Severin epilepsiaa kun tutkittiin niin molemmat eläinlääkärit kysyi onko ollut mahdollista kissan saada esim hiiren syödessään rotanmyrkkyä. Niin että kai sillä sitten joku vaikutus asioihin olisi?
Olisi pitänyt lukea toi Inkerinkin kysymys ensin.
Inkeri2, ei kuole heti syötyään. Myrkyn syötyään se hiiri/myyrä kuolee janoon ja/tai sisäisiin verenvuotoihin, saattaa vaellella pitkällekin myrkyn saatuaan.
Myyränloukkuihin ei kissa mahdu, eikä meillä ole ainakaan vielä sinne ängennyt linnutkaan.
Jos meinaat myrkyttää, niin kerro sitten kaikille naapureille, että olet myrkkyä laittanut, niin tietävät pitää kissaansa/koiraansa silmällä ja K1-vitamiinit käsillä.
(Sellaistakin löytyy netistä, että rotanmyrkkyä syöneitä hiiriä/myyriä syönyt kissa saattaa saada epilepsian.)
Voi ei! Ja minä kun kerkesin eilen päivällä jo Klerat-rakeita koloihin laittaa. Sain pudotettua ne kyllä niin syvälle ettei ainakaan linnut niitä nokkaansa saa, lykkäsin kaapeliputkenpätkän koloon ja ripottelin rakeet sen avulla kauemmaksi kolon suuaukolta syvälle kivien rakoon. Mutta jos ne myyrät rakeet nautittuaan lähtevätkin vaeltelemaan myrkkyhoureissaan lumipeitteen pintaa pitkin, niin voi jokun onneton kissa saada siitä/ niistä epämieluisan aterian.
Nyt harmittaa. Juuri noiden pelättyjen epäselvien vastauksien takia en viime talvenakaan laittanut myrkkyä, vaan virittelin loukkuja, tosin silloin kohteena oli peltohiiret, jotka tunkeutuivat varastoon sisälle, ja sisätiloissa ei tarvinnut olla huolissaan siitä, että jokun lintu tai muu hyviseläin menisi ansaan. Tänä talvena ei käviöitä ole varastoon tullut, löysimme ja tukimme kulkuväylän. Mutta voihan niitä sopivia rakosia olla muitakin… Ei käy kiistäminen, varmojen havaintojen puuttumisesta huolimatta varastossa käynti ällöttää.
Myyrien mahdollisimman luonnonmukainen torjunta on mielestäni silakat! Ei tapa eikä vahingoita....paitsi ehkä naapurin hermoja (muuttavat näes sinne). Löydettyäsi kolon laita sinne kaupasta ostettuja silakoita (siis tietty raakoja), survo kepillä syvemmälle ja jos on sula aika niin maata päälle. Itse ostan niitä -50% tarjouksia pakastimeen, että on aina valmiina. Tumppaa maa piukkaan päälle niin ei muut elukat ihan heti kaiva ylös.
Uutta lunta ja (pelto?)myyränreikiä. Onkohan taimista mitään jäljellä keväällä? Vielä ei vahinkoja ollut näkyvissä.
olisiko niin, ettei tulisikaan? syksyllä huipussaan käynyt myyräkanta taitaa kääntyä jo laskuun. minulla ainakin vajaan kolmisen viikkoa sitten annostelemani hiiribaari oli saanut olla koskemattomana.
Ainakin täällä niitä vielä riittää, viikonloppuna virittelin viisi lotsaa ulos, niihin jäi parin päivän aikana yhteensä 9 myyrää ja 2 päästäistä. Nyt en ole iltaisin pimeässä viritellyt, mutta viikonloppuna taas. Jos olisin kaikki, viime kesästä lähtien, lotsilla pyydetyt nylkenyt niin mulla olis kai kohta myyräturkki…
Ikkunan läpi kuvattu myyrä. Joku ehkä osaa tunnistaa tarkemman lajin.
Mummuni lintulaudan alla on myyrillä juhlat, kun linnut tipputtavat pähkinöitä. Parhaimmillaan näkyi ikkunasta kolme jyrsijää yhtäaikaa. Tosin heidän narussa ulkoilutettava karvisen näköinen kissansa (lihava ja punainen ) onnistuu välillä verottamaan kantaa. Ainakin 5 on jäänyt valjastetun pedon suihin. Tosin kisu ei saa syödä saaliitaan.
Oliskohan peltomyyrä, sillä ainakin on toi häntä tollanen nysä.
Tagetes, sinulla oli jonkinlainen myyrientorjunta vihje silakoilla, voisitkos vähän valaista, ei oikein auennut minulla. Siis eikö silakat kelpaa niille vaan muuttavat hajuhaittojen takia naapuritontille, ymmärsinkö jotenkin väärin. Eikös ne myyrät riemusta kilju kun joku pakkaa hyvää syötävaa silakkaa kolontäydeltä, nam
Kiurunkannus: luulen et raakojen mädäntyvien silakoiden haju on ehkä se juttu. Tosin ketut kaivaa ne ylös, ellei ole kunnolla maata päällä. On se kuitenkin “oikeita” myrkkyjä parempi kun ei siihen kuole vahingossa muut. Meil on nyt hirvee myyrävuosi kun olen unohtanut (lue laiskuuttani) niin tehdä. Ei ole kissaa, mut koira on kaivanut puolen pihaa ylös myyrien perässä. Mitä olen nähnyt, se on tappanut jo 7. Kevään tullen lannoittelen pihaani taas silakoiden(tai muiden roskakalojen) fosforilla.
Kuolleet linnut haisee ihan kalalta -kukkapenkistanä nouseva kalanhaju paljastui kesällä ikkunaan lentäneeksi pikkulinnuksi. Kyllä tommonen kalmanhaju varmaanki toimii myyrille käytävissä varoituksena, herkempi nenä luulisi niillä olevan kuin ihmisellä.
Peppeliinin myyrä on metsämyyrä. Peltomyyrän korvat ovat paljon enemmän karvojen peitossa. Metsämyyrä muistuttaa korviensa puolesta hiirtä.
Uutisten mukaan myyräkanta on kääntynyt laskuun. Toivottavasti lasku koskee vesimyyriäkin…
Myyriä on koko talven vilissyt lintujen ruokintapaikan lähellä. Pellolla on runsaasti hengitysreikiä ja tietysti polkuja. Liiteri-autotallissa syötin kaksi pakettia (=6 pussillista) myrkkyä, ja lähistölle kuolleiden saldo on toistaiseksi 10. Nyt myrkkyihin ei ole koskettu aikoihin, mutta tosi lihavia myyriä vilahtelee päivittäin. Noin kuukausi sitten kasasimme pihaan pienen rankakasan sekä lehti- että havupuita. Nyt lauantaina ryhdyimme sirkkelöimään ne. Lähes kaikki mäntyrangat oli kaluttu aivan puhtaiksi ja niitä läskipersemyyriä vilisti kasan alta karkuun. Lauantaina sirkkelöitiin pieni klapikasa ja kun sunnuntaina aloitin pinoamisen, niin kasaan oli jo väsätty pesän alkua. Ei ole myyräkanta vähentynyt.
Viime viikot on ollut lotsissa huonosti myyriä, muutama pieni päästäinen vaan. Toivon kovasti että talvi olisi vienyt osan ja reilun puolen vuoden lotsapyynti olisi tehnyt edes loven. Kauhulla odotan sitä kun lumet sulaa ja paljastaa totuuden… Mitähän tuolla pihalla on enää hengissä???
Tapoin äsken kanttausraudalla julmetun suuren vesirotan joka oli jäänyt hiirenloukkuun mutta ei kuollut siihen. Hyi hiivatti!! Loukussa oli porkkanasyötti ihan tuota myyrää varten - näin sen aamulla vilistävän pakoon talon seinustan lumettomalla sepelillä kun avasin äkkiyllättäen takaoven. Laitoin loukun talon nurkalle niin että otus menee talon ja lumikinoksen välissä olevaan kapeaan koloon sillä tiesin kyllä että noin pieni loukku ei tapa, mutta rotanloukkua meillä ei ole. Tuosta kolosta sitten kuulen kun loukku kilisee talon seinään. Juuri näin kävikin. Loukku jalassa elukka juuttui lämpöpumpun jalustan ja talon seinän väliin, mihin litistin sen. Ällöttävää oli…
Hyvin toimittu, Tanu. Yököttävää ihan taatusti, mutta teit just sen mitä pitikin.
Yökkiä, mut hyvä että listit sen
Mulla olis saattanut jäädä tekemättä.