Muistakeepa puutarhasiskot ja -veljet kumminkin, että suurin osa ötököistä ovat hyödyllisiä tai harmittomia veijareita ja siten loppujen lopuksi puutarhasi parhaaksi. Mitä monimuotoisempi eliöstö pihallasi on, sitä harvemmin mikään tuholainenkaan pääsee hullunlailla lisääntymään. Eli että älkää nyt kumminkaan torjuko mitään ötökkää, jos ei ole varmaa tietoa siitä, että se todella on haitaksi.
Itse en jaksa enkä viitsi torjua pehmoaineillakaan juuri koskaan. Pari kertaa on karviaispistiäisen toukat syöneet karviaisspensaat lehdettömiksi, mutta aina on marjoja tullut liikaakin. Kerran liljakukot söi liljat ihan mustaksi möhjäksi. Sen jälkeen kukkoja on ollut vain maltillisesti. Mustat kirvat olivat pahasti ukonhattujen kimpussa muutaman vuoden ja luulin että ukonhatut hävisivät täältä jo kokonaan, mutta nyt kasvavat taas iloisesti ihan itsestään. Kurjenkelloissa on kanssa ollut jotain vikaa, en tiedä aiheuttajaa, mutta nyt nekin ovat taas jo siitä selvinneet ja kukkivat tänä kesänä entistä ehompana.
Paljon kivempaa puuhaa on istuttaa kasveja, joista puutarhalle hyödylliset ja muutenkin iloksi olevat hyönteiset tykkää kuin torjua tuhohyönteisiä. Aina nekin jonkun ruokaa on!
Onneksi minä tiedän mitä minä myrkytän tolulla - kirvoja! ja niitä vihreitä ötökkejä, jotka olivat mansikan varsissa.
edit: niin ja ne perhanan muurahaiset.
Nii ja älkää vaan missään ni nimessä myrkyttäkö millään aineella niitä petoluteita (sanoo minä ja mein äitee). Joskus kauan sit ku “kaikki” myrkyt oli niin “kauhian hyviä”, ni mein äitee myrkytti ne petoluteetkin ja katuu sitä aina sillon tällön vieläkin (ja jaksaa siitä muistuttaa).
Kuuklaa “petolude” ja siitä saa aika hyvän kuvan. Olen itte nähny lukemattomia niitä touhussaan. Ihania puutarhurin apulaisia! Imivät jopa kaaliperhosen toukkiakin tyhjiin.
Petoluteet ovat siis vähänniinkuin lihansyöjiä. Ne ovat rusehtavia ja niillä on suojakilvessään kaksi vastakkaista ulkonevaa “sarvea”.
Nämä varmaan jotain ludesukua: