Töissä tataariviuhkoriviä kitkiessäni tein havainnon, että jokaisen kuolleen kasvin juurakkoa asui muurahaiset. Ne pienet punaiset, ei keltaiset eikä mustat. Mietin kumpiko tuli ensin, muna vai kana. Oliko kasvit kuolleet jo ennen muurahaispesää ja murkut ovat katsoneet käytöstä poistetun juurakon hyväksi paikaksi asua, vai ovatko muurahaiset asumisellaan saaneet kasvit kuolemaan?
Meillä on etelärinteinen tontti, joka on täynnä keltiäisten pesiä. Ollaan yritetty myrkyttää niitä kaiken maailman myrkyillä, mutta niitä on liian paljon. Pitäis saada koko piha myrkytettyä kerralla, muttei myrkyllä tietysti voi muitten elukoiden takia. Kaneliakin kokeilin, muttei minulla ainakaan toiminu. Oliskohan jollain kokemusta tai tietämystä luonnonmukaisesta myrkystä? Kun ei pihalla tohdi seisoskella paljainvarpain kun on tämän jälkeen jalat täynnä ärsyttäviä paukamia.
Meillä on n. 50 (???) vuotta vanhan pihlajan juurelle ilmestynyt sahanpurukasa ja sieltä kulkee reitti yhtä vanhan pihasaunan viereen. Reitillä kulkee sekä ruskeita että mustia muurahaisia. En huomaa niiden kantavan mitään kumpaankaan suuntaan, mutta toisaalta silmälasini eivät ehkä ole riittävän vahvat… Kumpikohan on tuhoutumassa, pihlaja vai saunarakennus? Vai ehkä molemmat?
Veikkaisin saunan puolesta - josko siellä on kosteutta ja lahopuuta jossakin? Samalla yhdyskunta kaivelee käytäviä uusia huoneitaan varten laajennuspuuhissaan. Eräs mökkiläinen väitti kivenkovaa pelastaneensa saunansa laittamalla rautakangen kuistille ja kilkutelleensa sitä vasaralla ohikulkiessaan. Hänen mukaansa muurahaiset luulivat palokärjen tulevan muuharaisia ruokailemaan ja pelästyneenä koko sakin lähteneen pakosalle. Ei maksanut konsti paljon eikä myrkkyjä vaatinut.... Muurahaiset kaiketi elävät salaperäistä eloansa ja olisivat ehkä muutenkin olleet lähtemässä muualle pesimään???
Lehti nimeltä "Talouselämä" uudisoi äskettäin Ruotsissa keksitystä luontaisesta muurahaismyrkystä. Se on oikeastaan virvoitusjuoma "Fun light" jota näin tälläpuolen Pohjanlahtea Honkkarissa. Salaisuus on juoman makeutusaine aspartaami joka on muurahaisille myrkyllistä, ihmisille vähemmän. Voisi kokeilla ensi kesänä juottaa sitä murkuille.
Minä olen sekä muurahaisten ystävä, että viholainen. Muurahaiset voivat olla puutarhurin ystävä. Ne syövät tuhovihollisia ja ovat pihan siivoojia. Kekomuurahaisia suojaan kuin kotieläimiä. Ne ovat niitä keskikokoisia ruskeita. Isot mustat, pienet punaiset/keltaiset ja kaikki jotka asuvat maan alla (mauriaiset nostavat hiekkaa laattojen päälle, kusiaiset purevat ja isot mustat syövät rakennusten eristeitä - tai oikeastaan asuvat siellä). Muurahaismyrkkyä en ole käyttänyt kuin rasioissa, koska en halua sen vaikuttavan muihin elukoihin. Kuuma vesi on aika hyvä. Suolan ripottaminen polulle on karkoituksena loistava. Ja sitten: tee mitä voit ja totu siihen mikä jää. Jos eivät tee tuhoja, miksi hankkiutua niistä eroon? Huom. istutuksissa voivat suurina lukumäärinä kaivaa liikaa käytäviä niin, että kasvien juuret kärsivät. Ostaisin muurahaismyrkkyrasian juuri siihen kohtaan. Kuuma vesi tappaisi kasvinkin. Suolaympyrä istutuksen ympärille myös ok, muta tuskin se kasvi siitä suolasta pitää.
Minä olen sekä muurahaisten ystävä, että viholainen. Muurahaiset voivat olla puutarhurin ystävä. Ne syövät tuhovihollisia ja ovat pihan siivoojia. Kekomuurahaisia suojaan kuin kotieläimiä. Ne ovat niitä keskikokoisia ruskeita. Isot mustat, pienet punaiset/keltaiset ja kaikki jotka asuvat maan alla (mauriaiset nostavat hiekkaa laattojen päälle, kusiaiset purevat ja isot mustat syövät rakennusten eristeitä - tai oikeastaan asuvat siellä). Muurahaismyrkkyä en ole käyttänyt kuin rasioissa, koska en halua sen vaikuttavan muihin elukoihin. Kuuma vesi on aika hyvä. Suolan ripottaminen polulle on karkoituksena loistava. Ja sitten: tee mitä voit ja totu siihen mikä jää. Jos eivät tee tuhoja, miksi hankkiutua niistä eroon? Huom. istutuksissa voivat suurina lukumäärinä kaivaa liikaa käytäviä niin, että kasvien juuret kärsivät. Ostaisin muurahaismyrkkyrasian juuri siihen kohtaan. Kuuma vesi tappaisi kasvinkin. Suolaympyrä istutuksen ympärille myös ok, muta tuskin se kasvi siitä suolasta pitää.
Mikä eteen, kun pikkumurkut eli mauriaiset kiipeilee porukalla chilien kasvuämpäreihin pesänteko mielessä? Kiehuva vesi tepsii murkkuihin, mutta ei sitä voi chilin jaloille kaataa.
Muurahaisista ei taida isompaa pulmaa olla, mutta ne tuovat kirvat mukanaan. Pihalla on joka kesä murkku-kirva -kommuuneja, vaikka miten suihkuttelee vedellä. En halua käyttää myrkkyjä, jotka vaikuttaa pölyttäjiin.
Teikkari, muurahaisviestisi on täällä. Minun mielestäni muurahaiset eivät tuo kirvoja tullessaan, vaan kirvat tuovat muurahaiset.
Ymmärtääkseni muurahaiset ruukkuun pesiessään kaivavat sen niin täyteen käytäviään että kasvi ei saa vettä eikä ravinteita, eli itse hätätilanteessa myrkyttäisin muurahaissirotteella tai sitten upottaisin koko ruukun saippuaveteen (tavalliseen veteen ne eivät huku) pariksi tunniksi ja sitten vaihtaisin mullan.
Kirva-asiassa olen samaa mieltå Nuun kanssa.
Jossakin täällä oli semmoinen vinkki, että laittaa ämpärin alle vadin, vatiin vaikka pari tiiltä (tai muuta millä saa ämpäriä vähän ylemmäksi) ja ämpäri niiden tiilien päälle. Sitten kun vadissa pitää vettä koko ajan, niin ei pääse muurahaiset.
Mermaid1: Sama asenne täällä. Muurahaiset ovat hirmu hyödyllisiä ja kivoja otuksia. Tekee pahaa laittaa liima-ansoja ja vesikippoja niiden surmaksi. Mutta minkäs teet, pitääkö sitä just ämpäriin pesiä...Kamala kamppailu luonnoystävän ja puutarhurin roolien välillä.
Koivutisleen sanottiin lehtiartikkelissa karkoittavan muurahaisia - onko kokemuksia? Ei ole kiva kitkeä kun keltiäiset ovat takamuksen kimpussa - rumat on puremajäljet uikkarikaudella.
Meilläkin pihalla niin paljon keltiäisiä, ettei tosiaan voi edes istua maahan levähtämään tai jo kohta pitää kirkuen ponkaista ylös puremajäljet pyllyssä! Myrkkyä minkäänlaista meidän tontilla ei hönniäisiin käytetä, eli pitäisi kehittää joku todella pehmeä menetelmä keltiäisten karkottamiseen. Jos joku on keksinyt, niin kertokoon, please!!!
Keltiäiset oon myrkyttänyt, niitä on ihan tuhottomasti. Kivikoissa jumalaton määrä. Veteen liuotettavaa myrkkyä käytän, yritän sillä ehkäistä muiden öttiäisten delaamisen.
Jaa-a, muurahaisilla ei kauheasti ole luontaisia vihollisia, pahin taitaa olla toiset muurahaiset. Ja jotkut linnut. Linnunpönttöjä ja ei-keltiäismuurahaisten kekoja pihaan?
Kaneli on se vanha konsti, miksei jotain muutakin vanhaksi jäänyttä maustetta voisi kokeilla…
Auttaiskohan pippurit tähänkin? Auttaa kissoihin ja myyriin, miks en osannu tätä mietiskellä =)
Miksei =)