Joo, kiitos! - mutta ei tahtois!!! Lehtiluteita siis, vaan kyllä ne kotiutumistemppua kovasti tekevät meidän maallakin....
Tekeekö nämä vihreät luteet jotain tuhoja kasveille? Meillä on niitä aina ollut vadelmakasvustossa paljon, mutta en ole keksinyt muuta haittaa kuin hajun, jos niihin menee koskemaan. Meidän tytöt niitä sanookin lemuluteiksi.
Tänä vuonna niitä on on ollut ennätysmäisen paljon, ja ovat levittäytyneet jo mustaherukkapensaisiin ja esim. sokerimaissin lehdille, mutta kaikista näistä olen ihan normaalin sadon saanut, eivätkä kasvit näytä kärsiviltä.
Eivät nuo luteet sinällään ja itse taida isompaa, ainakaan näkyvää, vahinkoa tehdä, mutta kun munivat kasveille ja sitten joskus tulee niitä “lapsosiakin” - jostakinhan ne ruokansa etsivät…
Tämän aamun Turun Sanomat kertoo, että ludeharrastajia hemmotellaan. Leudot talvet ovat lisännet luteiden määrää, ja nykyään ludelajeja löytyy suomesta jo 500 ja lisää on tulossa jatkuvasti. Puutarhaharrastajalle niistä voi olla haittaa ja hyötyä. Osa niistä syö (imee kuivaksi) kirvoja, osa kasvinesteitä, osa kasvien siemeniä. Isompaa haittaa en ole minäkään niistä ainakaan toistaiseksi kokenut. Joskus unikon siemenpallukoissakin voi olla vaikka kuinka monta ludetta imemässä, mutta silti siemenet kehittyvät ihan normaalisti.
Jos kirvoja verottavat, niin kaikki luteet saavat jäädä meidän pihaan...
Kun meidän syreenit olivat vauvoja, ne joutuivat joka vuosi kasvattamaan lehdet kahteen kertaan, kun ensimmäiset pienet lehdenalut luteet imivät kuiviin.
Joo ja A.i.k.a :aa peesaten, ne luteet tulevat Suomeen lente tai kävellen, ja itärajalla siis kävellen. Täällä rannikolla siis kait lentäen etelän suunnasta. Taitaa olla tulevaisuus niin, että puutarhaoissa on entistä enemmän noita eteläisemmän Euroopan otuksia kuin "vanhaan hyvään aikaan" jolloin talvet olivat kylmiä.
Meillä raparpereissa noita “Raakin kauniita luteita” ekalta sivulta. Ei voi mitään, mutta kyllä ne ällöttää mua. Joku kesä vastaavat söi aivan reikäisiksi vähäoksaalisen raparperin lehdet, epäilen ainakin niitä.
Mansikoissa ja marjapensaissa taas oli viime kesänä marjaluteita älyttömästi, ja marjat sen makuisia. Millä ihmeellä pääsisin eroon, kai luteitakin joku syö??
Annesurfs, meillä nuo "Raakin luteet" imee nuorten syreenien latvojen uudet lehdet ihan lurpalleen ja kuiviksi, kasviparka menettää uudet kasvustonsa ja joutuu aloittamaan alusta. Samoin niitä löytyi tänä vuonna myös purppuratulikukan nupuista. Ei kiva.
Ruiskutukset ja myrkytykset eivät auta. Luteella kova selkäkuori, ja pudottautuu vaan alas puskasta jos yrittää vaikkapa vesisuihkua. Me ollaan pistetty leveäsuiseen purkkiin vettä ja suolaa, purkki luteen alapuolelle ja kopautus. Sinne tippuu. Kansi vielä päälle etteivät karkaa. Eikä ne tosiaankaan lopu tällä tavalla, mutta vähän vähenee.
Mulla teki peltolude jo chilien esikasvatusvaiheessa pahaa tuhoa ja sama peli on jatkunut kasvarissa.
Meillä on oikea luteiden invaasio, varsinkin illakoissa.
Ensimmäinen vuosi meillä kun luteista on ongelmaa, onko nyt jokin poikkeusvuosi? Söivät kolmasosan salaatin taimista ja suurimman osan kesäkurpitsan taimista. Mielenkiintoinen havainto että hyökkäävät porukalla ensin heikoimpien taimien kimppuun, pienen taimen kimpussa jopa kymmenkunta ludetta. En ollut edes älynnyt että jokin ötökkä söisi kesäkurpitsan taimia! Kasvarista nappasin parikymmentä ludetta kiinni itse teossa kiinakaalien kimpussa. Ensin kirpat, kaalikärpäset ja kaalikoit, nyt vielä nämäkin…
Meillä oli viime kesänä mustikkaluteita herukkapensaissa, imivät marjat tyhjiksi…jäi vain rupelot jäljelle. Tänä vuonna myrkytin mäntysuopaliuksella…ei tehoa. Lopulta keräsin ne sormin ja tapoin kaikki. Luteita ei näy mutta pensaissa on nyt kirvoja. Ei taida tänäkään vuonna saada marjoja.
Tänä vuonna on luteita tosi paljon! Tässä punakonnanmarjassa.
Minun mansikan taimien varsissa oli aiemmin vihreitä ötököitä. Huuhtelin käsisuihkulla runsaalla vedellä ötökät pois ja niin ne lähti. Niin ja mullassa oli valkosia pieniä toukkia ja niin nekin vaan katosi. Varmuuden vuoksi ruutasin vielä tolua perään.
Ja näitä riittää…
Ennätysmäärä täälläkin.
Täälläkin noita riittää. Ihan ilman oikeaa tietoa olen ajatellut että nuo syövät kasvimaalla hyötykasveista tuholaisia. Niitä on ollut härkäpapukasvustossa hirmu paljon nyt loppukesästä, mutta ei sadolle ole mitään käynyt. Siitä päättelin että ehkä popsivat jotain pikkuötököitä niistä kasvustoista.
Osa luteista imee kasvien nesteitä ja osa on muita hyönteisiä syöviä petoja. Tarkistin äsken mun ötökkäkirjastani, että kasvinesteitä imevätkään eivät usein aiheuta kovin merkittäviä tuhoja kotipuutarhoissa, mutta että peltolude voi kuitenkin aiheuttaa isompaa tuhoa mansikkamaalla tai omenatarhassa.
Ja vielä kirja kertoi, että viherlude (josta tuossa aiempana oli kuva) on viime vuosina yleistynyt pihoilla ja puutarhoissa.
Muoks. Kun rullasin vähän vanhempiin viesteihin, niin siellä joku kertoi, että luteet olivat syöneet kesäkurpan taimetkin!!
Minä törmäsin noihin (viher)luteihin eka kerran, kun niitä oli yhdessä kasvissani vaikka hurumykket. Yäk. En kyl pystyny niitä tappamaan käsin. Hain hätäpäissäni sisältä Kookaksärrää (uuninpuhdistusaine), kun en muutakaan läytäny ja tyhjensin koko purkin örkkien päälle. Kasvi oli valkosen vaahdon peitossa ja taisi ne luteetkin olla ketarat oikosenansa. En jääny kattelemaan. Yäk.