Tänään juur siirsin kaski nuorta kurjenpolven tainta toisaalle. kun totesin, että niiden juuressa oli murkkujen pesä. Hajotin pesän ja istutin kasvit muualle, toivon että kasvit pelastuvat.
Mein äitin kukkapenkit on reunustettu “laattakivillä”. Siellä on aina ollut murkkuja joita lapsenlapset pienempinä halusi tutkia ja katsoa. Hyvin ne kasvit on silti siinä kasvaneet ja kukkineet. Mustatmurkut ei oo tehneet mitään varsinaisia tuhoja, mut sen verran niitä kytätään, et näkee kulkeeko ne muuten vaan kasvilla, vaiko onko tullut kirvoja.
Mulla on kasvari niitä täynnä. Kirvoja siellä ei oo, mut joskus on punkki-invaasio koettu. Hyvin ollaan mahduttu, oon liian laiska tekemään edes kanelipommia niille, kun eivät näytä mitään sen kummemmin tuhojaan saavan aikaan, ainakaan vielä.
Ehkä silläkin on merkitystä minkälajisia murkkuja ne on. Kaikki ei kai kaiva tunneleita yhtä paljon?
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/viestiketju.asp?id=1524&index=8
edellinen keskustelu...menee kait sykleittäin?
Nyt illalla lensi pihaan suuri mustanpunainen muurahainen, en ole noin suurta koskaan nähnyt. Metsän kekomuurahaiset ovat pieniä sen rinnalla, tuli tosi kiire nitistää se. Ajattelin että jos noita tulee koko armeija nurkkiin oikein puistatti,
Meillä on niitä jotka pistää. VOin kertoa että ne haluaa oikeesti pois. Istuin kerran kesällä ulos pesuvadin kanssa harjaamaan perunoita, hetken kuoluttua huomasin istuvani tulimurkkujen pesän päällä. Ei kivaa!
Mökillä näkyy silloin tällöin hevosmuurahaisia. NE eivät ole vaarattomia. Saattavat kaivertaa käytäviään terveeseen puuhun niin että esim. lattian kannatusparrut romahtaa.
Ei nyt maalata kumminkaan piruja seinälle. Riski hevosmuurahaisten iskeytymisestä puutalon rakenteisiin on aikas paljon pienempi kuin riski moneen muuhun vahinkoon.
Meillä on muurahaisten suojelualue. Jos pesiytyvät mun mielestä väärään paikkaan, järjestän sinne rankkasateen ja murkut hoksaavat oitis muuttaa muualle, koska haluavat asua kuivissa oloissa.
Taitaa olla vanha tieto. meillä on metsässä elävä kuusi, jonka runkoon hevosmuurahaiset ovat tehneet ison onkalon.
Saatiin juuri viime kesänä kesäkeittiö valmiiksi, uudesta kuivasta puusta. Sieltä lattialta ja työtasolta tapettu useampi hevosmurkku. Varmaan on jo alkanut vuodessa lahota uusi rakennus…
Just eilen selvittelin hevosmuurahaisten tuhoja, kun meillä on mökeille iskeneet ja yhdet hirsiraput söivät ihan hetkessä.
Pesän tosiaan tekevät ihan terveeseen puuhun ja varmaan se lahohomma tulee siitä, että mihin ovat alkaneet tekemään niitä käytäviään niin nehän lahoaa sitten nopeasti.
Muistan lukeneeni jostain et hevosmuurahaiset lahottavat myös itse puuta. Jos löytyy jo valmiiksi lahoa, ni tottkai ne iskee siihen, onhan se helpompaa. Mut jos löytyy muuten “kiva kämppä” ni kantoiko ne lahottajasienen rihmastoa itse sinne vai mikä se konsti oli, jolla murkut lisäsivät kosteutta ja edistivät (tahallaan) lahomista. Vitsit kun en kunnolla muista, mut kuuklettakaa te jotka haluatte tietää. Jokatapauksessa hevosmurkut on rakennusten läheisyydessä huono idea.
Minullakin on parissa perennapenkissä niitä pieniä mustia muurahaisia niin, että muutamasta kohtaa on reunusperennat kuolleet ja paikalla ei tunnu enää mikään kasvavan. Jos näitä kohtia nyt sitten rupean kovasti kastelemaan, niin muuttaakohan murkut vain uuteen kohtaan penkkini melko pitkässä reunassa?
Muutama selvennys:
Lahon puun tärkein indikaattori on pieni musta sokerimuurahainen. Kun hevsomuurahainen tulee taloon, se iskee nykyisin pääasiassa täytteisiin. erityisesti styrox on niille mieluista nakerrettavaa. Hevosmuurahainen iskee kuuseen, jonka sydän on jo laho. Kestää kauan ennen kuin juurikäävän (entinen maannousema) vaurio näkyy ulospäin. Laho kun etenee tyvestä puun keskiosassa ja saattaa edetä piilossa hyvinkin ylös ennen kuin puu alkaa tosissaan kärsiä. Todennäköisesti hevosmuurahainen tunnistaa lahon hajun perusteella ja perustaa yhteiskuntansa lahoavaan puuhun. Lahon ympräistössä se kyllä jyrsii myös pehmeätä, keväällä kasvanutta kevätpuuta ja jäljelle jäävä kesäpuun muodostamat osat.
Kaikkien muurahaisten liaääntymiskiertoon kuuluvat parveilut, jolloin pesistä lähtee yht''aikaa valtavat määrät urospuolisia kuhnureita ja naaraita, jotka sitten parittelun jälkeen luopuvat siivistään ja perustavat uuden yhdyskunnan.
Mulla täällä kreikassa on todella paljon muurahaisia. On pieniä, isoja, lentäviä ja vaikka mitä. Ne ovat myös tuhonneet monta puuta ja on todella vaikeaa päästä niistä eroon. Suurin osa majailee maan alla ja vaikka myrkyttää ja kastelee alueen päivittäin niin silti niitä seuraavana päivänä on siinä
Mitä noille nyt oikeen vois tehdä??
Kiitos Tarleena vastauksestasi.
Tässä ketjussa aiemmin jotkut neuvoivat kastelemaan, mutta jos ja kun se kastelu vaan siirtää ne muurahaiset uuteen kohtaan perennapenkissä, niin jääkö tosiaan ainoaksi vaihtoehdoksi sitten enää myrkyttäminen, jos haluaa saada kasvit jälleen kasvamaan näissä muurahaisten valloittamissa paikoissa.
Voipi olla, että vaan siedän tyhjät kohdat penkissä, koska myrkyttäminen ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta sekään.
Tuomipihlaja, minä karkotan leivinjauheella murkut kasvarista. Kaneli käy myös. Kukkapenkistä myrkytän huoletta,jos alkavat kasvien hengen päälle käymään.
Uskon, että kasvarissa leivinjauhe tai kaneli auttaa hyvinkin. Onneksi minulla ei ainakaan vielä ole murkkuja kasvarissa. Mutta avomaalla perennapenkissä ne eivät varmaankaan auta.
Tarleena, mielenkiintoni heräsi tuota biologisesti hajoavaa myrkkyä kohtaan. Muistatko mitä se oli nimeltään? Mistä ostit?
Hei,minäkin tarvitsisin välttämättä sen myrkyn nimen jolla muurahaispesän saa puutarhasta pois. Tyttäreltä tuli Saksasta hätähuuto, hänellä on kohtuullisen kokoinen nurmikkoalue terrassin ympärillä, nyt oli sitten löytänyt muurahaispesän, kotikonstit eivät taida auttaa. Se olisi parempi keino kuin myrkyt, mutta ei taida auttaa muu kuin se biologisesti hajoava, kunhan saan sen nimen, ilmoitan tyttärelle, kyllä sieltä varmaan samat aineet löytyvät kuin täältä, ainakin omasta kokemukseni mukaan ![]()
Vaikka jokin myrkky olisikin biologisesti hajoava, niin se on silti myrkky. Mun on vaikea uskoa, että olisi olemassa vain muurahaisiin vaikuttavaa täsmämyrkkyä, mutta toki mielenkiinnolla odotan josko sellainen löytyisi.