Joo, minuakin kiinnostaa jotkut tuholaisten torjuntakeinot kuten vihannespunkin. Kokeiltu on seuraavia tapoja: Raidia, mäntysuopaliuosta, tupakanpuruja, puutolua… Nyt pöydällä komeilee pullollinen jotakin erittäin myrkyllistä kasteluveteen laitettavaa litkua. On joku Cyper-merkkinen. Pakkauksessa ei lue käykö se vihannespunkeille. Olisinkin erittäin kiinnostunut tiedosta, että onko tälle vihannespunkille "mitään" muuta torjuntakeinoa, kuin nuo edellä mainitsemani? Kasveja ei voi viedä mihinkään vessaan tai lavuaariin uitettavaksi missään kuumassa vedessä, vaan hävitys PITÄÄ TAPAHTUA siellä, missä kasvit kasvavat. Ei tollasia köynnöstäviä, kolmen metrin rehuja voi kesken kaiken kuljetella mihinkään. Provado Plussasta on ollut jotakin puhetta jossakin, mutta en ole löytänyt sitä mistään kaupasta vielää. Vain sitä tavisversiota.
Välillä mietin, onko tämä joku kasvimyyjien salaliitto meitä harrastelijoita kohtaan, kun tuollaisille tuholaisille ei ole hävityskeinoa? Varsinkin jos tietää ihan tasan tarkkaan, että ne tuholaiset ovat juuri kasvipuutarhalta alun perin tulleetkin. Alkaa jo pänniä tämä touhu täällä kun kaikki menee itsestään riippumattomista asioista täysin pieleen! Meinasin mennä rähjäämään erääseenkin puutarhaan, mistä ostin hätäpäissäni amppelitomaatin toissakesänä, enkä ollut suurennuslasin kanssa puutarhamyymälässä (valitettavasti). Sitä vaan luottaa siihen, että ostetut rehut ovat ns turvallisia tollasessa suhteessa, jos niitä mennään asiantuntijoilta ostamaan. Rehu oli valvomatta tasan kolme päivää (pe-su = juhannuksen), ja kun palauduin kotiin iltasella, katsoin, että rehu kuhisi elukoita. Kysyin, että onko puutarhalla mitään litkuja jne millä ne punkit sitten saisi pois muista rehuista, kun tietysti tämä amppelitomaattini saastutti kaikki muutkin rehut mitä ympärillä oli (olisin ostanut = käyttänyt rahaa). Apua ei löytynyt. Tuttavani sieltä tarhalta sitten kertoi tupakanpurujen auttavan. Millä ihmeellä he saavat niitä sitten hävitettyä kasveistaan? Eikö tällaista salaisuutta voi paljastaa meille kuluttajillekin, että voisimme sitten turvallisin mielin ostaa lisääkin kasveja pelkäämättä, että ne ovat punkkien valloittamia heti kättelyssä. Niin monta kymmentä euroakin olen siihen puulaakiin laittanut, ja tämän olen sitten saanut! Pakkohan heilläkin jotakin keinoja on oltava, kun tollanen vihannespunkkikin voi ihan pikkusen tehdä tuhojaan, jos pääsee valloilleen johonkin suureen puutarhamyymälään. Luulisi, että asiakastyytyväisyys olisi tärkeässä asemassa, mutta ilmeisesti ei. Tiedänpähän, etten osta enää mitään rehuja puutarhoilta tai kukkakaupoista, kun ei ole kyse enää yhdestä, vaan useasta pieleen menneestä kaupasta.
Kyllä itku on ollut tykönä monet kerrat kun on joutunut heivaamaan suureksi kasvattamansa rehun jätesäkissä roskikseen, kun tuholaiset ovat siitä tehneet selvää… "ja mitään ei ole ollut tehtävissä".
SuperKizza, katselin Cyperin tuoteselostetta netissä. Mietin, mille "rehulle" sitä aiot, mutta jos tomaatille ja mulle kasvihuonekasvelle, niin sitä ei ole niille edes rekisteröity. Eikä tuon selosteen mukaan kasteluveteen vaan ruiskutteena.Eikä tehoa punkkeihin luvata. Parhaiten tietoa tököistä saat luullakseni maatalousliikkeistä. Niiden julkaisemia tuote- ja kasvuoppaita löydät myös netistä. Eviran sivuilta löytyy kaikkien Suomessa hyväksyttyjen kasvinsuojeluaineiden tuoteselosteet.
Ötököiden suhteen kaupallisessa tuotannossa on mietittävä tasapainoa
kasvintuhoojien aiheuttaman haitan ja kasvinsuojeluaineiden vastuullisen ja turvallisen käytön välillä. Ei kasveista voida tehdä "hyönteissteriilejä" normaaleilla käyttömäärillä. Hyönteiset, tuhosellaisetkin, kuuluvat kasveihin, vain niiden haitallista määrää rajataan kemiallisesti.Hyönteiset voivat myös tulla kasveihin todella nopeasti, yhtenä päivänä et huomaa mitään ja seuraavana on jo täysi juhla-ateriointi päällä. Toki minua itseäkin on harmittanut kun on ainakin kuvitellut kasvin olleen jo valmiiksi ötökkäinen ja varmasti kasvattajissa on eroja, toiset ovat huolellisempia, toiset vähemmän. Mutta eikähän kaikkia yhdistä se, että tuhohyönteiset eivät ole ilon, vielä vähemmän "salaliiton" aihe. Päin vastoin, ammattiviljelmällä niiden aiheuttamat taloudelliset ja työllistävät haitat ovat aivan toista luokkaa kuin yksittäisen puutarhurin pikkumurheet. Mieti sitä.
Mä en nyt ymmärrä sun ongelmaa,anteeksi vaan. Siis haluat kasvattaa syötävää ruokaa torjunta-aineilla? Torjunta-aine= hienompi kaupallinen nimitys myrkylle.
Normaalisti luonnossa on hyöty- ja haittaeläimiä, ötökät kuuluu niihin.
Jos kyseessä on kasvihuone, niin sieltä usein puuttuu tuholaisten luontaiset viholliset ja siten ne pääsevät aiheuttamaan liiallista tuhoa. Pellollakaan ei vallitse samanlainen luonnon tasapaino kuin luonnossa, johtuen lajien yksipuolisuudesta ja lajikkeiden heikommasta vastustuskyvystä. Itse kokeilin punkkeihin tätä, mutta ilmeisesti olisi pitänyt hankkia sitä paljon aikaisemmin, nyt se ei tehonnut ihan niin hyvin kuin olisin toivonut. Ensi keväänä aion ostaa tuota heti ensimmäisten tuholaisten ilmestyttyä enkä miettiä ensin viikkokaupalla:
http://www.biotus.fi/DowebEasyCMS/?Page=Ansaripedotharraste
Neem-kasvista valmistettu uute olisi vaaraton, neemiä on käytetty liki maailman sivu hamamstahnoissa ynnä muissa,
sitä sai ostaa viime vuonna Virosta hyvinvarustetuista puutarhaliikkeistä mutta ei tänä kesänä enää, miksiköhän?
tuote oli Schetelingin…
tehosi hyvin ansarijauhiaisiin ja punkkeihin
pitäis tehdä omat litkut, mulla on muutama puuntikku jemmassa
Vihannespunkkejen torjuntaan on hyviä keinoja ainakin mäntysuopavedellä sumutus,ja myös pelkkä vesi,kunhan sumuttelee tarpeeksi usein.Ja mäntysuopaa voi käyttää syötäviin kasveihinkin(kandee tietty huuhtasta esim.tomaatit ennen syömistä,niin ei maistu saippualle)
ja mun mielestå parveke kuuluu kyllä puutarhaosastoon:)
Puutarha se on parvekepuutarhakin. ;-)
hmmm… ei tuo vihannespunkkien hävittäminen millään mäntysuovalla onnistukaan!! Puree kyllä kaikkiin kirvoihin…
Joo hermot meni. Inhoan tappamista, mutta tää on jo toinen vuosi jonka kärsin kasvieni kanssa… mustaherukat ei tehneet satoa kun kirvat käprensi lähes kaikki lehdet (ovat nuoria ja pieniä taimia). Karviaiset söi tyhjäksi karviaspistiäiskolonia. Liljat tuhosi liljakukko. Onko joku mömmö joka auttaa noihin kaikkiin vaivoihin? Tai auttaako tolu oikeasti ja noihin kaikkiin? Onko noi kaikki ötykät maassa odottamassa seuraavaa herkullista kevättä? Pitääkö myrkkyä laittaa maahan? Milloin ja miten usein myrkkyä laitetaan herukkaan, karviaiseen ja liljoihin? Sen nyt ajatella saatan että marjoihin ei ainakaan kukkimisen tai marjojen aikaan?
1-2%-liuosta suositellaan, mutta joskus hädän ollessa kova olen kyllä käyttänyt tujumpaakin.
Apua! kertokaa äkkiä hätäkeinoja hirvien häätämiseksi pensaiden ja puiden kimpusta. Ne p…eleet on tuhonneet tänään sembramännyn, huomenna varmaan menee toinenkin. Onko jotakin mitä voisi laittaa pensaisiin ja ympäristöön, joka hajulla karkottaisi. Tähän hätään ei ehdi alkaa aitaamaan, mutta auttaisiko kahvinporot, veri tai joku muu?
Viikon on nyt neljän hirven lauma pyörinyt tässä ja nyt tulevat jo pihalle. Poliisille on ilmoitettu jo moneen otteeseen ja ensi viikolla palaa lomalta komisario, joka näitä asioita hoitaa, että saavat kaatoluvat niille. Koko ajan pelkään lisäksi vielä, että tulee hirvikolari, kun molemmin puolin tonttia on tie 150 metrin päässä ja toinen tie vielä vilkkaasti liikennöity ja lujaa ajetaan, eikä mitää hirvivaroitusmerkkejä tiellä liikkujille.
Veri, ihmisen hiukset, hikiset vaatteet… mitä vain ihmisen hajuista vois auttaa. Onko mitään tuulikelloja taimuuta kilisevää, kolisevaa?
Ikävä tilanne, ja varsin iso riski jkolariin… Huomenna alkaa se hirvestys… ne on taas melko arvaamattomia sitten.
Kiinnostava projekti
Tuntuukin kiinnostavan siellä vähän niinkuin “koko kylää” ![]()
“Veri, ihmisen hiukset, hikiset vaatteet… mitä vain ihmisen hajuista vois auttaa”
→ Ei kai ihmisen verta kuitenkaan? ;->
Liljus, ette keltään saisi koiraa lainaa siihen haukkumaan? Metsästysseuralle kannattaa ilman muuta ilmoittaa - eivät kai pihasta voi ampumaan tulla, mutta seuraavat hirvien liikkeitä. Onhan teidän lähistöltä maat annettu metsästyseuran käyttöön?
Meillä on tuossa lähellä luonnonsuojelualue ja hirvet kyllä tuntuvat tietävän, ettei sinne tulla perässä.
Mie meinasin kanssa kirjottaa, että soita jollekin hirvimiehelle, joka tulee koiran kanssa käymään… kuinka lie kaukana teiltä mettästysmaat?
Ojukepistiäinen on ongelmana mustaherukoissa. Sitä vastaan suositellaan sellaisia valmisteita kuin MAVRIK 2F ja SUMIALFA 5FW. Niitä tulisi käyttää silmujen puhkeamisen aikoihin, jotan kiire alkaa olla. Kysymys kuuluu, onko noita valmisteita saatavissa kotipuutarhurille sopivissa pakkauksissa. Ei kannata ostaa useiden hehtaarien käsittelyyn tarkoitettua määrää, kun nuo aineet pakkaavat vanhenemaankin usean vuoden säilytyksessä.
Vai onko jollakin kokemuksia muusta torjuntakeinosta?
Kuka muistais… Jos käyttelis tomaatin ja samettikukan lehtiä. Tehoisko kirvoihin ja punkkeihin?
Sirdalii yllä kyselee omatekoista torjunta-ainetta. Otsikot eivät siirry viestiä siirrettäessä, siksi täsmennys.
Sirdalii, laitoin sinulle tulemaan yksityisviestin, voit avata sen klikkaamalla oikeassa yläkulmassa pomppivaa kirjekuorta.
Ostin eilen maalaistorilta hampun simeniä. Ne oli tarkpoitettu ruoka kNyttöön. ne on luomua ja hajullaan pitää tuholaiset loitolla. Heti alkoi blondiaivot raksuttaa. Kylvin niitä purkkeihin ja sitten kun ovat taimettuneet kunnolla istutan jokaisen omenapuun juurelle. On ekologinen tuholaistorjunta . Kun aikoinaan kasvatin hamppua se tuoksu/haju tuntui monen metrin päähän. Kasvatin niitä kuitujen vuoksi. Kuultokudoksia voi kuto hamppukuidusta kun se on käsitelty pellavan tapaan.
Jos sitten minusta ei pitkään aikaan kuulu, niin olen jossain vankilassa huume rikpoksista syytettynä. kai sieltä voi käydä puutarhanetissä.Vihdisäshän on pitkät perinteet hampun kasvatuksessa. Ovat kylläkin kaikki jääneet kiinni. Siis kylvökset on tehty. kerron sitten jos itävät.