Hyvä Tanu! Myyrät tiehensä puutarhoista.
Meillä ei ole näkynyt hangella yhtään myyränreikää - syksyllä dumppasin Kleratia kaikkeen vähänkin myyränkoloa muistuttavaan. Mutta ne onkin peltomyyriä jotka kulkee hangen alla ja käy välillä pinnalla. Nuo vesirotat minua huolestuttaa - niistä kun ei näy yleensä mitään ennen kuin lumi sulaa ja kasvit alkaa kaatuilla ilman juuria. Tänään haen rotanloukun ja viritän sen tuonne talonseinustan hiirten highwaylle, sillä seinällä on nimittäin lähes kaikki köynnökseni…
anteeksi, mutta kysehän on kai kuitenkin vesi- eli ojamyyrästä eikä vesirotasta = piisami.
Joo, oikeassa olet mai-lee, vesirotta on vaan niin jotenkin jumiutunut kielenkäyttöön…
Ja nyt on ostettu rotanloukku ja viritetty talon ja lumikinoksen väliseen solaan.Yrittäköötkin vielä sitä kautta! >:(
Metsästys-onnea Tanulle! Onkos tarpeeksi iso loukku.
Suurin mitä Tarjoustalosta löytyi. Sitähän minä sieltä hain, iiiiihan vain siinä ohi mennessäni niitä kukkamukuloita vilkaisin… ;DD
(Törmäsin kaupassa vuokkikseen - yllätys ylätys, kukkamukulahyllyllä!)
Ei ne peltomyyrätkään mitään veijareita ole. Yhdet tuhot jo huomasin: olivat hangen alla käyneet kaluamassa melkein kaikki meikäläisen pensasruustut kuorettomiksi. Nyt sitten toivon vaan, että jaksavat työntää uusia versoja. Juuri kun olin saanut neidonruusut ja esim. rosa mundin suht kivan kokoisiksi. Että v............aa rankasti.
Jäniksen ovatkin sitten hoidelleet yläosat eli kaiken joka verkoista ym. suojista vahingossakin pilkisti ulos. Eikä kaikkia isoja pensaita edes pysty suojaamaan muuten kun asentamalla tarpeeksi korkea verkko koko tontin ympäri. Ja siihen ei rahat riitä kun tonttia on 7000 neliötä .
Meillä on myös todella paljon syöty ruusujen versoja alhaalta kuorettomiksi. Eilen huomasin, että Multi Bluen kaikki versot oli poikki - koira kaiketi on ryntäillyt myyräjahdissa ja saanut ne poikkaistua. Kaksi otusta saatu kiinni loukulla, nyt en voi käsittää missä kolmas ahmatti asuu. Paljon on vähemmän kukkivia kasveja ensi kesänä kuin aiemmin : (.
Tanu, sehän on meikäläisten paras paikka kaupassa, ainakin mielenkiintoisin…
Tämän kevään bisneskunkkuja ovat kaikki puutarhakauppiaat. Ja toinen taho joka hyötyy myyristä: postilaitos, mikä lie Itella. Sillehän tulee mahoton kiire kun penttiläiset inventoivat tuhoja ja alkaa vaihtokaupparumba. Minusta täällä on hieno yhteistoiminta-talkoohenki. Valitettavasti en itse pysty paljoa vielä osallistumaan. Viime vuonna perustetusta pihasta ja istutuksista on varmaan jäljellä vain kanadanvuokko. Se leviää eikä kuole varmaan millään Ainakin Tipilinnulle olen juurakon luvannut, kunhan se kevät ensin tulisi...
Meilläpäin puput jyystävät kärhöjen varret poikki joka talvi. Isokukkaiset eivät siitä piittaa, tekevät joka vuosi uudet versot. Mutta meillä on iso alppikärhö ja kun se vedetään sileäksi joka talvi, ei naurata. Välillä itsekin olen sen maata myöten leikannut - "uusinut"- mutta nykyisin sen homman hoitaa Jussi.
Metsämyyrä taitaa olla peltomyyrää pahempi. Tutuilta on jyrsitty vanhoja omenapuita kuorettomiksi lumirajan alta. Vanhoja, paksuja, sammaloituneita.
Nimenomaan peltomyyrä kaluaa hangen alla puut ja pensaat kuorettomiksi. Metsämyyrä pistää suihinsa kaiken muun. Keväällä kun lumet sulaa, ne makkarat nurmikolla ovat peltomyyrän tekosia, keot maamyyrän eli kontiaisen tai vesimyyrän, joka on taas se myyryläinen, joka pistää suihinsa kaiken maan alla olevan.
Voisi siis jakaa näin: vesimyyrä syö maan alla olevat osat, peltomyyrä hangen alla olevat osat ja metsämyyrä kaiken sen yläpuolelta. Kesällä vesimyyrä jatkaa maan alla syömistä ja sekä pelto- että metsämyyrä taas maan päällä. Maamyyrä taas ei syö kasveja vaan matoja, mutta myllää niin, että kasvustot ovat joko tyhjän päällä tai sitten sojottavat juuret taivasta kohti.
Mikään näistä vaihtoehdoista ei ole erityisen mukava juttu.
Jaha, saapa sitten nähdä mitä peltotontilta löytyy kunhan lumi sulaa…
Ei pellolla liikkuvat myyrät ole välttämättä peltomyyriä ja metsässä metsämyyriä. Meidän tontti on metsän reunassa pellon reunassa ja sieltä löytyvät kaikki myyryläiset - paitsi vesimyyrää en ole nähnyt kun kerran ojassa. Ja paras sen on pois pysyäkin .
Lumi olisi kannattanut heti sen satamisen jälkeen polkea pensaiden ympäritlä. Operaation jälkeen myyrät eivät pysty etenemään lumen ja maan rajassa. Vieläkin polkeminen kannattaa tehdä.
Yksi oksa oli kaluttu ympäri:
Mutta valkkaako mykrä syötävänsä värin perusteella? Ulkorapun vihreästä muovimatosto oli järsitty pystypiikkejä.
pitihän sitä maistaa, josko olisi hyvääkin syötävää
Mutta miksi myyriä on niin tolkuttomasti? Onko peltojen viljelytapa muuttunut myyriä suosivammaksi vai onko myyrien viholliset sukupuuton partaalla. 3-4 vuoden sykli ei mielestäni selitä.