Tuholainen: Muurahainen

Kiitos taas Sand!

Mikähän konsti auttaisi mustiin muurahaisiin ja kusiaisiin kun ovat pesiytyneet seinustalle asetettuihin kukkaruukkuihin. Mullan vaihto tietysti, mutta multa on vaihdettu kukkien istuttamisen myötä. Voiko esim. mäntysuopavettä päästää ruukun läpi tai ruukkuja jopa "liottaa" hetken uppeluksissa mäntysuopavedessä. Vai onkohan niistä murkuista vahinkoa itse kukkasille.no-jaa

Kääks! Nythän se selvisi miksi meidän rapunpielikukkapenkissä ei meinaa reunassa kasvaa mikään kunnolla, varsinkin päädyssä olevat kaunokaiset ovat olleet jo monta vuotta ihan surkeita. Olen vaan ajatellut, että siinä reunakiveyksen vieressä on vaan niin kuivaa.... No joo, niin on, MUURAHAISIA tuhansittain! Ja niiden käytäviä koko multa täynnä, joten on, on kuivaa! Nostelin kaikki reunuskivet (betoniset noppakivet) pois, ja JOKAIKISEN kiven alla vilisti murkkuja neljän metrin matkalla, vuoronperään mustia murkkuja läjä, sitten keltiäisiä, mustia, keltiäisiä... siellä oli oikein kahden lajhin yhdyskuntaverkosto! Ripottelin baygonia kivien alle ja pistin kivet takaisin. Kunhan kuolevat, pitää möyhentää reunamulta että saa ne käytävät sieltä pois. Hyi olkoon. Kyllä meillä saa murkut asustaa, kunhan eivät mun kukkapenkkejäni tuhoa!

Sen päädyn mullan ja kaunokaiset nostelin kaikki pois, laitan kompostilla ja hevonpeellä parannellun mullan takaisin ja vielä myrkkyä reunakivien alle, niin eiköhän pysy murkut poissa jonkin aikaa.

Rissan viesti perjantai, 8. kesäkuuta 2007 - klo 20. 51 (yli 34 vuorokautta sitten)

....pitänee paikkansa. Vuoden vanhan pionin myrkytin mäntysuovalla ja peseskelin päivittäin murkkuja pois, vanha pioni toisessa penkissä sai tulla toimeen murkkujen kanssa. Uudessa pionissa oli enemmän nuppuja, se kuivatti kaikki nuppunsa ja taitaa tehdä muutenkin kuolemaa. Vanha pioni on tänä vuonna kasvanut puolet suuremmaksi ja kukat olivat paljon suurempia edellisvuoteen verrattuna.

Piti ihan tarkistaa, mitä taas olen möläyttänyt :slight_smile: Mulla on vielä toinenkin teoria olemassa (vaikkei yhtään pionia ole enää pihassa). Luulen, että ne muurahaiset saavat niistä siemenistäkin jotain (ja samalla levittävät niitä).

Ainakaan vielä ei näihin kuistilla lattialla seisoviin ruukkuihin ole ilmestynyt muurahaisia, kun muodostin niiden elämän mahdollisimman vaikeaksi soralla.

Enpä ole aiemmin tätäkään nähnyt: klematiksen varret ja kukkanuput täynnä muurahaisia. Yritin tiirailla, näkyisikö kirvoja vai minkä takia muurahaiset ovat valloittaneet koko klematiksen, mutta mitään muuta ei näkynyt paljain silmin. Tosin muurahaisia meni vieri vieressä, joten eipä paljon muuta olisikaan nähnyt. Vieressä kasvaa keijunmekkoa ja lobeliaa, mutta ne olivat aivan puhtaita. Pitää nyt seurata, tehosivatko eilisiltaiset karkotustoimenpiteet.

mä en voi sille mitään mut mua inhottaa ne muurahaispesät. Olen laittanut sellaisia bayonin valkoisia kiekkoja rivitalon pihaani, mut ne on niin pirun sikiäviä olentoja. Niitä kiekkoja pitäis laittaa joka metrille. Yhteen paikkaan kun ne laittaa, niin sitten murkut on taas toisessa paikassa. Tai sitten niitä on vaan niin monta pesää ja aina joku jää henkiin kun siirrän kahta kiekkoani pitkin pihaa. Ne siirtelee multaa ja hiekkaa reippaasti paikasta toiseen ja piha menee sotkuiseks. Tänään niitä oli oikein kuhiseva lauma lentelemässä pitkin poikin. Mulle tuli oikein murhanhimoinen olo, halusin päästä eroon niistä. Mua vaan kammottaa ne pirusti. Kaadoin niiden päälle mäntysuopa liuosta veden seassa ja lisäks suoraan pullosta. Pakko päästä niistä eroon. Eihän pihalla voi enää liikkua kun niiden pesiä on joka paikassa, tehköön pesänsä johonkin mjuualla kuin pihalle. En tiedä auttaako mäntysuopaliuos, mutta sen ei ainakaan pitäis tappaa kasveja, vain tuholaiset. En tiedä mikä on virallinen nimi niille pienille mustille murkuille, jotka saa ne vaaleat siivet, kuvittelisin että olisvat jotain lentomuurahaisia tms.

Kertokaa ihmiset, miten ne saa LOPULLISESTI pysymään poissa, mitkä on niiden inhokit?

Jossain ruotsalaisessa puurtarhaohjelmassa kerrottiin, ettei puutarhaa kannata perustaa, ennenkuin on muurahaispesä pihassa. Muurahaiset kun kuulema kantavat tuhansia kasveille haitallisia ötököitä pesäänsä päivässä. Voisin kuvitella, että esimerkiksi pionit kärsivät näistä tuholaisista ja vain ne pärjäävät, jotka tekevät murkkujen kanssa yhteistyötä - lol.,

Eivät minun muurahaiseni muuten yhtään tippaa raparperia inhoa, vaikka niiden vissiin pitäisi kirjatiedon perusteella niin tehdä, sillä eilen hoksasin suurissa raparperinlehdissä kirvoja nurjalla puolella ja mitkäs muut, kuin muurahaiset niitä siellä hoitelevatniin

Raparperipenkissä alkoivat meillä kekomuurahaiset parveilla keväällä vähän liian innokkaasti - kasassa päällekkäin kuhisivat siihen malliin että myrkkyä iskin peliin...Ne siirtyivät penkin toiseen reunaan jatkamaan kuhinoitaan. Ja taas myrkkyä päälle, lisäksi tongin multaa ja häiritsin niitä parhaani mukaan. Sitten ne vaan jossain vaiheessa hävisivät...Koska tämä on minulle uusi piha, en tiedä asustelevatko ne siinä raparperin kupeessa vakituiseen, ensi kevät ehkä kertoo jotain. Mutta siis ei raperperi ainakaan karkottajana niille toimi

Kun tietäis missä se pesä on?? Kun niitä on joka paikassa! Taitaa olla koko piha pientä pesää täynnä! Koko pihaa sentään ei kannata kuskata kaatopaikalle. Eikä oo varaakaan sellaiseen. Eikö oo mitään edullisempaa tapaa hoitaa ne pikku pirulaiset pois, kuin maansiirto?

Oletteko kokeilleet "maakaiutinta" olen muutamaan ongelmapaikkaan sellaisen suunitellut ja hyvin on toiminut, voitte itsekin helposti sellaisen tehdä, hyvin kosteussuojattu kaiutin maahan ja musiikkia soimaan, kyllä se bassojumputus ne karkoittaa, ei se musiikki sieltä kuulu kun laitatte sen kaiuttimen alaspäin, lähtee hiiretkin samalla karkuun.

En osaa sanoa että mikä musiikki parhaiten tehoaa, mutta itsekin alan josta karkuun kun radiosta kajahtaa Vici Rostia/ Kai Hyttistä/Frederikiä ääh..lista on loputon ps: älkää kuitenkaan soittako Anne/Anneli Mattilaa silloin tuo vaikutus toimii taas päinvastoin.

Rautakanki maahan syvään iskettyvä ja vasaralla kolistelu aina ohikulkiessa on kuulemma tepsinyt myös, kertovat Isot Pojat Esson Takana - tai ehkäpä autttaa purkamaan muurahaisista johtuvaa turhautumista?

anyway: kusiaisten puremia lievittää ihon kastelu vedellä ja ruokasoodan ripotteleminen puremakohtiin. eli hapan- emäs käsittelystä seuraa neutraali.
tv nimin blondi jolla on käsilaukku täynnä kaatunutta valkoista bulberia...

Muurahaiset viihtyvät myös meillä.

Mustatmuurahaiset taistelu.... Isojen ulkoruukkujen alle olen istutusvaiheessa levittänyt muurahaismyrkkyjauhe kerroksen (en siis sekoittanut veteen) ja ruukut ovat saaneet olla rauhassa. Samoin olen levittänyt jauheen suoraan muurahaisten poluille pitkin kivimuureja sekä talonreunoja. Toki myrkytysajankohta on pitänyt valita niin ettei kotieläimet ja muksut sitä seuraavina päivinä käy tutkimassa mitä on levitelty.  

Kekomuurahaiset sain hävitettyä kun syksyllä maan ollessa jo hivenen kohmeessa, junttasin rautakangen kaulaansa myöten maahan keskelle kekoa (tai itseasiassa sivusta hivenen vinottain kuvitellen mihin niiden pesä mukamas jatkuisi maan alla. Saattaa siis jatkua 2m syvyyteen asti). Pakkanen hiipi kankea pitkin kekoon ja muurahaiset paleltuivat. Raakaa touhua mutta kun kekomuurahaiset yrittivät vallata lasten leikkialuetta itselleen, kävin taistoon.

Taistoon samasta syystä ajauduin. Eikä ole helppoa hakata polttopuuta ja huitoa kädellä murkkuja kintuista - jossakin vaiheessa kirveskäden ja sen huitomiskäden paikkojen asemoinnissa iskee epävarmuus.... Mustat muurahaiset toukkineen lakaisen tavattaessa harjalla ja rikkalapiolla äärimmäisen varovasti ja kiikutan toisaalle, kauas pois lintujen ateriaksi ilman myrkyn häivää.

Lauantaina 4.8. kello 13.30. Mustia neitsytkuningattaria, siivellisiä mustia muurahaisia, nousi kuin suihkulähteenä joka pesästä. Ikäänkuin yhteisestä sopimuksesta lähtivät kaikki yhtäaikaa. Jos olisivat tyystin harmittomia elukoita, näky olisi voinut olla jopa uljas, nyt se vaan pänni. Baygonia saivat kaikki. Onneksi oltiin paikalla, nyt sallin itseni kuvitella, että olen ainakin yhden pesän syntymisen ennalta ehkäissyt.

Nanikka, täällä tuo sama näytelmä koettiin perjantaina 3.8. n. klo 17.30. Toisaalta näky oli aika satumainen, kun murkut nousivat siivilleen kuin keijukaiset (ja kottaraisilla alkoi yläpuolella juhlat), mutta ällötys vei voiton ja kippasin ötököiden niskaan Raidia minkä kerkesin. Hyi hitto, eka kertaa piti miehelle illalla sanoa, että en pysty menemään ulos!

Onneksi kihinä loppui siihen iltaan, olisi voinut jäädä monta pihahommaa tekemättä.

Lauantaina iltapäivällä ei terassin ovesta päässyt ulos, kun oli niin paljon lentoon lähteviä ja lentäviä muurahaisia. Niitä oli satoja ellei tuhansia ja ne takertui tukkaan ja vaatteisiin. Vauhdilla vedin oven kiinni, hain Raidpurkin, juoksin ulos ja kipitin minkä kintuista pääsin ja sumutus päälle. Kauempaa katsoen näky oli ensin ihan taianomainen, kuin sadusta, mutta muistaen karvaasti murkkuhyökkäyksen ekana vuonnamme täällä, ei ollut huono omatunto niitä lähettäessä pilven reunalle.

Nanikka, meilläkin lauantaina illansuussa siivekkäät kuhisi ilmassa. Eilen oli jo takapihalla hiljennyt, etupihalla sai tietään vielä raivata niiden läpi. Liekö olleet eri sorttia? Tartuin tuohon käyttämääsi sanaan "neitsytkuningattaria" - voisitko selvittää pikkuisen tarkemmin?

Olen nimittäin aina miettinyt mistä se parveilu johtuu. Vanhassa kodissani mustat muurahaiset nousivat jossain vaiheessa kesää (talon alta?) kiiveten pitkin ovea valtavalla joukolla, ja siihen massaan mahtui niin siivekkäitä kuin siivellisiä. Ne eivät niin lennelleet, parveilivat vaan, ja ne siivelliset olivat todella kömpelöitä vaapottajia, ne oli helppo tappaa. Näiden lisäksi oli niitä muurahaisia jotka just näihin aikoihin nousivat maakoloistaan lentelemään..... YÄÄÄÄÄKS kaikille tasapuolisesti.