..no-jaa

Miksi tappaa... Tuhoan kaikki kusiaispesät jotka löydän, koska yksikin purema on kipeä kaksi päivää...

ja meillä oli niitä paljon, nyt on kahden vuoden säännöllisen tuhoamisen jälkeen onneksi vähentynyt.

Toinen syy, koska ruokkivat kirvoja, jotka hyvässä hoidossa kasvavat isommiksi ja imevät yhä enemmän nestettä kasveistani.