Tuholainen: Muurahainen

Menepäs nuu kauppaan ja osta Raid-muurahaissirotetta ja pistä siihen paikkaan, josta kautta muurahaiset kulkevat ruukkuun. Torjunta-aineen tehoa voi parantaa sekoittamalla sirote pieneen määrään hunajaa. Muurahaiset kuljettavat sirotteen jaloissaan ja hunajan mukana pesäänsä, joka tuhoutuu. Torjunta-ainetta tulee muurahaisten mukan ruukkuun niin olemattoman vähän, ettei siitä ole minkäänlaista vaaraa niiden paprikoiden käyttäjälle. Kasvit valikoivat juurillaan, mitä ottavat maasta, joten senkin takia ei Raid paprikoihin kulkeudu. Lisäksi huomattakoon, että Raidin tehoaineen myrkyllisyys ihmiselle on sitä luokkaa, että sirotetta pitäisi syödä puuron sekaan ripoteltuna viikkokaupalla ennen kuin mitään vaikutuksia olisi havaittavissa.

Pitää hankkia muurahaiskarhu…Lintuja yritämme houkutella pesimään tontin reunalle, vaan vielä eivät ole talot kelvanneet. Talomme lähellä on niitä tavallisia mustia pikkumuurahaisia, mutta sitten parin metrin päässä talosta alkaa se keltiäisalue. Tykkäävätkö ne jotenkin savimaasta? Kuinkahan saisin ne mustat muurahaiset tykästymään saveen ja valtaamaan aluetta itselleen? Täytynee pistää koko kaneli arsenaali -ja muutkin mausteet- kesän aikana käyttöön…Mies saattaa hiukan tietysti ihmetellä kun piha tuoksuu korvapuustille ;). Laventelinhan sanotaan karkottavan muurahaisia -viime vuonna vaan en saanut laventelia kasvamaan/viihtymään. Täytynee yrittää uudelleen.

Ei tykännyt murkku kanelista. Ottivat ja lähtivät, kun sirotin mullan pintaan, kulkureiteille ja sivelin astioiden kylkiin. Enää muutama eksynyt yksilö harhailee pullantuoksuisessa kasvarissa. hymy

auttakaas nyt aloittelijaa.. elikäs minulla on pieni kasvihuone (2,5neliötä) ja siellä on toisella puolella kasvihuonetta "kasvupenkki" tai alusta missä on multaa ja siinä kasvaa kurkku, tomaatti ja paprika ja nyt kasvihuoneeseeni on tullut muurahaisia sellaisia oranssin sävyisiä joita on siellä mullan seassa ja kasvualustan tiilireunustalla, mitä teen?????? miten saan ne kasvihuoneestani pois, onko niistä vaaraa taimille??

J305…jne numerosarja joka kyselet muurahaisista kasvihuoneessa. Löydät viestisi nyt täältä. Lisäksi pyytäisin sinua lisäämään itsellesi nimimerkin. Laitoin sinulle tulemaan privaattiviestin jossa asiasta tarkemmin. Vilkaisepa postiasi :slight_smile:

leivinjauheella haadan murkut kasvarista. Uskon, etta se on myrkytonta kasvualustassa myos tomaateille ja sita kautta minulle

Kaneli karkoittaa myös muurahaiset myrkyttömästi ja saa kasvihuoneen tuoksumaan :slight_smile:

Humpsutin tänä keväänä kuulkaas kanelia talon kivijalkaan ulkonakin! Eikä vielä(kään) ole ollut normaalia muurahaisten kevätvaellusta talon läpi. Raavin ensin saksien kärjillä kivijalan ja nurmikon tiukan yhtymäkohdan auki ja sitten kanelia varsinkin tiuhoihin muurahaisilmentymiin.

Raid-sirote on erittäin tehokas. Vähiten kasvit altistuvat sille, kun Sandin mallin mukaisesti keskittää torjuntatoimet paikkoihin, joissa muurahaiset ovat yhteydessä luonnossa olevaan pesäänsä. Eihän muurahaisista varsinaisesti haittaa ole muuten, mutta taaja käytäväverkosto estää kyllä kastelua ja todennäköisesti haitta myös juuriston toimintaa.

Meillä eilen myrkytettiin jollain nestemäisellä talon reunuksia, kun muurahaisia on aina vaan. Mutta voi hitto kun se aine haisee kammottavalle, aivan kuin olisi lietesäiliön lietettä levittänyt, ikkunat oli pidettävä kiinni. Toivottavasti edes auttaa.

En ole varma kuuluuko seuraava kysymys tähän ketjuun, eli valvojat:siirtäkää vapaasti… Eli kysymys : siskoni ( asuu Heinolassa ) haluaisi reunustaa kukkapenkit luonnonkivillä, mutta muurahaiset pesiytyvät niihin. Mistähän moinen johtuu, ja mikä neuvoksi ? Itselläni en ole tätä ongelmaa havainnut.

kukkahöperö, luulen että tämä muurahaisen oma ketju on oikeampi paikka tälle viestillesi :slight_smile: Täältä varmaan saat ainakin jo valmista tietoa karkotuskeinoista jos jaksat tutustua aiempaan viestitarjontaan. Sen enempää en osaa minä sinua auttaa, mutta jospa joku asiantuntevampi huomaisi viestisi :slight_smile:

Muurahaiset pesiytyvät erittäin mielellään kivien alle. Unelma-asuinpaikka niille kai on sora/hiekkapohjainen liuskekivipolku. Sellainen löytyy omasta pihastani ja löytyy myös muurahaisia! Mutta eikös Puutarhaunelmissa juuri todettu, ettei muurahaisia kannata nähä ongelmana, vaan luontoon kuuluvana ilmiönä. Mitään varsinaista haittaahan niistä ei ole.

Kiitos Nuu, avullasi löysin oikean ketjun ja nyt olen paljon viisaampi ! Fiorella, kyse on kai esteettisestä haitasta, muurahaisia kun on kuulema heti tsiljoona ainakin, hih…

Kyllä muurahaisista minun mielestäni on varsinaista haittaakin silloin, kun niiden pesäkäytävät risteilevät kasvien juuristossa. Lopulta juurien kosketus maaperään häviää ja kasvi kuolee.

Ihmettelin kerran nuorta luumupuuta, että miten se oli yhtäkkiä tullut niin huojuvaiseksi. No muurahaiset olivat valinneet rungon tyven juuristoalueen pesäpaikakseen. Varsinkin kivikkokasveja olen menettänyt useita muurahaisten takia.

Minulla sama käsitys Nannalla.

viisaat muurahaiset valitsevat kotipaikakseen kuivat suojaisat paikat, kivenkolot on oiva paikka,

puita pitää kastella, kastella, kastella, kastella, kastella… niin on hiukan toivoa saada muurahaiset muuttamaan muualle

olen sitä mieltä, että luonto voittaa jokatapauksessa aina!

joten sitten vaan myrkkyä, myrkkyä, myrkkyä, myrkkyä???

No en mä kyllä heti menis myrkyttämään, vaan vasta jos näyttää pahalta. Takaisinhan ne murkut tulee viimeistään seuraavana kesänä.

Koitetaan elää noiden pikkukavereiden kanssa, niin nekin yrittää meidän kanssa.