Tuholainen: Muurahainen

Ainakaan meillä ei muurahaiset ole vahingoittaneet nuppuja, joskus kuivuus, halla tai harmaahome on.

En tiedä onko tämä joku kansanuskomus, mutta olen käsityksessä, että muurahaisten erittämä happo jopa suojelee nuppuja harmaahomeelta. Vai oliko se vitsi siinä, että murkut kerää nupun erittämän mesikasteen pois, ettei itiöillä ole liikaa kasvualustaa. Mäne, tiiä

Tuossa näkökulmassa on kyllä jotain tolkkua! Ei tullut mieleenikään, että näin voisi olla. Joskus ne nuput oli ihan kuin palasteltu tai sellaisia röpelöisiä, ja syytin murkkuja heti ensimmäiseksi, kun ne kohelsi niissä nupuissa. Vai kuivuuskin voisi olla syynä? Hmmm. eteläpuoli ja onhan heillä aika kuumat ja kuivatkin oltavat..

Katselin eilen nauhalta jotain ulkolaista puutarhaohjelmaa, ja siinä sanottiin että muurahaiset ovat hyödyllisiä puutarhassa. Yksi pesä pystyi tuhoamaan 1000 toukkaa (oliko se per päivä). Suomessa oli kuulema tehty joku testi, jonka mukaan metsäalue jossa ei ollut muurahaisia voi huonommin kuin metsäalue missä on muurahaisia. Ohjelmassa suorastaan kehotettiin houkuttelemaan muurahaisia pihaan -tiedä sitten oliko se mies tosissaan?

Kun ne olisivat niitä kekomuurahaisia eivätkä niitä maahan pesänsä tekeviä.  Ne ovat varsinaisia kiusankappaleita.

Meidän pihalla on maassa varmaan satoja pesiä, eikä niistä ole muuta haittaa kun muutaman kerran kesässä menee pari polttelemaan ihoa mekon alle:)

Mutta kun meillä kuivattavat omenapuunalut ja kurtturuusut ja mansikkamaata ja ...  Moneen paikkaan ovat ilmaantuneet kun on savimaata vähän yrittänyt pehmentää mullalla ja tehnyt  korotusta,  niin muurahaiset valtaa istutusalueen.  Kaikkea ei voi ja jaksa vedellä jatkuvasti uittaakaan.  Ruusujen alle kaadoin myrkkyvettä, niitä kun ei syödä.  Välillä yrittävät vallata isot kukkaruukutkin.  Siihen auttaa aluslautanen.

Ei ne murkut kai mitään kuivata, ne vaan viihtyvät siellä missä on kuivaa. Meillä on sekä kekomuurahaisia, sokerimurkkuja että niitä keltaisia, mitä sitten lienevätkään oikealta nimeltään, enkä ole huomannut niistä kellekään ainakaan haittaa olevan. Päinvastoin, uskon niitten olevan hyödyllisiä kavereita.

Meillä oli viime kesänä hirmu isoja muurahaisia. Menivät isojen poikien nukkuma-aittaan ja purivat kuulemma niin kovasti, että pojat joutuivat aamuyöstä juoksemaan karkuun. Päivällä tutkittiin ja siellähän ne murkut marssivat jonossa poikien petauksille. Alkoi mahdoton jahtaaminen , siivoaminen, tilkitseminen ja myrkyttäminen. Hävisivät mokomat, mitä leijonia lienevätkään olleet. Onko olemassa sellaista ötökkää kuin hevosmuurahainen?

Toki on. Hevosmuurahaiset onkin isoja ja jos niitä on paljon niin oksat pois. Muutama yksilö ei vielä haittaa. Mahtaakohan siinä olla pesä ihan vieressä.

Sokerimuurahaiset ainakin vihaa suolalla terästettyä kanelia. Toimiikos tuo mix muihinkin muurahaisiin?

Mitäs elukoita ovat lentomuurahaiset ja kusiaiset. Jälkimmäinen taitaa olla vain murresana vai onko?

Ei tepsi kaneli eikä suola ainakaan hevosmuurahaisiin. Ruokasooda kuulemma tepsii sisätiloissa. Kasvihuoneen nurkalta häädin jotakin pikkumurkkuja kauemmaksi kalkilla.

Lentomuurahainen ja kusiainen lienee molemmat enemmän tai vähemmän puhekielen sanoja. Minä olen ymmärtänyt, että lentomurkulla tarkoitetaan kaikkia murkkuja joilla on siivet. Ainaskin hevosmurkkujen neitsytkuningattarilla on siivet. Ne pudottaa siipensä sitten kun ne on uuden yhdyskunnan perustaneet. Suomessa on 60 murkkulajia, joista minun silmääni suurin osa näyttää samanlaisilta.

(Ei, minä en pidä murkuista, mutta kun tekivät invaasion mökkiin, niin tuli vähän surffattua faktatietoa, taas. Viimeksi näitä murehdittiin silloin kun ex-anoppi taisteli murkkuja vastaan omalla mökillään. Mutta silloin ei vielä ollut nettiä, joten tiedon haku oli paljon vaikeampaa.)

No huhhuh noita aronjan laittamia kuvia! Enpä minäkään ole tiennyt että sokerimuurahaiset voivat noin seiniin pesiytyä. Luulin että majailevat vain kivijalassa ja kivien alla.

Kävin lueskelemassa siitä hevosmuurahaisesta että tekee pesänsä mielellään ELÄVÄÄN puuhun ja myös hirsiin. Joskus vuosia sitten olin perheen kanssa lomalla kuusamossa eräällä leirintä alueella jossa oli sellainen pari vuotta vanha hirsisauna. Ihmettelin siellä kuuluvaa vaimeaa rapinaa ja kun siitä joltakin henkilökunnasta kysyin, hän vastasi että hevosmuurahaiset siellä jyllää.

Itse olen sen tähden ollut täällä vähän varuillani kun olen mielestäni mahd, sellaisia täälläkin nähnyt (isompia kun kekomuurahaiset ja vaeltelevat missä sattuu) ja tappanut olen joka ainoan näkemäni. En halua sellaisia talon rakenteisiin. Tosin sotkemalla hävitys on vähän onnetonta..

Aronjan kuvissa saattaa kyllä olla mustamuurahainen eikä sokerimuurahainen. Se nimittäin muuttaa sutjakkaasti sisään jos on kosteutta vaikkapa anturassa tai sadeveden poistojärjestelmät on puutteelliset. Ne ei lähde myrkkysyöteillä vaan ainoastaan kaivamalla varsinainen pesä ja hävittämällä sen, sekä tietysti korjaamalla kosteusvauriopaikat kuntoon.

Niinpä.. sitä nimeä olen noille kaivannutkin. Ne nimittäin ovat isompia kuin sokerimuurahaiset (jotka saavat minun puolestani olla rauhassa -samoin kuin tavalliset kekomuurahaisetkin). Kun tuo talo purettiin niin niitä tapettiin myrkyillä sen minkä ehdittiin. Loput kaivinkoneen avulla maan uumeniin -vaan nyt niitä taas täällä pihalla alkaa kulkea. Oman talon kosteusasiat ja salaojat sun muut kunnossa mutta silti en niitä meinaa tykätä pihapiirissä katsella.

Ihmettelin kuolleita mansikoita ja kun aloin niitä kaivamaan pois löytyi pienten mustien muurahaisten pesä. Ja niitä muurahaisia on paljon... taidan kiertää kotiin myrkkyostosten kautta. Tai sitten pitää kokeilla ensin kanelilla. Montakohan kiloa sitä tarvitsee? Mansikkakankaassa olevista mansikoista on kuollut noin kymmenen, ja kaikkien alta löytyy muurahaisia.

Hui... tuohon ongelmaan ei varmaan kaneli enää auta ainakaan kovin kauaa. Mitens olisi sen koko maan parannus sieltä alta.. tai mansikkamaan paikanvaihto ja sitten myrkkyä perään? Jotenkin on sellanen tunne ettei ötökkämyrkyt tee kauheen hyvää mansikoillekaan. Tai minen ainakaan uskaltais syödä niitä sitten. Sanotaanko niiden purkkien kyljessä asiasta mitään?

Oulunseudulta, ota mansikkakangas pois ja etsi mansikoille jotain maatuvaa katetta rikkaruohoja torjumaan. Muurahaisilla ei ole läheskään niin hauskaa katteen alla. Selviät ilman myrkkyjä, kun heität lapiolla niiden pesän munineen pitkin nurmikkoa ja jatkossa sitä kohtaa silloin tällöin käyt kuopasemassa. Muurahaiset muuttavat kohta johonkin toiseen kohtaan, kuten laatan tai kiven alle. Minä olen todennut, ettei kannata käyttää kankaita tai muoveja, koska niiden alle ikuiseen kosteuteen muuttavat kohta kaikki muurahaiset.

Millään en nyt malta olla kertomatta tätä juttua. En muista, mitä kuukkeloin, mutta eksyin jollekin (jenkki)saitille, jossa puheltiin pioneista. Kirjoittaja ihmetteli (aika vuolaasti, heh) että muutama hänen tuttavansa oli myrkyttänyt pioneissa olleet muurahaiset. Eivätkä pioninkukat auenneet. Hän itse taas antoi olla (aika laajassa pionikasvustossa) ja kuinka ollakaan, hänellä pionit kukkivat ihan normaalisti. Ihmetteli siinä kirjoituksessaan, että voisiko olla niin ihmeellisesti, että muurahaiset syövät siitä pionin kukasta jotain tahmaa, joka muuten estäisi pioninkukan avautumisen. = Luultua ihmeellisempi elämä.

Okei, Sand, kunhan menen huomenna takaisin kotiin niin otan mansikkakankaan pois ja heittelen pesän pitkin nurmikkoa. Rumahan se mansikkakangas onkin Ei sitä mansikkamaata ole kuin sellainen metrin leveä ja 8 metriä pitkä pätkä, joten iso homma se ei ole. Havupuuhaketta on vielä hieman jäljellä, jos laittaisin vaikka sitä tilalle. Kun tuota heinäsilppuakaan ei vielä tule kun on niin kuivaa ettei nurmikko oikein kasva.

Mies tutkaili eilen myrkkypulloja kaupassa eikä uskaltanut ottaa mitään, juuri siksi ettei myrkyty mansikatkin kun näyttävät jo kukkivan. Pitää vielä hommata uusia taimia kuolleiden tilalle.

Juuri illalla luin Ulla Lehtosen kirjasta, että hänen mielestään havupuuhake on hyvää mansikalle katteeksi, sillä havupuun tuoksu harhauttaa mansikan tuhohyönteiset.