Tuholainen: Lude

Aronja, eikös ne muurahaiset tule sitten vasta kun löytävät mädäntyvää puuta, muurahaiset eivät niinkään mädännytä. Muurahaiset ovat siis hyvä merkki kun epäillään rakennevikaa?

Ihan väärässä ketjussa porhalletaan.. mutta kuitenkin. Siihen muurahaisketjuun laitoin aikoinaan pari kuvaa tuossa naapuritontilla sijainneen talon purkuvaiheista. En tiedä mikä lie ollut syy ja mikä seuraus siinä invaasiossa mutta se lopputulos ei kyllä silmää ilahduttanut ollenkaan. Hevosmuurahaisethan ovat ainakin minun tietämäni mukaan niitä kavereita jotka tykkäävät lahonneesta puusta ja jos niitä alkaa nurkissa romuta niin on syytä vilkuilla seinien kuntoa. Ne kaverit jotka elelivät tuon purkamamme talon seinien sisällä eivät niitä olleet. Läpi vuoden siellä oli toimintaa ollut eikä kosteusvaurioitakaan kummoisesti näyttänyt loppujen lopuksi olleen.. En sitten tiedä että pitäisikö heidän vaan antaa olla.. mutta jotenkin ajatus siitä että meidän rintsikkatalon purueristeissä alkaisi olla samannäköistä kuin em. talossa niin uhh....apea

no eiväthän ne muurahaiset taloja hajota - olette nyt täysin pihalla. Kyllä ne murkut tulevat vasta sitten kun hommat on huonosti hoidettu. Muurahaiset ovat hyödyllisiä eläimiä sanon minä...

Riippuu muuten täysin muurahaisesta... (googleta vaikkapa faaraomuurahainen) Jos oikein lähdetään pilkkua halkomaan niin lähes joka hyönteisestä ja eläimestä löytyy hyviä ja huonoja puolia. Kyykäärmekin syö myyriä joten sikäli oikein hyödyllinen kaveri puutarhurin näkökulmasta mutta tuskin kovin moni niitä silti tahtoo puutarhassaan elättää. Tietynlaiset muurahaiset yritän parhaani mukaan saada pihastani katoamaan, jos niistä olisi pelkkää hyötyä niin tuskin olisi niitä vastaan myrkkyjä kehitelty ja lähes joka palstalla mietittäisi uusia "luomukeinoja" niiden karkoittamiseen. Kukin toimikoon vakaumuksensa ja parhaan tietonsa mukaan, minä lähden kahvinkeittoonnaurua

Meillä on sellainen rauhanomainen rinnakkaiselo muurahaisten kanssa (mustia sokerimuurahaisia), että minä en tunge niiden kotiin niin kauan kun ne eivät tunge minun kotiin. Sisältä ja rakennuksen kivijalasta myrkytän muurahaiset, mutta metrin päässä seinästä saavat rauhassa olla. Ainakin myrkytyksen osalta.

Ko. muurahaiset eivät muuten ole hyväksi taloille.

Ainakin täällä V-vyöhykkeellä on massiivisia lude-esiintymiä. Minun puutarhasta on löytynyt vain yksi käpristynyt piparjuuri, josta olen poiminut kolmen päivän aikana n. 70 ludetta. Arvatkaa miltä mun puutarhahanskat haisevat...? Eli ihan luomutorjuntaa, sillä piparjuurta olis tarkoitus syödäkin. Mikäli se enää tuosta virkoaa.

Hämmentääkseni muurahaissoppaa, niin kerron että meillä metsämuurahaiset saavat olla metsässä. Aiemmin ne pyrkivät myös pihaan ja lapset eivät pystyneet leikkimään pihalla saamatta puremia. Oli helppo valita mitä tekee. Baygonia pesään, ja pihaelämä sekä lasten leikit saivat rauhan. Keltiäiset myrkytän myös niiden aggressivisen luonteen takia. Pistävät äkkiä ja äkäiseen. Niitä löydän kivetysten alta ja Baygon pelastaa taas.

Luteista muurahaisiin siis vielä vähän lude-otsikon alla. Ensimmäiset muurahaispesät meilläkin oli pihapiirissä, niin ettei voinut seistä paikoillaan, etteikö kivunneet jalkoja pitkin. Pienet lapset leikkii samalla pihalla, joten muurahaispesät sai häipyä. Niiden kävelypolut kulki nurmikon läpi pesältä pesälle tai minne lie. Kun pesät hävitti, niin kulkue lähti muualle (liekö naapuriin menneet:) . Ne oli jotain "tavallisen näköisiä mustia tai ruskeita murkkuja".

Hevosmuurahaisia meillä on parin kesän aikana ollut ihan parvina. Niin siis ihan lentävinä. Ne kuulemma vaellusaikana saatta lentää pitkiäkin matkoja. Niistä säikähtäneenä tarkastan hyvinkin tarkkaan varsinkin talon reunukset ettei sinne pesiä synny. Samoin omalta tontilta on valtaosa vanhoista lahoista kannoista hävitetty. Baygonista on saaneet taas pikkumurkut kivijalan vierestä ja kerran alkukesästä myrkytettyinä on kesäksi hävinnyt, joskus toisen kerran kesässä pitänyt vielä myrkyttää.

Ja luteista vielä, Malationia saivat siis niskaansa, 2 kpl kävin nitistämässä tänään vielä. Toki vielä saattaa lymyillä jossain ja/tai naapurista lennellä. Mutta nuo yksittäiset on jo hallittavissa. 

Tietääkö kukaa mikä ötikkä tämä olisi,lude mutta mikä?

Meillä on ihan samanlaisia luteita! En ole myöskään onnistunut nimikoimaan ludetta. Piikkilude ja jaspislude ovat ainoat ruskeat luteet, joita olen löytänyt netistä, mutten tiedä onko veijarit kumpaakaan niistä.

Ja, yllätys yllätys, meilläkin nuo luteet parveilevat raparperissa. Olisko kyseessä raparperilude? silmän isku

No, nyt ei ole näkynyt enää niin paljon luteita, oon napsinut niitä suoraan syreeneistä ja tiputellut vesisaaviin josta olen saanut ne lihvattua. Pihassa ei ole mitään muuta syötäväksi tarkoitettua kuin raparperit (joita ei kukaan koskaan nosta ja syö) pihan perukoilla nokkospuskissa ja omenapuut. Marjapensaat saavat tuottaa vielä yhden sadon ainakin ja sitten ne yksissä tuumin kuopaistaan pois ja istutetaan pari maisemapensasta tilalle.

2 kesää katsoin kun luteet tuhosi syreeneistä kukat ja saivat latvat nuokkumaan, viime vuonna ei tullut kukkia kuin vähän. Joten, jos ensi keväänä tulee valtaisasti luteita niin sitten myrkytän, jos tämä karsiminen (käsintappaminen) auttoi niin sitten ei ole tarvis. Ötököitä ollaan totuttu katselemaan kun ollaan liki koko ikämme maalla asuttu ja vielä maatilakin ostettu eli ylimääräisiä ei jakseta eikä vaivauduta tuhoamaan, pihan pitää muutenkin olla mahdollisimman helppohoitoinen mutta kaunis.

OT, muurahaisten harmit: jos koko paahteinen hiekkarinnepiha on yhtä muurahaispesää ja sisällä muurahaisia on myrkystä huolimatta jääkaapissa, astianpesukoneessa, kahvinkeittimessä jne. jne. niin oleskelu kotona on välillä hieman... haastavaa! silmän isku Pihalla on hankala istua kun mihin tahansa puutarhatuolin laitat niin se on pesässä varmana ja murkut sylissä 15 min sisällä. Kukat ei kasva koska murkut perustaa pesän niiden juuristoon. Plus se että olen allerginen pienten murkkujen puremille, saan kananmunanpuolikkaan kokoisia paukamia jollen ala heti hoitamaan ihoa pureman jälkeen 2,5 % kortisonivoiteella... Silti murkkuja ei ole kertaakaan myrkytetty kuin talosta, eletään nätisti yhteissovussa. naurua

Niin se luonto hoitaa itsekin sitä asiaa. Luteiden määrä on romahtanut viikossa. Olin mökillä sairastelemassa kesäflunssaani 5 päivää, eikä havaintoja tullut enää kuin ehkä kymmenestä luteesta.

Murkuista aiheen ohi: esim. hevosmurkut kaivaa pesiään ihan terveeseenkin puuhun, ei sen tarvi olla lahoa eikä kosteusvaurioista kärsivää. Kaivavat pesäkäytäviään ihan kasvavaankin puuhun. Kyllä minun kohdallani valinta on varsin selkeä: joka ikinen murkku, joka liian lähelle tunkee pääsee hengestään.

Onni yksillä, meidän ludemäärä on pysynyt samassa. Ja niiden puuhista päätellen niitä on kohta vielä enemmän vihainen. Onneksi meidän luteet oleskelevat ainoastaan raparperissa, niin saavat muut kasvit olla rauhassa. Siis luteiden ostalta, kaikkia muita lehtiä ja nuppuja syöviä öttiäisiä kyllä löytyy. Kohta joudun kaivamaan myrkyt esiin.

Minun retiisin taimet joku öttiäinen meni popsimaanvihainen Epäilen luteita, koska ne kipittivät mullassa rikospaikalla. Juhannuksen tienoilla ajattelin kylvää daikon retiisit ja silloin on kyllä keksittävä jotain taistelukeinoja ötököitä vastaan. Ehkä ripottelen tuhkaa jos se auttaisi..

Luteet löysivät perennat sitten! Sinipallo-ohdakkeet kelpasi tällä kertaa luteille. Osa lehdistä ehti mennä ruskeiksi, ennen kuin huomasin nuo eliot taas. Myrkkykastelun saivat sitten.

Syreenit on viime viikon käsittelyn jälkeen saaneet olla rauhassa. Leikkelin syreeneistä kuolleet osat pois ja näyttää nyt kuitenkin olevan kaikki vielä elossa.

Oulun paikallislehdessä oli kirjoitus näistä luteista ja siinä nimesivät sen marja-luteeksi. Kuulemma mansikatkin kelpaa, joten kun sade lakkaa, lähdetään mansikkamaalle tutkimusretkelle. Kirjoittivat että nyt on poikkeuksellisen paljon näitä luteita ja jos ne pääsevät/ehtivät vielä munimaan, niin syksyllä odotettavissa kato kasveissa.

Täytyy varmaan käydä katselemassa tuota lähiluontoa, että minkälaisesta ludemääristä tällä alueella on kyse. Että onko ihan toivotonta tappaa muutama sata pihalta, kun naapurustossa on miljoona odottamassa vuoroaan apea

Kummallista - kyllä noita meilläkin tavallisen paljon on, mutta en ole kummempaa vahinkoa ainakaan vielä huomannut niiden aiheuttavan.

Veriluteet ovat alkaneet harrastamaan jo ryhmäseksiäkin. ;)

Hyi olkoon, miten hurjan paljon oli tänä aamuna marjaluteita maassa paikalla, mihin on noussut tosi paljon ukontulikukan alkuja. Saman kasvin luona, mutta eri paikassa, olivat samat öttiäiset joukkokokoontumisessa viime kevätkesällä. Ne kiipeilevät ja telmivät tulikukan pehmeiden lehtien väleissä ja alla.

Ärsytti nuo luteet niin paljon, että käänsin lopulta niille vain selkäni, enkä ollut näkevinäni.

Keltakatkeron siemenet ovat täynnä luteita, muissakin kukissa on niitä ollut paljon enemmän kuin ennen, onko muilla näkynyt ? En tiedä mitä luteita mahtavat olla, jotain vihreitä kuitenkin.

Meillä on myös noita luteita aivan älyttömästi. Ja itsellä on sellainen olo, että niitä olisi nyt enemmän kuin aiemmin…

Sama havainto täälläkin. Ja löytyy sitten ihan kaikennäköisiä ja -kokoisia.
Yhdestäkin tulikukasta laskin äskettäin 16 kpl, penskat mukaan lukien. viha
Mikähän niitäkin oikein ruokkii, taitavat tykkää kylmästä & kosteasta??

Niin on meilläkin hirrrmuisesti luteita. Varsinkin salkoruusussa. Johtuisko siitä, että yleensä metsäluteet tähän aikaan popsii mustikoita, ja nyt ei niitä ole.